Corona Impact Assessment brengt uitdagingen in kaart
Welke uitdagingen brengt het met zich mee als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren? Dat wil Smart WorkPlace partner WPA Analytics in kaart brengen.
WPA Analytics meette tien jaar voor honderden organisaties wereldwijd hoe men werk organiseerde. Daarbij werkte gemiddeld tussen de 5-10% van de 100.000’en medewerkers thuis. Nu is het tijdelijk de omgekeerde wereld. Bij opdrachtgevers van WPA Analytics werken 90% van de medewerkers thuis. En dat roept vragen op. Wat is er in zo’n situatie nodig per organisatie en team? En liever niet over een paar maanden maar morgen? Waar loopt het spaak en wat speelt er echt nadat Teams is uitgerold en iedereen die bureaustoel heeft (of nog niet).
Die vragen speelden de afgelopen weken steeds meer op. Daarom is er voor opdrachtgevers en partners van WPA Analytics nu de CIA WPA - Corona Impact Assessment. Deze WPA-versie richt zich op de uitdagingen die het met zich meebrengt als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren.
De eerste CIA WPA heeft inmiddels afgelopen week gedraaid bij een specifieke opdrachtgever en leverde de volgende inzichten op.
Zo werkte 13% van de mensen nog nooit thuis. Dit vergt dus voor die doelgroep een steile leercurve om niet een paar uurtjes maar meerdere dagen thuis te werken.
De vier grootste ontevredenheidspunten voor deze thuiswerkende organisatie waren:
- Gebrek aan goede randapparatuur (muis, scherm, toetsenbord, etc)
- Concentratie tijdens de werkzaamheden
- Ergonomie van de werkplek
- Afstemming in de privésituatie om voldoende uren te maken
Daarnaast ervaarden de meeste mensen uit dit onderzoek de ochtendperiode als het meest productief.
Bij de medewerkers met kinderen werkte 25% in de slaapkamer, tegen 11% zonder kinderen.
Het grootste gemis op dit moment was voor deze eerste CIA gebruikers:
- een goede bureaustoel (1 op 5)
- een beeldscherm (1 op 7)
Belangrijk is dat bij de CIA WPA er onderscheid wordt gemaakt tussen onder andere:
- Verschil in ervaring met thuiswerken
- Generaties (waar staan mensen in het leven/woonsituatie)
- Gezinssamenstelling: dit heeft grote impact op de mate van concentratie en planning en dus op effectiviteit.
Het doel van de CIA WPA is om organisaties morgen te laten te starten en binnen één of twee weken voor honderden of duizenden mensen een peilstok te hebben hoe het er nu voor staat. Wat heeft de meeste impact op de effectiviteit en wat levert voor mensen nu de meeste stress op? Een must voor goed werkgeverschap.
Eelco Voogd (foto), Chief Happy Customers bij WPA Analytics: “Deze tijd is bijzonder leerzaam. Leerzaam op korte termijn om te begrijpen hoe de komende maanden gelukkiger en effectiever kunnen zijn voor de medewerkers van de organisatie. Maar ook om na deze ‘crisis’ te begrijpen hoe deze nieuwe ervaring kan bijdragen aan flexibele manieren van werken.”
WPA heeft de CIA gestandaardiseerd. Belangrijk is daarbij dat men naar de data van de eigen organisatie kijkt in een visueel dashboard wat twaalf maanden beschikbaar blijft. Door de filtermogelijkheden kan elk team in gesprek gaan over hoe ze beter kunnen samenwerken en zichzelf organiseren op basis van hun teamresultaten.
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...