Hoe 'mobility-as-a-service' in praktijk werkt
Vandaag de fiets, morgen de scooter en overmorgen de auto? Of met de kaart in de hand met het openbaar vervoer? Zo werkt mobility-as-a-service in de praktijk met de Next Urban Mobility-app van Smart WorkPlace partner Pon.
Diverse vormen van vervoer komen bij Next Urban Mobility samen in één app waarin je kunt plannen, boeken en betalen. Dat kan via pay-per-use - oftewel alleen betalen voor wat je daadwerkelijk gebruikt - of via een abonnement. “Daarnaast kun je gebruikmaken van onze helpdesk voor vragen of advies”, vertelt general manager Ingrid Staffhorst. “We bundelen vervoersvormen, bieden een scala aan verschillende auto’s, fietsen en scooters en zorgen voor de service daaromheen. Bijvoorbeeld de ‘mobiliteitsbutler’ voor onderhoud en schoonmaak van de deelvoertuigen, waarmee we het gebruiksgemak verhogen.”
Mobility as a Service
Met Next Urban Mobility geeft Pon ‘Mobility as a Service’ vorm. “Dat betekent: niet meer investeren in een eigen vervoermiddel, maar gebruikmaken van en kiezen uit verschillende soorten vervoer”, aldus Staffhorst. “En dat vanuit één plek met daarbij een gepersonaliseerd reisadvies. Met de app kun je je complete reis van deur tot deur eenvoudig plannen, boeken en betalen.”
Mobiliteitsoplossing
De hub is bedoeld voor grootzakelijke bedrijven, maar ook voor vastgoedontwikkelaars om in te zetten tijdens hun plannen voor de ontwikkeling van een gebied. “In essentie zijn we namelijk een antwoord op het steeds stijgende aantal reizigers in het woon-werkverkeer. We willen met onze slimme mobiliteitsoplossing de bereikbaarheid, het ruimtebeslag en de luchtkwaliteit in steden verbeteren.”
Hoe komt die mobiliteitshub tot stand? Staffhorst: “Als een groot bedrijf of een vastgoedontwikkelaar bij ons binnenkomt, gaan we met hem of haar het gesprek aan. Waar ligt de vervoersbehoefte? Hoe lopen de verkeersstromen? Hierbij kijken wij goed naar de kenmerken van de beoogde locatie en bovenal de doelgroep. Vanuit de behoeften van de gebruiker komen we met oplossingen voor de meest geschikte vorm van vervoer.”
Vergroeningsslag
Daarbij maakt Next Urban Mobility gebruik van de kennis die binnen Pon beschikbaar is. Over deelfietsen en deelauto’s, mobiliteitskaarten, openbaar vervoer en duurzame energie. Wat past het beste in de betreffende situatie? Een mobiliteitshub kan een deel van het wagenpark vervangen. Staffhorst: “Je medewerkers blijven mobiel en tevreden en je maakt die vergroeningsslag met bijbehorende kostenvoordelen.” Een mobiliteitshub komt vooral tot zijn recht in de grotere steden. “Vooral bedrijven in stedelijke gebieden, hebben er veel voordeel van. In de stad zijn immers vaker parkeer- en bereikbaarheidsproblemen.”
Open of gesloten hub
Next Urban Mobility kan de hub inrichten voor één bedrijf. “Maar je kunt ook samenwerken met gelijkgestemde ondernemingen op hetzelfde bedrijventerrein of in hetzelfde bedrijfsgebouw”, vertelt Staffhorst. “Bovendien kun je kiezen uit een gesloten of een open hub. In een gesloten hub beperk je het gebruik exclusief voor een bepaalde groep gebruikers; in een open hub profiteren ook bijvoorbeeld omwonenden van de mobiliteitsdiensten en zijn er schaalvoordelen te creëren.”
Bron: Pon
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...