Coworking here, coworking there. Coworking everywhere
Hotelfaciliteiten integreren met coworking spaces: dit nieuwe concept van zogeheten coworking hotels is sterk in opkomst, blijkt uit onderzoek van Horwath HTL.
Coworking is een niet te stuiten trend. Dat varieert van werknemers die niet meer 5 dagen in de week op kantoor hoeven te komen, maar ook niet alleen thuis willen werken. Tot de snelgroeiende groep zelfstandige ondernemers die geen groot kantoor kunnen en willen betalen.
Groeiend
Volgens de Global Coworking Survey van Deskmag waren er 13.800 coworking spaces en 1,2 miljoen coworking members wereldwijd in 2017. Aanvullend op het onderzoek van Deskmag, voorspelt Emergent Reserach dat er in 2020 ongeveer 26.000 coworking spaces wereldwijd zullen zijn, wat het dubbele aantal is van 2017. Het aantal coworking members wereldwijd zal nog sterker toenemen. Emergent Research verwacht dat het aantal members zal toenemen tot 3,8 miljoen in 2020.
Volgens een telling van ‘Vastgoedjournaal’, waren er in november 2018 ruim 600 coworking space locaties van 92 verschillende coworking space merken in Nederland.
Coworking hotels
Nieuwste loot aan de stam zijn coworking hotels, blijkt uit onderzoek van Horwath HTL. Hotels transformeren hun business centres en vergaderfaciliteiten naar coworking spaces en introduceren meer gemeenschappelijke ruimtes. Bovendien worden kantoren niet gebruikt tijdens de avonden en in de weekenden, wat de momenten zijn waarop hotels over het algemeen relatief druk zijn. Door het combineren van de twee kunnen de beschikbare vierkante meters efficiënter worden gebruikt.
Horwath HTL constateert drie varianten in de combinatie van een hotel en coworking spaces...
• ... waar coworking is geïntegreerd in het sociale hart/lobby met grotere aangewezen tafels om te werken, en lounges om vrije tijd te besteden of een drankje te drinken. Deze zijn op zo’n manier ontworpen dat zaken en vrije tijd elkaar niet storen.
• ... waar de coworking spaces en het hotel in hetzelfde gebouw zijn geïntegreerd, beide met afzonderlijke exploitaties waarbij een sterk en karakteristiek merk wordt gecombineerd met een meer standaard merk en waar beide exploitaties hun faciliteiten delen.
• ... waar een sterk hotelmerk een eigen coworkingmerk opricht, of een sterk coworkingmerk een eigen hotelmerk, beide merken in hetzelfde gebouw worden geïntegreerd en de diensten en faciliteiten worden gedeeld.
Succes
Wanneer wordt een coworking hotel een succes? In ieder geval moet het een slim ontwerp hebben. Alleen het plaatsen van een tafel in de lobby van het hotel zal waarschijnlijk niet werken. Een coworking hotel moet een plek bieden waar de gasten zowel alleen als samen kunnen werken. Dit kan op een levendige plek in het hotel zijn, zolang er ook rustige plekken beschikbaar zijn zodat gasten privégesprekken kunnen voeren of in stilte kunnen werken.
Noodzakelijk
Verder is nodig: een goed bereikbare locatie; uiteraard eten en drinken, het liefst in full serviceconcepten; goede kantoorfaciliteiten (wifi, stopcontacten, vergader- en werkplekken); sport en ontspanningsfaciliteiten; en – hoe kan het ook anders in een hotel – de mogelijkheid tot overnachten.
De combinatie van het concept van hotels en het concept van coworking spaces bestaat uit het aanbieden van een hybride van werken, slapen en leven. “Door werkvoorzieningen, vrijetijdsvoorzieningen en thuisvoorzieningen te integreren en gastvrijheidsdiensten aan te bieden kunnen de gasten al hun functionele, emotionele en sociale taken op één plek uitvoeren en hun behoeften vervullen”, aldus het rapport.
Bron: Horwath HTL
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...