Makkelijker met het OV naar werk in 2024?
Ook dit jaar zijn er, ondanks een demissionair kabinet, een aantal fiscale wijzigingen voor de zakelijke rijder. Hoe beïnvloeden deze regels jou? Vereniging Zakelijke Rijders zet ze op een rij.
Vrijstelling OV-kaart
Een OV-kaart kan per 2024 altijd onbelast worden vergoed of verstrekt als de werknemer de OV-kaart, ook voor zakelijke reizen (waaronder woon-werkverkeer) gebruikt. Het kabinet wil vanaf 1 januari 2024 het verstrekken en vergoeden van een OV-kaart (OV-abonnement of voordeelurenkaart) vrijstellen van loonheffing. Voorwaarde is dat de werknemer de OV-kaart ook zakelijk gebruikt. Hierdoor wordt het voor werkgevers eenvoudiger om aan werknemers een OV-kaart aan te bieden.
Mede gelet op de toename van administratieve lasten vanwege het hybride werken wordt voorgesteld om het privégebruik van een OV-kaart die wordt vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld gericht vrij te stellen. Dat leidt ertoe dat, onafhankelijk hoe een werkgever een OV-kaart aanbiedt aan diens werknemer, er geen belasting verschuldigd is, mits de werknemer de OV-kaart ook (in welke mate dan ook) voor zakelijke reizen (waaronder woon-verkeer) gebruikt. Bovendien kan het verruimen van de vrijstelling een stimulans zijn voor het gebruik van het openbaar vervoer voor zowel zakelijke als privéreizen.
Veranderingen voor de Autorijder
De onbelaste reiskostenvergoeding wordt verhoogd van €0,21 per kilometer naar €0,23 per kilometer. Hoewel we blij zijn dat er eindelijk beweging in deze vergoeding zit, dekt dit de kosten niet. Deze maand maakt VZR de nieuwe norm voor kilometervergoeding bekend. Kijk hier voor de norm van vorig jaar.
Brandstofaccijnzen toch niet omhoog
Vorig jaar was er sprake van een verhoging op de accijnzen van brandstofprijzen, maar deze verhoging is van de baan. Het bevriezen van de brandstofaccijns geldt voor 2024. Daarna mag het nieuwe kabinet een besluit formuleren.
Bijtelling EV’s gelijk
Rijd je meer dan 500 km privé met de auto van de zaak dan betaal je bijtelling. Stoot deze auto meer dan 1 gram CO2 per kilometer uit dan is de bijtelling 22 procent. Rijd je elektrisch dan betaal je, net als vorig jaar, 16% bijtelling over de waarde tot €30.000. Over de waarde boven die €30.000 betaal je dan weer 22 procent. Bekijk de regels voor de komende jaren hier.
Belasting van personenauto’s en motorfietsen (BPM)
Een EV is nog tot 2024 vrijgesteld van BPM. Het starttarief voor een conventionele auto met uitstoot is in 2024 met €40 verhoogd naar € 400. Hoe meer een auto uitstoot hoe hoger de BPM. Verwachting is dat in 2025 ook de EV’s en PHEV’s BPM gaan betalen. Starttarief wordt dan mogelijk verhoogd met €200.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...