De toekomst volgens Rapha, Vitra’s Head of Research & Trendscouting
Rapha is beroemd, bekend en belangrijk. Hij heeft een droombaan. Voor Vitra ontdekken wat de toekomst van de werkomgeving is.
Achteraf spraken de meesten van de 120 deelnemers aan de WorkPace Day over de visie van Raphael Gielgen. Natuurlijk, zijn ontdekkingen zijn te volgen op zijn eigen Flipboard. En zijn LinkedIn puilt uit van de artikelen en posts. Hij is een veel gevraagd spreker en toch maakte hij voor Smart WorkPlace graag even tijd voor hij afreisde naar de Salone de Mobile.
Rapha werkt graag met beelden en quotes. Dat wat hij ontdekt herleidt hij naar intrinsieke waarden en universele waarheden. Innovatie is meestal gebaseerd op kennis van het verleden. Kan alleen ontstaan door het geheugen te analyseren. Een pioneering spirit gaat over het bevechten van oude manieren van denken. Voor de ontwikkeling van de werkomgeving zijn nieuwe invalshoeken nodig. Van achter een bureau bepalen hoe de wereld er morgen uit zal zien is niet verstandig. Rapha organiseert daarom Work Hackatons in twaalf steden. Reist veel. En deed op 17 april in Amsterdam op inspirerende wijze verslag van zijn reis.
Robots
Hij denkt dat Artificial Intelligence robots zo slim maakt dat ze werkprocessen van ons over gaan nemen. Bijvoorbeeld als bouwvakker. Hij beveelt het boek ‘Connectography’, het magazine Metropolis en de me Convention van Mercedes Benz aan. En hij is heel benieuwd waar Amazon haar nieuwe hoofdkantoor gaat vestigen. Dat het een ‘Campus Community’ met ‘Garage Spirit’ en een ‘Human Core’ gaat worden staat wel vast.
Collages
Voor wat betreft zijn eigen organisatie Vitra voorspelt hij een ‘Collage van Trends’ die een ‘Collage van Workstyles’ genereert welke een ‘Collage van Ruimten’ vereist. Waarin natuurlijk wel een ‘Collage van Producten’ past. En nu is het mooie van Rapha dat zijn verhaal klopt. Hij liet ons zien dat er een logica zit in de verbinding van maatschappij, technologie, zintuigen en ruimte en objecten. Net als Michiel Hofman is ook Rapha goed in ‘Instinctively understanding what information is unimportant and can thus be discarded.’
Even mochten wij in de trendkeuken van Vitra kijken. Het maakte ons nieuwsgierig wat Rapha ons in 2019 gaat vertellen. De volledige 2018 presentatie van Raphael Gielgen kun je hier downloaden (8 Mb).
Bron: Smart WorkPlace
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...