Autonoom autorijden op level 3 kan nu al
Autonoom rijden lijkt futuristisch, maar op de Internationale Motor Show in Frankfurt in september presenteerde Audi zakenauto’s die steeds verder gaan.
Het Duitse automerk heeft met de nieuwe Audi A8 volgens eigen zeggen de eerste productieauto ter wereld die tot 60 km/u autonoom kan rijden op level 3. Dat houdt in: op drukke, niet te complexe trajecten (bijvoorbeeld snel- en buitenwegen waarbij de wegen door een vangrail zijn gescheiden).
Deze zogeheten AI traffic jam pilot is technisch gezien revolutionair te noemen. Tijdens autonoom rijden controleert de zFAS besturingseenheid permanent de gegevens, die het via intelligente sensoren binnen krijgt. Naast radarsensoren, camera en ultrasone sensoren gebruikt Audi als eerste fabrikant ter wereld ook een laserscanner.
Studiemodel met nieuwe technologie
Maar Audi wil verder en twee conceptmodellen laten zien dat de toekomstige lease-auto autonoom gaat rijden. Het gaat om de concept cars Elaine (level 4) en Aicon (volledig autonoom, level 5, zie foto hierboven). De invoering van de innovatieve Audi AI traffic jam pilot vereist per land specifieke aanpassingen en tests van het systeem. Bovendien moet elk afzonderlijk land het wettelijke kader voor autonoom rijden gaan bepalen. Om die redenen zal Audi de A8 stap voor stap per land met de traffic jam pilot gaan uitrusten, afhankelijk van de juridische situatie in ieder land.
Interactie
Voor een autonome toekomst zijn er twee belangrijke ingrediënten: intelligente technologieën én (online) interactie met de infrastructuur en andere auto’s. Intelligente technologieën maken niet alleen volledig autonoom rijden mogelijk, ze zijn ook in staat om de bestuurder te leren kennen en zodoende actief te ondersteunen. De auto wordt zo ook een ‘personal assistant’, aldus Audi.
Veilig en comfortabel
De Audi AI-systemen van toekomstige modellen moeten situaties vermijden, die kunnen leiden tot ongevallen. Nu is het namelijk nog zo dat circa 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Auto’s die onderling (Car-to-X) en met hun omgeving communiceren, benutten ruimte en energie efficiënter. Auto’s met deze technologie vermijden bijvoorbeeld files en weten waar de dichtstbijzijnde parkeerplaats is. “Door hun vooruitziende vermogen bewegen ze zich ook gelijkmatiger en rustiger door het verkeer. Zo dragen autonoom rijdende auto’s ook bij aan het verlagen van het energieverbruik en het ontlasten van drukke routes en zorgen ze voor extra comfort én tijdwinst voor de inzittenden”, aldus Audi.
Bron: Audi
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...