Individu is vertrekpunt bij de werkomgeving van de toekomst

Individu is vertrekpunt bij de werkomgeving van de toekomst

De eerste dag van de Smart Work Space Design Summit was veelbelovend. Presentaties en workshops stonden in het teken van het individu. Bij het inrichten van de toekomstige werkomgeving wordt geredeneerd vanuit de mens.

Deskundigen op het gebied van het inrichten van werkomgevingen - van onderzoekers tot productleveranciers en adviseurs - discussiëren en informeren elkaar twee dagen lang over de werkomgeving van de toekomst. Donderdag was de eerste dag van deze tweedaagse summit. De presentaties gingen veelal over technologische ontwikkelingen en over ontwerpmogelijkheden. De rol en het belang van het individu in de werkomgeving liep daarbij als een rode draad door de presentaties heen. Maar volgens sommige bezoekers was dat niet genoeg. Asaël Akkerman van Cushman & Wakefield vond de mensfactor nog nadrukkelijker aanwezig mocht zijn: "In presentaties moet de mens het vertrekpunt zijn, en niet de ontwikkeling van een nieuwe device of een designconcept. Ik chargeer, maar ik vind dat te veel partijen nog steeds te veel vanuit hun eigen product, eigen omgeving of organisatie naar de toekomstige werkomgeving kijken. Ik leg de lat hoog, want zeker met de opkomst van generatie Y en Z moet echt vanuit de mens worden geredeneerd." Brenda Groen van Hogeschool Saxion had daarbij een andere nuance: "Zeker, ik vind ook dat het individu nog meer centraal moet worden gesteld in de presentaties en discussies rondom de toekomstige werkomgeving. Maar wat mij betreft wordt er dan ook meer gekeken naar de huidige veertigers, vijftigers en ook zestigers in de werkomgeving. Zij zullen door de maatschappelijke ontwikkelingen en door bijgestelde wetgeving nog lang door moeten werken. En juist voor deze mensen kan die toekomstige werkomgeving van devices en sharing van ruimtes erg wennen zijn."

Inspirerend

Intensief waren de workshops. Yvette Tietema van Ecophon verzorgde samen met Tania Barney en Nigel Oselund uit Engeland, gedurende vier uur een combinatie van workshop met presentaties over Psychological & Physiological Factors in Office Design. Yvette Tietema vertelde ondermeer over de invloeden van geluid in een werkomgeving en de prikkeling van klanken en geluiden in verschillende levensfasen. De discussies rondom thema's en het schetsen van plattegronden van werkomgevingen brachten de verdieping.

Smart WorkPlace sprak ook met haar Founding Partner Philips. Tom De Fruyter (Marketing Manager Benelux): "Deze summit is voor ons een prachtige gelegenheid om onze inzichten samen met de markt te delen. Wij zoeken daarbij graag de verbinding met andere leveranciers die specialist zijn op hun deelgebied. Het is dan fijn om samen met Ahrend, Mapiq en AVEX een stand te delen; we hebben gelijkgestemde ideeën over de toekomstige werkomgeving en we vullen elkaar mooi aan. Dat is voor de markt belangrijk, want men krijgt van ons het complete verhaal. En deze samenwerking hoort ook bij deze tijd waarin overduidelijk kennis moet worden gedeeld en samenwerking de sleutel van succes is."

Het creatieve proces

De eerste dag werd afgesloten door Serena Borghero van Steelcase. Zij vertelde over haar samenwerking met Microsoft bij het ontwerpen van een werkomgeving waardoor mensen de ruimte optimaal kunnen benutten en door die ruimte juist creatief kunnen zijn in hun werk. Wereldwijd geeft meer dan zeventig procent van de mensen aan dat creativiteit voor hun van cruciaal belang is succesvol te kunnen zijn in de werkomgeving. En veelal ook wordt de huidige werkomgeving nog niet als inspirerend ervaren waardoor creatieve talenten niet kunnen worden aangeboord. En daarmee benoemde Serena Borghero een wezenlijk aspect van het individu: het creatieve proces. 

 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven