WeWork wil mensen inspireren
Coworking is inmiddels een fenomeen van de nieuwe werkomgeving. WeWork is daar een exponent van en kent een wereldwijde groei. Smart WorkPlace sprak met Wybo Wijnbergen, General Manager Noord-Europa bij WeWork.
Gedreven vertelt Wybo over het ontstaan en de missie van WeWork: “Nadat Adam Neumann en Miguel McKelvey in 2008 aanvankelijk het concept Green Desk – een milieuvriendelijke coworkingruimte – hadden opgericht, switchten ze in 2010 naar de introductie van WeWork in New York. Het was met name McKelvey die daar een sturende hand in had voor de inrichting van de gewenste kantoorruimten. Als architect voelde McKelvey zich vaak opgesloten in zijn eigen werkruimte, hij wilde graag mensen om zich heen hebben en zich op zijn gemak voelen waardoor hij geïnspireerd werd. Het verhaal is eigenlijk simpel, want uit deze houding is een business model ontstaan.”
Think local, act global
De formule van WeWork krijgt zijn weerklank in lokale communities. Aan de hand van een uitgekiend businessmodel worden wereldwijd lokale units gecreëerd waar alle bedrijven, klein en groot, in een warm bad van enthousiasme en inspiratie zich thuis voelen. Daarbij richt WeWork zich in het bijzonder op het versterken van de lokale economie, omdat daar ook de community-feeling zorgt voor het gemeenschappelijk belang van WeWork en mogelijke klanten. Feitelijk wordt hier het aloude credo van ‘think global, act local’ omgekeerd: ‘think local, act global’. Wijnbergen: “Met deze visie ben ik helemaal in mijn element. Ik heb een hospitality-opleiding genoten en ik wil mensen verbinden en goed doen. Dat heeft voor mij betekenis. Ik vind het belangrijk dat mensen die bij ons werken tussen de middag naar buiten gaan om bij de bakker in de straat een broodje te halen. Dat activeert lokaal goede doelen.”
Groei
WeWork heeft inmiddels vestigingen in heel Amerika en Europa. Binnen Europa worden spoedig zestien locaties in Duitsland geopend en ziet WeWork mogelijkheden voor WeWork locaties in alle hoofdsteden in Europa. Ook in China wordt fors uitgebreid. In totaal zijn wereldwijd nu circa 20.000 bedrijven bij WeWork aangesloten met bijna 200.000 leden. Het streven is om binnen drie jaar één miljoen leden te hebben.
Bezettingsgraad
De formule van WeWork kent tot dusver het succes van een bijna honderd procent bezetting op basis van verkochte werkplekken. Het zegt veel over hoe mensen willen samen zijn, met elkaar willen leven en werken. Belangrijk bij deze constatering is dat WeWork het voordeel heeft van een nog steeds grote kantoorleegstand in Nederland en met haar tarieven kan inspelen op de huidige marktsituatie. Daartoe worden onder meer veel gesprekken met ontwikkelaars gevoerd om lege ruimten te transformeren.
Toekomst
De komende jaren zien er voor WeWork goed uit. Wybo Wijnbergen gelooft onvoorwaardelijk in het intermenselijk contact. Daarbij ziet hij wel de voordelen van Augmented Reality, maar heeft er weinig mee. “Men is steeds meer online met elkaar verbonden en dat is op zich oké, maar de mensheid verliest zich als het ware steeds meer. En in het verbindende element van WeWork ligt nou net de ‘missing link’ van de werkomgeving. Hierdoor verkoopt het concept WeWork zich vanzelf” aldus Wijnbergen. Zozeer gelooft hij in het WeWork-concept dat met een Google Add-campagne kan worden volstaan, er geen marketingbudget hoeft te worden gereserveerd en WeWork marktonderzoek zelf uitvoert.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...