Waarom werk jij hier eigenlijk?
Het begin van het jaar is een goed moment om jezelf af te vragen: waarom werk ik hier eigenlijk? Smart WorkPlace expert Charlotte Extercatte van AmbassadorWise daagt je uit in haar blog.
Van je kerstpyjama zo je thuiskantoor in: voor velen is deze start van het nieuwe jaar met een werkplek tussen de schoolboeken van de kinderen of in de woonkamer pittig. Toch maken we nu meer vooruitgang dan we misschien denken of ervaren. Wel zijn er mensen die het beter af gaat dan anderen. Hoe kan dat? Eén simpele vraag speelt daarin een cruciale rol: waarom werk jij hier eigenlijk?
In deze tijd zien we grote veerkracht in organisaties in de wijze hoe met de lockdown en alle gevolgen vandien wordt omgegaan. Die veerkracht hebben we postcorona ook hard nodig met klimaatverandering, grondstoffenschaarste en gezondheid als grote opgaves in de samenleving en organisaties. Opgaves waarin iedereen een effect van gaat merken en waarin iedereen een rol te spelen heeft. Ook de werkplek heeft daarin een belangrijke plek. Ongeacht of die zich bevindt op het donkere zolderkamertje of in een flitsend kantoor.
Wat telt is of mensen zich ambassadeur voelen van hetgeen waar ze met hun werk een bijdrage aan leveren – en dan niet een bijdrage met een kortetermijneffect, zoals het halen van de salestargets of het fixen van een to do lijst. Volgens Daniel Pink zijn er drie zaken waardoor mensen graag aan iets werken: vakmanschap, autonomie en zingeving. Dat laatste linkt direct aan een groot belang van organisaties. De United Nations geven een helder kader over de opgaves en organiseren hier ook internationaal beleid op dat zich uitrolt naar landen en regio’s. Zij noemen deze agenda de Sustainable Development Goals (SDGs): de 17 opgaves waar we in de wereld met elkaar voor aan de lat staan tussen nu en 2030. Of je nou ondernemer, inwoner, ambtenaar, bestuurder, docent of student bent.
Mensen die willen werken vanuit die zingeving, of dat al doen – dat zijn volgens ons Decade of Action Ambassadeurs. Daar hebben we er veel van nodig om de vraagstukken op te lossen. Maar het goede nieuws: er zijn er ook al heel veel. Alleen weten we niet altijd wie dat zijn in organisaties. En daarom gebruiken we dat potentieel in organisaties maar mondjesmaat. Dat is zonde. Want deze ambassadeurs zijn heel waardevol voor een organisatie. Niet alleen zijn ze productiever, gezonder, tevredener en werken ze beter samen. Ze zijn ook creatiever en beter in het realiseren van oplossingen of doorzetten als het even tegenzit.
De meeste mensen antwoorden in onze sessies op zo’n vraag: ‘ja, dat was toevallig’. ‘ik ben hier blijven hangen na mijn stage’. ‘via Oom Piet…’. Zo’n tien procent van de mensen geeft een ander soort antwoord. Die weten waarom ze een bijdrage leveren die zinvol voelt. Wat doen die mensen, waardoor ze veerkrachtiger zijn dan anderen? Die mensen stellen zich de vraag ‘waarom werk ik hier eigenlijk’?
In onze programma’s stellen we deze vraag regelmatig bij aanvang van de samenwerking. Als manier om elkaar snel te leren kennen en als onderdeel van effectieve interventie: iedere ambassadeur ontwikkelt een persoonlijk kompas. Door alleen al even stil te staan bij de vraag ‘waarom werk ik hier’, ontstaan er goede gesprekken en prachtige antwoorden die zonder uitzondering gaan over een maatschappelijke bijdrage. Blijkbaar willen mensen graag iets bijdragen aan dit soort onderwerpen. Alleen wordt het niet altijd als vanzelfsprekend gevonden om het ook zo te verwoorden. Daar wordt simpelweg niet bij stilgestaan in de organisatie systemen waarin ze werken.
De meest mooie antwoorden van ambtenaren waren kort en concreet: ‘ik wil een bijdrage leveren aan de energietransitie en dat kan ik in deze organisatie en op deze plek als ambtenaar’. Of ‘ik wil kinderen gezond maken en dat kan ik het beste bereiken als marketeer van dit voedingsbedrijf’. Ook verrassende antwoorden kwamen boven: een ambtenaar Wietse die naast zijn baan als klimaatambtenaar ook een eigen onderneming heeft dat uit regenwater bier maakt. De combinatie van rollen geeft inspiratie om in beide functies effectief te zijn. Of Kiwi, de heftruckchauffeur van een bananenrijperij die zich naast zijn functie inzette om op scholen voorlichting over bananen te geven als middel tegen obesitas vanwege zijn hobby. Lees de andere verhalen op de website van AmbassadorWise.
In het project Nieuwe Energie Overijssel beschreef The Voice zanger Airto zelfs de gedeelde drive van de deelnemers aan deze energie alliantie in een heuse sound als collectief antwoord.
Wat betekent dat voor de werkplek?
Die werkplekken die medewerkers blijven prikkelen om een ‘zinvol’ antwoord te geven op deze vraag zijn veerkrachtiger organisaties. Dat vraagt van organisaties om zelf ook een zinvolle bijdrage te definiëren, zoals vaak gebeurt met een Purpose of een Visie. Waar een werkplek optimaal samenwerking in het Ecosysteem ondersteunt. Waar duidelijk is waar ‘the magic happens’ (Energie Geven) en wat Ruimte biedt om bij te dragen aan de visie.
De eerste stap kan jij nu, vandaag nog zelf zetten. Het begin van het jaar is altijd een mooi moment om je eens af te vragen: ‘waarom werk je hier? Welke bijdrage wil ik dit jaar realiseren?’. En deel dat actief in je omgeving. Bijvoorbeeld door deze blog te delen op LinkedIn met jouw eigen statement. Ik daag je uit.
Eigenaar/oprichter, AmbassadorWise
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...