Van sensor tot inzicht – deel 7

6 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 7

In het zevende deel van deze blogserie bespreekt Spacewell hoe het IoT kan helpen om dynamischere werkplekdiensten te creëren.

Medewerkersbeleving op de (hybride) werkplek is tegenwoordig een hot topic. Hoe we ons werk ervaren wordt grotendeels bepaald door onze collega’s, de inhoud van ons werk en de omgeving waarin we werken. Maar werkplekservices dragen ook in belangrijke mate bij aan een goede medewerkersbeleving.

Goede dienstverlening blijft weliswaar gebaseerd op menselijke vaardigheden, maar softwaretools kunnen het proces stroomlijnen, efficiënter maken en de kosten verlagen. Bovendien kan het gebruik van sensorgegevens de dienstverlening op de werkplek dynamischer en doelgerichter maken, zodat deze op het juiste moment en op de juiste plaats wordt geleverd. In deze blogpost gaan we er dieper op in hoe het IoT kan helpen om dynamischere werkplekdiensten te creëren.

Het belang van diensten en voorzieningen op de werkplek

77,2 %, dat is het percentage medewerkers wereldwijd dat thee, koffie en andere voorzieningen voor verfrissing als een belangrijk kenmerk van de werkplek beschouwt, blijkt uit onderzoek van Leesman uit 2021, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het meten van de werkplekervaring. Een hoge score – hoger dan het belang dat wordt gehecht aan geluidsniveaus, bijvoorbeeld. Verrassend? Niet zozeer. Het geeft duidelijk aan hoeveel belang werknemers hechten aan werkplekvoorzieningen. Maar ook al hebben we de neiging om zaken als goede koffie en schone kantoortoiletten als vanzelfsprekend te beschouwen, daar moet wel dagelijks voor worden gezorgd.

Werkplekdiensten beheren met geïntegreerde workflows

Om efficiënt en prestatiegericht te kunnen werken en diensten te kunnen verlenen, is FMIS-software (Facilitair Management Informatie Systeem) van essentieel belang. Zo’n systeem is meestal modulair en geïntegreerd over verschillende domeinen (bv. reserveringen, ruimtebeheer, servicebeheer, contracten, onderhoud, vastgoedbeheer). Op die manier kunt u op kleine schaal beginnen en het systeem uitbreiden naarmate uw organisatie evolueert. Wanneer u extra FMIS-domeinen toevoegt, worden deze geïntegreerd met wat u al gebruikt (een belangrijk voordeel tegenover ‘point solutions’). Met een goed geïntegreerd FMIS beheert u alles op één plaats (‘single source of truth’) en gerelateerde processen zijn met elkaar verbonden. Dus, wanneer een technicus reserveonderdelen gebruikt bij een klant, worden de onderhoudsvoorraden automatisch aangepast. En wanneer een vooraf ingestelde drempel wordt bereikt, worden deze onderdelen automatisch nabesteld. De tijd die de technicus aan een opdracht besteedt, wordt ook bijgehouden en voor de facturering gebruikt. Dankzij een mobiele app hebben medewerkers in het veld van op afstand toegang tot alle relevante informatie en kunnen ze hun werk onderweg beheren.

Dynamische werkplekdiensten

Sensorgegevens kunnen de dienstverlening in gebouwen en op de werkplek op verschillende manieren verbeteren: van schoonmaak en onderhoud tot catering en apparatuurvoorziening. Sensoren kunnen worden geïmplementeerd ter ondersteuning van één enkele gebruikssituatie, zoals deursensoren in de toiletten die aansturen op schoonmaak. Sensoren kunnen immers ook worden ingezet om meerdere scenario’s mogelijk te maken, denk bijvoorbeeld aan bezettingssensoren in vergaderzalen. Hoewel ze in de eerste plaats dienen om inzichten te verschaffen over het gebruik van de ruimte en om werknemers te helpen gemakkelijk vrije ruimtes te vinden, kunnen de gegevens die ze opleveren ook worden gebruikt om de schoonmaak te optimaliseren. Bijvoorbeeld door de frequentie van schoonmaakbeurten aan te passen op basis van gebruikstrends of door automatisch een werkbon te genereren wanneer ruimtes na een vergadering worden verlaten. Of zelfs om het schoonmaken helemaal over te slaan als de ruimte niet werd gebruikt – wat tijd en voorraden bespaart én het schoonmaakpersoneel voor andere taken vrijmaakt. Om dit praktisch mogelijk te maken, krijgen schoonmakers een toestel dat werkbonnen op digitale plattegronden toont. Een voorbeeld hiervan is het AZMM-ziekenhuis, dat zijn 100+ schoonmaakteam uitrustte met digitale tablets (bevestigd aan schoonmaakkarretjes voor gebruiksgemak) met een slimme serviceapp. Deze nieuwe, volledig papierloze, manier van werken verhoogde de schoonmaakcapaciteit en -motivatie van het team, verminderde de jaarlijkse schoonmaakkosten en maakte zelfs een snellere COVID-19-reactie mogelijk. 

Betere toewijzing van middelen dankzij inzichten in het gebruik

Naast een FMIS dat de basis legt voor een efficiënte, kosteneffectieve dienstverlening, biedt een IoT-platform extra inzichten in gebruikstendensen. Het werkelijke gebruik van een gebouw is voortdurend in ontwikkeling en komt vaak niet overeen met wat we ons daarbij voorstellen. Tegenwoordig, met veel onzekerheid rond de postpandemische kantoorbezetting, is dat nog meer het geval. En zolang leidinggevenden niet goed weten hoe medewerkers de werkplek zullen gebruiken in het nieuwe kantoorlandschap, valt het moeilijk in te schatten wat er moet worden aangepast. Betrouwbare, actuele informatie over het gebruik van een gebouw is daarom belangrijker dan ooit voor slimme besluitvorming. Uiteraard zijn sensoren veel efficiënter dan mensen in het objectief bijhouden van bezetting en ruimtegebruik. Op gegevens gebaseerde inzichten die worden gevisualiseerd op plattegronden en dashboards, zijn cruciaal, niet alleen om de kantooroppervlakte correct aan te passen en de configuratie te optimaliseren, maar ook om flexibele werkplekdiensten te plannen met succes in een steeds evoluerende kantooromgeving. En om snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden, zoals in het hierboven geschetste geval van AZMM. Tijdens de opeenvolgende COVID-19-golven kreeg het schoonmaakteam van AZMM regelmatig updates op hun digitale toestellen. Ze konden dankzij de kleurcodes op plattegronden onmiddellijk zien welke zones verboden waren. En om hun veiligheid nog verder te verhogen, kregen ze ook aangepaste opdrachten met speciale veiligheids-, hygiëne- en ontsmettingsprocedures.

Beter reactievermogen met realtimegegevens

Met sensorgegevens over gebouwen krijgen we meer inzichten in algemene gebruikspatronen. Dat helpt ons om de planning van services bij te sturen en de resourceplanning te optimaliseren. Sensorgegevens kunnen bovendien zorgen voor meer reactiesnelheid in real time. Wanneer sensoren bijvoorbeeld temperatuur- of vochtigheidswaarden buiten het normale bereik registreren, kan het platform een werkbon in het FMIS genereren om de HVAC te controleren. Door middel van regels die in de software zijn ingesteld, worden geautomatiseerde waarschuwingen naar de juiste onderhoudsdienst gestuurd. Hierdoor worden incidenten sneller opgelost en kunnen zelfs klachten worden voorkomen.

Een ander voorbeeld is de slimme schoonmaak. Als sensoren detecteren dat een vergadering vroeger is beëindigd, kan het platform een taak naar het mobiele toestel van een schoonmaker sturen, zodat de schone ruimte sneller beschikbaar wordt. Omgekeerd, als er niemand komt opdagen, krijgt het schoonmaakpersoneel een melding dat de werkbon niet hoeft te worden uitgevoerd, waardoor tijd en materialen worden bespaard.

Voor de catering kunnen telsensoren nuttige informatie verschaffen om het aantal maaltijden aan te passen en zo vers mogelijk voedsel te serveren. Sensoren voor het tellen van het aantal mensen kunnen ook aangeven hoe lang de rij is, zodat mensen hun bezoek aan de cafetaria kunnen spreiden. Dit bespaart medewerkers niet alleen tijd bij het aanschuiven, maar voorkomt ook dat er extra cateringpersoneel moet worden ingezet om piekmomenten op te vangen.

Het bredere plaatje

Zoals de bovenstaande use cases suggereren, bieden sensorgegevens mogelijkheden voor slimmer onderhoud van assets en dynamischere werkplekdiensten. De voordelen spreken voor zich, maar dienstverlening is doorgaans niet de drijfveer om IoT-connectiviteit te integreren in een FMIS. Wanneer u echter al een IoT-platform hebt geadopteerd voor andere use cases (waaronder ruimteoptimalisatie is ongetwijfeld de nummer één in de markt), kan het zinvol zijn om het platform ook in te zetten om dynamischere werkplekservices aan te bieden.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 3 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 4 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 5 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 6 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven