HEYDAY Consultancy: fris durven denken en meer durven doen

HEYDAY Consultancy: fris durven denken en meer durven doen

In 2021 lanceerde HEYDAY haar nieuwe labels HEYDAY Interim en HEYDAY Hospitality. Vanaf 22 maart komt daar een derde bij: HEYDAY Consultancy. HEYDAY Consultancy gaat zich bezighouden met kennisinhoudelijke vraagstukken bij opdrachtgevers op het gebied van facility management en huisvesting.

Met de lancering van HEYDAY Consultancy zet HEYDAY een volgende stap in het aanbrengen van meer focus binnen haar strategie. Roland van Herk, directeur HEYDAY Interim & Consultancy bij HEYDAY Facility Management, licht de stap toe: “Je ziet dat we met de komst van de ArrangeGroup in november 2021 verder doorgroeien. Tegelijkertijd scherpen we onze strategie en profilering aan en dat vertaalt zich bij ons in labels. Op deze manier laten we duidelijker zien waarvoor je bij HEYDAY aan het juiste adres bent. Ook stelt het ons in staat om beter in te spelen op de verschillende behoeften in de markt. In het najaar van 2022 volgt nog een vierde label, die draait om onze integrated facility management dienstverlening. De twee ontwikkelingen hangen ook samen: de komst van de ArrangeGroup is een accelerator en versterking van de weg die we zijn ingeslagen.”

Naast de organisatie

Sheryl Limburg, voorheen manager Kennis & Advies bij ArrangeGroup en nu manager Interim & Consultancy bij HEYDAY, legt uit dat het nieuwe label een aparte tak van sport is: “Consultancy is iets anders dan een capaciteitsvraagstuk, zoals bij HEYDAY Interim. Als consultant sta je naast de organisatie en ben je echt het verlengstuk. Je wordt uitgedaagd op je expertise en kunt daarin ook het verschil maken. Dat is ook wat we van onze consultants verwachten: toewijding op hun specifieke vakgebied. Als HEYDAY Consultancy brengen we voor onze opdrachtgevers hun facilitaire- en huisvestingsdromen binnen handbereik.” Limburg legt uit wat de kracht van HEYDAY Consultancy is: “We begrijpen heel goed hoe je een visie en strategie van een facilitaire organisatie kunt opstellen, maar ook hoe je daar planvorming op kunt maken.” Van Herk vult aan: “HEYDAY Consultancy krijgt bij de opdrachtgever te maken met een kennisinhoudelijk vraagstuk. We hebben daarom ook een aantal focusgebieden: organisatie & optimalisatie, toekomstgericht faciliteren, en huisvesting & werkplek. Met weliswaar voor elk focusgebied een eigen verantwoordelijke, maar uiteindelijk staan we als team van HEYDAY Consultancy voor het eindresultaat aan de lat.”

Organisatie & optimalisatie

Limburg is verantwoordelijk voor het eerste focusgebied, organisatie & optimalisatie. “Het is vooral gericht op de bedrijfsvoeringskant van de faciltaire organisatie en het ontwikkelen van leiderschap. Het draait erom dat de facilitaire organisatie in lijn is met de missie en visie van de organisatie die zij ondersteunt. En om ervoor te zorgen dat er daarvoor een goed team staat dat kan doen wat er van hen wordt verwacht. Omdat het ook belangrijk is dat je dit kunt meten, zit er ook een stuk performance management in. Het gaat er bij dit focusgebied om dat je weet waar je staat, weet waar je wilt komen en dat je de juiste tools daarvoor hebt.” Limburg merkt op dat corona ervoor gezorgd heeft dat de toegevoegde waarde van facility management veel meer zichtbaar is geworden. “Tegelijkertijd geeft dat ons ook de opdracht om facility management – het bieden van toegevoegde waarde aan de mens in de werkomgeving en aan het primaire proces – meer te laden en ervoor te zorgen dat FM plaatsneemt aan de directietafel.”

Toekomstgericht faciliteren

Van Herk gaat vervolgens in op het tweede focusgebied, toekomstgericht faciliteren. Binnen HEYDAY Consultancy wordt Pieter Buis hiervoor verantwoordelijk. “Je ziet dat de wereld en de werkomgeving verandert door onder meer nieuwe technologieën, de doorbraak van het hybride werken en het belang van verduurzaming. Toekomstgericht faciliteren speelt daarop in, waarbij data-activatie en welbevinden belangrijke onderdelen zijn. Wij geloven erin dat je met die twee onderdelen goed kunt bouwen aan een toekomstgerichte dienstverlening. Data-activatie helpt om efficiënter te werken en een hogere klanttevredenheid te realiseren. Bij welbevinden staat de mens centraal: gebouw en werkomgeving dragen bij aan het welzijn van de mens. Dat welzijn zorgt voor een succesvollere organisatie met meer productiviteit en minder ziekteverzuim.”

Huisvesting & werkplek

Voor het derde focusgebied, huisvesting & werkplek, wordt Eric de Wit verantwoordelijk. Van Herk: “Ook hier is het welzijn van medewerkers natuurlijk belangrijk, maar dan met een andere invalshoek. Bij dit focusgebied draait het vooral om het als organisatie optimaal gebruik maken van je huisvesting en je werkplek en dat vervolgens vertalen naar goede oplossingen. Daarbij heb je het over de future workspace, een nieuwe zienswijze op toekomstige werkplekken en het optimaal gebruik ervan.” Van Herk maakt wel een kanttekening: “In onze optiek is er geen meest optimale. Elke organisatie is anders, dus wij geloven meer in een holistische aanpak en een maatwerkoplossing. Daarbij zijn, zoals nu vaak gesteld wordt, ontmoeten en samenwerken belangrijk maar niet het enige wat straks nog op kantoor gaat gebeuren.” Onderdeel van dit focusgebied is, naast het hybride werken en de werkomgeving, ook de huisvestingsstrategie en de huisvestingsvisie. “Welke huisvestingsstrategie past bij je organisatie en hoe ga je vervolgens de werkomgeving inrichten en hoe combineer je dat met het thuiswerken. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar de organisatie en de werkcultuur die past bij de organisatie. Vervolgens passen we de werkomgeving daarop aan.”

HEYDAY Consultancy: fris durven denken en meer durven doen

“De kracht van het collectief én de combinatie met HEYDAY Interim maakt HEYDAY Consultancy onderscheidend.” - Roland van Herk

Onderscheidend

HEYDAY Consultancy onderscheidt zich volgens Limburg niet alleen doordat er professionals zijn met specifieke kennis: “Die kennis halen we niet alleen uit onszelf maar is ook een permanente wisselwerking met de praktijk en met studenten en hogescholen. Daardoor zorgen we dat we up-to-date blijven.” Van Herk vult aan: “Het motto van HEYDAY Consultancy vat het onderscheidend vermogen mooi samen: fris durven denken en meer durven doen. Juist dat laatste, doen, is wat ons enorm onderscheidt van andere consultancybureaus. Wij hebben namelijk al 20 jaar ervaring met grote klanten, zoals DSM, Nationale-Nederlanden of VodafoneZiggo, die ons 24/7 kunnen bellen als er uitdagingen zijn op hun locaties. Dat vraagt van ons een bepaalde DNA en dynamiek maar ook kennis van de praktijk. Dat alles laten we terugkomen in HEYDAY Consultancy: ten eerste de praktijkervaring doorvertalen in adviezen en ten tweede zorgen dat de organisatie van de opdrachtgever blijvend in beweging komt zodat ze het daarna ook zelf kunnen. Wij zijn niet van de uitgebreide wetenschappelijke rapporten die vervolgens in de la verdwijnen, maar meer van de korte bondige en praktisch toepasbare adviezen, die door onszelf zijn getoetst in de praktijk. En er zijn maar weinig bedrijven die dat kunnen zeggen.” En er is nog een element dat HEYDAY Consultancy onderscheidend maakt, zegt Van Herk: “De kracht van het collectief én de combinatie met HEYDAY Interim. We kunnen bij HEYDAY een groot aantal professionals aan elkaar verbinden. Dat wat HEYDAY Consultancy adviseert, kan HEYDAY Interim implementeren. Zo stellen we elke professional in zijn of haar kracht en hebben we altijd een oplossing in huis. Bovendien investeren we veel in de ontwikkeling van onze eigen mensen en in de ontwikkeling van het vakgebied door samen te werken met hogescholen. En daardoor kunnen we uiteindelijk ook weer onze opdrachtgevers helpen met het doorontwikkelen.”

Uitdagingen van het hybride werken

Een van de uitdagingen waarmee HEYDAY Consultancy bij opdrachtgeverschap te maken krijgt is facilitair leiderschap, zegt Limburg. “FM-ers zijn vanuit de ontstaansgeschiedenis vooral doeners en dienstverlenend. Als er iets wordt gevraagd, doen FM-ers het en lossen ze het op. De vraag is echter ook of dat wel de goede dingen zijn. De ‘waarom’-vraag dus. Het vraagt facilitair leiderschap om die vraag op tafel te krijgen bij organisaties. Want als de strategie van de facilitaire organisatie eenmaal goed aansluit op de strategie van de moederorganisatie ben ik ervan overtuigd dat het de uitvoering vervolgens wel goed komt. Het vraagt ook om andere competenties, namelijk om facilitair leiderschap in plaats van facilitair management. Het tweede is uitvoeren van, het eerste is vaststellen van de doelen.” Het is een van de redenen waarom HEYDAY samenwerkt met hogescholen, zegt Limburg: “Door studenten te voorzien van de juiste skills die aansluiten bij de facilitaire behoeften van deze tijd kunnen we helpen de facilitaire leiders van de toekomst op te leiden.”

HEYDAY Consultancy: fris durven denken en meer durven doen

“Het vraagt facilitair leiderschap om de 'waarom'-vraag op tafel te krijgen bij organisaties.” - Sheryl Limburg

Van Herk noemt nog een andere uitdaging. “Wendbaarheid wordt in een tijd waarin we hybride werken de sleutel tot succes. Daarbij heb ik het over wendbaarheid in de breedste zin van het woord. Wendbaarheid in de fysieke werkomgeving, zodat die kunt inrichten al naar gelang de behoefte. Maar ook wendbaarheid van de leiders en van de collega’s. En wendbaarheid van de organisaties, bijvoorbeeld in het omgaan met thuiswerken. Want one-size-fits-all gaat niet werken. De werkomgevingen zijn namelijk zo divers: bij DSM in de industrie heb je te maken met een andere werkomgeving en andere werkwijze dan bij bijvoorbeeld het Zadkine College in Rotterdam.”

Passie

Zowel Van Herk als Limburg popelen om onder de vlag van het nieuwe label aan de slag te gaan. Limburg: “Consultancy is echt een vakgebied, want het vraagt om bepaalde competenties van jou als professional om het goed te doen. Je moet namelijk niet je eigen mening neerleggen maar de opdrachtgever bewust maken van verschillende scenario’s. Daarbij moet je als consultant de plussen en minnen goed kunnen positioneren. Je mag vervolgens wel een voorkeur aandragen, maar het is uiteindelijk aan de organisatie van de opdrachtgever om daar een keuze in te maken.”

De passie van Van Herk komt vooral voort uit het feit dat de mensen de laatste twintig jaar steeds meer centraal is komen te staan. “Daardoor komt ook steeds meer de toegevoegde waarde naar voren die je hebt als facility en workplace manager. Daarvoor is kennis nodig en laat dat nu juist de kern zijn van het label HEYDAY Consultancy. Die kennis leidt uiteindelijk tot de beste versie van jezelf, van je collega’s en van de medewerkers van je opdrachtgever.” Limburg: “En ik wil daar graag nog aan toevoegen: de beste versie van het vakgebied.”

Een selectie uit het team van HEYDAY met rond de 80 proessionals. Van links naar rechts: Martin Troost, consultant; Sheryl Limburg, manager Interim & Consultancy; Jolanda Tichelaar, consultant; Felicia Koning, consultant; Pieter Buis, manager Interim & Consultancy; Shenna de Bruin, consultant, en Eric de Wit, manager Interim & Consultancy. Roland van Herk ontbreekt op de foto.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven