Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om deze uitdagingen aan te pakken is duidelijk. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelt dat de overgang naar een circulaire economie nog ver weg is en versnelling nodig heeft om de klimaatdoelen te halen.
Tegelijkertijd groeit het bewustzijn en de maatschappelijke druk: uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 73% van de consumenten vindt dat bedrijven zich actief moeten inzetten voor de circulaire economie. Om die reden staat circulariteit steeds hoger op de agenda van organisaties.
Facility Circularity Index (FCI)
Om de mate van circulariteit binnen facilitaire organisaties inzichtelijk te maken introduceert PHI Factory de Facility Circularity Index. Dit instrument helpt om beter te begrijpen in hoeverre ingekochte producten bijdragen aan lineaire of circulaire principes. Met de FCI zie je direct je circulariteitsscore van je facilitaire diensten in de vorm van een percentage. De Facility Circularity Index richt zich op de belangrijkste inkoopcategorieën binnen facilitaire organisaties: catering, warme dranken, werkomgeving, ICT, schoonmaak en gebouwbeheer en onderhoud. De resultaten bieden een helder inzicht in de impact van deze categorieën en bieden concrete handvatten voor het ontwikkelen van circulaire strategieën en interventies.
De methodiek van de Facility Circularity Index is gebaseerd op de Circular Transition Indicators, een gestandaardiseerd raamwerk ontwikkeld door het World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) om organisaties te helpen bij het meten en verbeteren van hun circulaire prestaties. Het CTI-raamwerk is ontworpen om eenvoudig te implementeren en flexibel toe te passen. Organisaties kunnen circulariteit meten op verschillende niveaus, van individuele producten tot de gehele bedrijfsvoering. Deze flexibiliteit wordt door PHI Factory ingezet om een specifiek product te ontwikkelen voor de facilitaire dienstverlening. Dit helpt organisaties in de facilitaire sector om inzicht te krijgen in hoe hun geleverde diensten en producten bijdragen aan een circulaire economie – en waar nog kansen voor verbetering liggen.
Voorbeeld gebaseerd op ficitieve data
De belangrijkste uitgangspunten van de Facility Circularity Index:
- Inzicht in materialen en stromen: Door grondstoffen, producten en afvalstromen in kaart te brengen, krijgt een organisatie inzicht in haar circulariteit en ontdekt zij waar optimalisatie mogelijk is. Dit bevordert het verminderen van verspilling en het efficiënter benutten van waardevolle grondstoffen.
- Betere besluitvorming en strategie: Met meetbare data kunnen bedrijven gerichte verbeteringen doorvoeren, zoals het verhogen van hergebruik, het verminderen van afval en het sluiten van kringlopen. Dit maakt strategische keuzes effectiever en beter onderbouwd.
- Vergelijkbaarheid en benchmarking: Door gebruik te maken van gestandaardiseerde meetmethoden kunnen organisaties hun prestaties vergelijken met concurrenten en sectorstandaarden. Dit bevordert transparantie en stimuleert verantwoording naar stakeholders. Bovendien sluit de methodiek aan op de eisen die voortvloeien uit de CSRD.
Aan de slag met circulariteit?
Circulariteit wordt de komende jaren een belangrijker thema dan ooit. Dit komt onder andere door aangescherpte overheidsdoelstellingen, zoals die voortvloeien uit het Klimaatakkoord en de Europese Green Deal. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht organisaties bovendien om transparant te rapporteren over hun impact op milieu en grondstoffen. Daarnaast streeft de Nederlandse overheid naar een volledig circulaire economie in 2050, met als tussendoel een halvering van het gebruik van primaire grondstoffen in 2030.
Door nu werk te maken van circulariteit, draagt jouw organisatie niet alleen bij aan deze maatschappelijke doelen, maar neemt zij ook een voorsprong op toekomstige regelgeving en markteisen. Bovendien versterkt een hoge mate van circulariteit de toekomstbestendigheid en concurrentiepositie van je organisatie op de lange termijn.
Meer weten? Lees hier verder.