Het toekomstbeeld van de commerciële printbranche en labelprintmarkt
Welke ontwikkelingen en veranderingen gaan er dit jaar spelen in de labelprintmarkt en de commerciële printbranche? Konica Minolta zet de belangrijkste trends op een rijtje.
Veranderingen in de labelprintmarkt
Er vindt een onmiskenbare verandering in de branche plaats, waarbij kortere doorlooptijden, just-in-time productie en personalisering bovenaan de agenda staan. De belangrijkste veranderingen volgens Konica Minolta:
Kleine oplages worden de standaard
Merken blijven verandering stimuleren door printopdrachten met kleine oplagen – het afdrukken van digitale etiketten – een standaardvereiste te maken. Leveranciers spelen in op deze behoefte en zijn steeds meer in staat om digitaal te printen en verkopen. Andere belangrijke marktfactoren zijn onder meer targeted marketing, lean manufacturing, duurzaamheid en het printen van variabele data. Zij dragen allemaal bij aan de algehele groei van het segment voor het printen van digitale kleurenlabels in kleine oplages.
Digitaal verfraaien
Vouwkarton en flexibele verpakkingen worden een tweede focus in de markt. Merken willen steeds vaker waarde toevoegen door hun drukwerk – zowel de etiketten als de verpakkingen – te verrijken met innovatieve decoraties en tastbare elementen. Het digitaal afdrukken biedt daarvoor een duidelijke meerwaarde en zal zich in 2020 verder ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het digitale drukwerk bijdraagt aan de volledige experience van een product en verpakking.
Significante marktgroei
Prognoses van Keypoint Intelligence/InfoTrends in FINAT Radar 10 laten zien dat de omzet van de digitale etiketten- en verpakkingsdrukkerijen wereldwijd al geruime tijd aan het stijgen is en tegen 2021 bijna 772 miljoen euro zal bedragen – ruim 65 procent meer dan in 2017.
Nieuwe leveranciers en kortere time-to-market
De verwachting voor dit jaar is dat andere leveranciers de groeimarkt zullen betreden, mede door de mogelijkheden die worden geboden. Bestaande (en nieuwe) leveranciers moeten nadenken over de mogelijkheden om producten sneller naar de markt te brengen, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van korte doorlooptijden en creatieve oplossingen om optimale toegevoegde waarde te bieden.
Veranderingen in de commerciële printbranche
Print en digitaal kunnen naast elkaar bestaan, vullen elkaar aan en de meest succesvolle printbedrijven maken dan ook gebruik van beide. Dit jaar drukt de samenwerking tussen print en digitaal in de commerciële printbranche een stempel op alle ontwikkelingen. De belangrijkste veranderingen volgens Konica Minolta:
Positieve prognose voor marktgroei
Uit prognoses van Keypoint Intelligence/InfoTrends worden de vooruitzichten van de middelgrote volumes kleurenprints als ‘positief met een verwachte hogere groei’ bestempeld. De groei van intensieve productie blijft eveneens hoog.
Printen van hoge volumes
Intensieve productie, gedreven door groei in het B2-formaat, wordt door experts een toptrend in de Europese markt genoemd. Mede door te profiteren van geavanceerde automatisering, hebben digitale tonerproductieprinters een grotere mediaflexibiliteit en hogere productiviteit om aan de vraag van de markt te voldoen.
Groeiende impact van software
De factoren die bijdragen aan de groei van de markt voor digitaal printen zijn divers, maar opvallend is dat software hierin steeds belangrijker wordt. De inzet van een Augmented Reality-app, zoals genARate, maakt het voor marketeers en ontwerpers mogelijk om hun ideeën voor de toekomst snel te ontwikkelen, terwijl klanten blijven uitbreiden naar nieuwe markten. Andere belangrijke factoren die de groeiende impact en toegevoegde waarde van software onderschrijven zijn targeted marketing, lean manufacturing, duurzaamheid en variabele dataprinting.
Real-time data om productie te volgen en te verbeteren
Of het nu gaat om transformatie, diversificatie, Industrie 4.0, Internet of Things, just-in-time productie of printing-on-demand: duidelijk is dat automatisering en het belang van software dit jaar blijft toenemen. Het gebruik van real-time data om de productie te volgen en te verbeteren wordt steeds gebruikelijker – en zal snel de norm worden. Daarmee wordt meer inzicht verschaft in hoe deze onderwerpen de bedrijfsmodellen beïnvloeden en hoe ermee omgegaan dient te worden.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...