Maatschappelijke impact meetbaar maken met Breedweer

Maatschappelijke impact meetbaar maken met Breedweer

Breedweer zet jaarlijks in op impact maken en is daarom in 2025 wederom aanwezig op de WorkPlace Xperience om het werkveld te inspireren. Jack Stuifbergen, Directeur van Breedweer, vertelt over wat zij in 2025 willen laten zien.

Het is tijd voor systeemverandering, zo blijkt uit het gesprek met Jack. "De waarde van het maatschappelijk rendement, daar wil ik met name op inzetten."

Breedweer is er elke WorkPlace Xperience bij geweest. Is er iets waar je naar uitkijkt in 2025? Iets wat dan niet mag ontbreken?

Wat ik probeer te doen is inspiratie te bieden voor de ondernemingen om gezamenlijk een vuist te maken. We zitten allemaal op de WPX met hele mooie modellen, hele mooie ideeën. We creëren allemaal maatschappelijk rendement. En wat ik voor elkaar wil krijgen is dat we dat collectief vormen om maatschappelijke waarde uiteindelijk echt waarde te gaan geven.

Dat zorgt ervoor dat we onze producten kunnen slijten, gebaseerd op de maatschappelijke waarde die we met elkaar maken. Dus ik kijk ernaar uit om de anderen te inspireren om maatschappelijke waarde meetbaar te maken. Laten we met elkaar een ander soort economie ontwikkelen.

Het thema is CONNECT@WORK, oftewel het welzijn en connectie op de werkplek. In jullie geval gaat dit om veel verschillende werkplekken. Hoe kijk je daar naar hoe kijk je naar dat thema?

Welzijn is ontzettend belangrijk als je je personeel duurzamer wil inzetten. Maar nog belangrijker is wat doet dat voor de maatschappij? Hoe kunnen we die maatschappij een stukje verder helpen door welzijn een belangrijke plek te geven in alles wat je doet. In de producten die je levert, in de kantooromgevingen, in hoe bedrijven daarmee omgaan.

En welzijn is natuurlijk heel erg breed. Het is heel erg op de mens. Iedereen interpreteert dat weer anders. Maar als we het meetbaar maken met elkaar, als we in staat zijn om welzijn om rekenen naar maatschappelijk rendement, dan kunnen we dingen systematisch gaan veranderen.

Is die verandering naar maatschappelijke waarde ook iets wat je uit eerdere edities van de WPX hebt kunnen halen of is dat wel iets waar echt een aparte focus op moet liggen?

Daar zou een aparte focus op moeten liggen. Je zou veel breder kunnen kijken. Wat ik zie, is dat er hele mooie ideeën zijn en hele mooie systemen ontwikkeld worden om bijvoorbeeld welzijn te doen verhogen. Maar weten we wat dat doet dan voor de maatschappij? Weten we wat dat doet voor de mens? Hebben we voldoende in beeld wat het uiteindelijke resultaat hiervan is? Want anders heb je nog steeds niks. Naar mijn idee is het dus belangrijk mensen geïnspireerd te laten raken om die impact te kwantificeren, om de impact te meten van alle producten en diensten die je uitrolt.

Is er iets dit jaar iets waar jullie als Breedweer extra trots op zijn?

Zeker! Dat wij samenwerken met FNO. FNO is een fonds wat het oude ziekenfonds gelden beheert. En die ziekenfonds gelden zijn belegd. En daar hebben we het project 'Impact door Groei' mee gefinancierd. Waar organisaties die impactvol zijn funding op kunnen halen. Wij zijn een van de partijen die een grote funding hebben opgehaald om reguliere bedrijven op te kopen en deze impactvol te gaan maken. Belangrijker nog is dat aan deze funding een systeem veranderingsagenda hangt. En dat wij samen bezig zijn om het inkoopbeleid van overheden, semi-overheden, te doen veranderen. Waarbij meer de focus gelegd gaat worden op het creëren van maatschappelijk rendement. En dat doen we niet alleen in Nederland, dat doen we op Europees niveau.

Dat is een echte game changer. Dat is wat er nodig is in de lijn met de CSRD, het idee 'neem je verantwoordelijkheid', maar dan moet je wel weten waar het over gaat. En dat maatschappelijk rendement, dat moet je meten.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven