Hybride werken verbeteren met goede data

3 min

 

Hybride werken verbeteren met goede data

Iedere organisatie is uniek en zal hybride werken op een eigen manier aan moeten vliegen. Jan Roggeveen, Country lead collaboration bij Cisco, deelde zijn inzicht tijdens de Round Table: Hybride Werken.

Het gebruik en de functie van het kantoor zijn na de coronapandemie veranderd. Bij het eerste onderwerp van de Round Table gaan de deelnemers in op de vraag van moderator Wim Kooyman welke ontwikkelingen in functionaliteit – het gebruik van de kantooromgeving door de medewerkers – sinds het opheffen van de beperkingen medio februari 2022 waarneembaar zijn. Jan Roggeveen trapt af. “Daar waar tijdens corona iedereen thuis in zijn eigen werkplek zat en we vanuit een crisissituatie ontdekten dat thuis werken kon, zit je nu weer met elkaar in een ruimte. Ik zie dat veel organisaties daarbij in een groot experiment worstelen met de vraag hoe ze hun kantooromgeving structureel moeten inrichten.”

Informatie verzamelen

Cisco ontwikkelt mogelijkheden voor ondernemingen om data te verwerken en beheren. Roggeveen onderstreept het belang van correcte data: “Ik denk dat er allerlei soorten ruimten in een gebouw beschikbaar moeten zijn. Om vervolgens te managen of je genoeg werkplekken hebt, is informatie over gebruik en bezettingsgraad heel belangrijk. Daarmee kun je sturen, maar ook plannen of je meer of minder van een bepaalde soort werkplek nodig hebt. In die zin is het een journey met allerlei scenario’s, waarbij je ook moet kunnen switchen." Het belang van data is daarbij belangrijker dan ooit. “Ik zie alle verzamelde data uiteindelijk als een holistisch platform dat je kunt gebruiken voor het sturen van het gebruik van gebouwen. ”Daar waar Cisco te maken heeft maken heeft met duizenden medewerkers, gaat het bij Openr om acht medewerkers."

Minder ruimte nodig

Roggeveen vertelt dat Cisco al voor corona bezig was met het afstoten van gebouwen, onder meer omdat het kansen biedt meters te maken in duurzaamheid. Daarnaast is Cisco na corona bezig om de ruimtes anders in te richten. “Daarbij gaat het erom dat in elke ruimte ook iemand van buiten binnen kan komen. Dat kan iemand van de eigen organisatie zijn, maar ook iemand van een externe partij. Ons uitgangspunt daarbij is: iedereen – of hij nu thuis zit of fysiek op kantoor – is een equal participant at the table.”

Roggeveen: “Ons beleid is dat je als leidinggevende verbonden moet blijven met je team. Hoe je dat doet maakt minder uit. Daarbij gaat het niet om het managen, maar om het samen naar iets toe werken. Als leidinggevende moet je faciliterend bezig zijn voor je team in plaats van steeds zeggen wat iemand moet doen. Dat laatste slaat namelijk de creativiteit van je team dood.”

Doelstellingen

Roggeveen: “Er is weinig verschil voor en na corona. Deze manier van werken, waarbij technologie een belangrijke rol speelt, was al ingebed in onze internationale organisatie.Wat voor ons werkt is dat je allereerst duidelijke doelstellingen hebt die je als team moet behalen. Vervolgens kies ik vanwege het risico op files de bijeenkomsten uit – workshops met klanten of teambijeenkomsten – waarbij ik mensen wil zien en waarvoor ik fysiek op kantoor moet zijn. Dat zorgt voor energie en afwisseling en maakt het mogelijk dat je de volgende meetings weer kunt doen waar je maar wilt.”

De conclusie van Roggeveen is dat er bij hybride werken geen manier is die altijd goed is. “De medewerker die het werk moet doen, die moet centraal staan. Die medewerker moet op elke manier gefaciliteerd worden zodat hij prettig kan werken. Daarbij speelt technologie een belangrijke rol, maar draait het uiteindelijk toch om de persoon.”

Het hele verslag van de Round Table is hier te lezen.

Delen:

Meer nieuws

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

Hernieuwd leer- en werkplekconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

Terug naar boven