Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

4 min

 

Optimale hybride organisatie vraagt om maatwerk bij ICT-voorzieningen

Een optimale hybride organisatie vraagt om ICT-voorzieningen die rekening houden met verschillende typen persona’s en werkplekken. Dat stelt Sebastiaan Hoogstadt tijdens het webinar ‘Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Het belang van hybride ICT-voorzieningen’ van NTT en Smart WorkPlace op 10 maart.

Sebastiaan Hoogstadt is Sales Director Benelux bij Poly, een fabrikant van endpoints voor unified collaboration platforms (telefoons, speakerfoons, videocamera’s en headsets voor online en hybride vergaderingen). Daarbij worden de technieken ingezet om ervoor te zorgen dat de eindgebruiker op zijn best gezien en gehoord wordt, onafhankelijk van de plek waar hij of zij zich bevindt.

Ontwikkelingen

Volgens Hoogstadt heeft een groot deel van de organisaties voor de pandemie niet nagedacht over wat ze met de workforce moesten doen wanneer die niet op kantoor waren. “De workforce was immers altijd op kantoor. Nu zie je een aantal ontwikkelingen: medewerkers stellen zich de vraag of ze nog wel elke dag naar kantoor moeten komen en kantoren hebben niet altijd meer plek voor alle medewerkers. Dat leidt ertoe dat je als organisatie je kantoor anders moet gaan inrichten en je de vraag moet stellen waar een kantoor aan moet voldoen: is het een plek waar we nog steeds met zijn allen gaan zitten of moeten we er een plek van maken waar we inspiratie opdoen, samen zijn en waar het sociale aspect tot zijn recht komt. Een belangrijk onderdeel daarvan is hoe je je vergaderruimtes gaat inrichten, hoe groot moeten die vergaderruimtes zijn en hoe ga je als organisatie faciliteren dat ook mensen van buiten deel kunnen nemen. Daarnaast wil je dat in een hybride vergadering de mensen die fysiek aanwezig zijn en de mensen op afstand zoveel mogelijk gelijkwaardig zijn en onze camera- en geluidstechnieken proberen juist dat aspect mogelijk te maken.”

Belang onderkennen

Hoogstadt ziet dat nog niet elke organisatie dat belang onderkent: “Ze denken dat elke headset voldoet aan de eisen voor thuiswerken. In de praktijk leidt dat er vaak toe dat een digitale gesprekspartner alsnog allerlei ongewenste geluiden hoort. De eindgebruikers daarentegen – zowel de zender als de ontvanger – weten uit ervaring hoe belangrijk het is in een meeting als die geluiden er niet zijn. Gelukkig zien we inmiddels bij inkopers en beslissers het begin van een omslag in dat denken.” Hoogstadt stelt dat de uitdaging niet nieuw is: “Het probleem van ongewenste geluiden was er namelijk al voor de pandemie in de open kantoorruimtes. Onze noise cancelling technieken zijn in die tijd ontwikkeld en bleken vervolgens ook bij thuiswerken en hybride werken prima toepasbaar.”

Tegelijkertijd is ook het karakter van de verkoop veranderd: “Een kwart eeuw geleden draait het nog om solution selling. De klant had een probleem en de verkoper kwam met een oplossing. Nu verwachten klanten een analyse inclusief benchmark en dat ik zeg: als ik kijk naar klanten met jouw omvang en in jouw branche zie ik deze trends en daar horen deze oplossingen – producten en consultancy – bij.”

Persona’s en werkplekken

Om tot het juiste advies te komen, doet Poly al jaren diepgaand onderzoek naar hoe organisaties headsets gebruiken. “Daaruit komt naar voren dat ongeacht het type bedrijf en het land het type werkzaamheden voor 95% is terug te brengen tot zes persona’s of werkstijlen binnen organisaties. Daarbij loopt de range van iemand die altijd op kantoor werkt tot iemand die altijd buiten de deur is. Daarnaast zie je dat de verschillende persona’s verschillende tools nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Een voltijd kantoormedewerker met een vaste werkplek heeft andere middelen nodig dan een callcenter medewerker of een salesmedewerker die altijd onderweg is.”

Die aanpak op maat voor persona’s geldt ook voor vergaderruimtes en werkplekken, zegt Hoogstadt: “Grote vergaderruimtes vereisen een ander type inrichting en een ander type camera dan kleine vergaderruimtes. In beide gevallen draait het erom dat de apparatuur de eindgebruikers ten dienste is en niet dat zij continu rekening moeten houden met de apparatuur. Datzelfde geldt voor typen werkplekken. Want ook die varieert, van vergaderruimte tot werkplek op kantoor tot thuiswerkplek en remote office.”

Workplace manager

Tot twee jaar geleden waren de producten van Poly voor de HR-afdeling van organisaties een factor van weinig betekenis. “We waren iets dat door IT was opgedrongen. Tot mijn verrassing en plezier is dat nu veranderd. Omdat zowel onze apparatuur als de manier waarop wij faciliteren zo belangrijk is geworden. Daarom kijkt HR nu wel mee naar de kwaliteit van producten en van beeld en geluid. Bovendien heeft ook de vakbond en de OR er nu een mening over. Daarmee is het bij uitstek een onderwerp geworden voor een workplace manager, die zich namelijk zowel met HR – optimale omstandigheden voor de medewerker – als met FM – de juiste tools – als met IT – de juiste techniek – bezighoudt.” En de rol van Poly daarbij? “Wij zijn niet de veroorzaker van de transitie naar hybride werken, onze producten en diensten zijn wel een heel belangrijke katalysator om die transitie naar hybride werken zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.”

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven