Duurzaam werken in een hybride omgeving

1 min

 

Duurzaam werken in een hybride omgeving

Door goed naar je eigen organisatie te kijken en naar je eigen medewerkers te luisteren kun je bij hybride werken een duurzame werkomgeving creëren. Dat stelt  expert Tom van Maris van Smart WorkPlace partner BakkerElkhuizen.

Duurzame inzetbaarheid. Het was en is een veelgehoorde term in het werkveld. Sinds jaren is er in oktober de dag van de duurzame inzetbaarheid. Maar wat is het precies? Met duurzame inzetbaarheid heb je aandacht voor vitaliteit, mentale en fysieke gezondheid van jouw medewerkers. Hoe pas je dit toe in een hybride werkomgeving? Duurzame inzetbaarheid van jouw werknemers staat centraal of ze nu thuis, op kantoor of onderweg werken. 

Maar wat is hybride werken dan? En kan dat duurzaam zijn?

Hybride werken is een werkstijl waarbij werknemers kunnen kiezen uit verschillende settings, afhankelijk van de aard van hun werkzaamheden, gecombineerd met een werkplekervaring die hen in staat stelt die ruimtes de hele dag door te gebruiken. Het idee is dat werknemers productiever zullen zijn als ze de juiste ruimtes hebben voor de taken die ze moeten volbrengen.

Voordelen van hybride werken

Hybride werken biedt kansen voor zowel werkgevers als werknemers. Thuiswerken werd een gedwongen realiteit door COVID-19. Het afgelopen jaar hebben het TNO en CNV meerdere onderzoeken gedaan om erachter te komen hoe dit werd ervaren. Daaruit blijkt dat dit als zeer positief ervaren wordt maar dat een balans hierin wenselijk is. Deels op kantoor en deels thuis. Hybride werken biedt voor velen dus een uitkomst!

Meer werkgeluk

Medewerkers waarderen het dat zij het werk naar eigen inzicht kunnen combineren met hun privésituatie en persoonlijke behoeften. Met tijd wordt dan ook effectiever omgegaan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal vergaderingen die vervangen worden door kortere online meetings en de reistijd die vervalt. Uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie en productiviteit stijgt bij thuiswerken. Daarnaast voelen medewerkers bij hybride werken meer verantwoordelijkheid en zitten zij beter in hun vel. Kortom; er wordt meer werkgeluk ervaren bij hybride werken.

Hogere productiviteit

Bij hybride werken zijn medewerkers productiever en geconcentreerder dan op kantoor, in bijvoorbeeld een kantoortuin. Er is geen overlast van gesprekken en lawaai van communicerende collega’s. De netto-werktijden liggen bij hybride werken dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.

Duurzaamheid

‘s-Ochtends en ‘s-avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en het energieniveau van de medewerker zelf, die minder vermoeid de werkdag afsluit. Ook heeft hybride werken invloed op de benodigde hoeveelheid kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Duurzaamheid heeft bij hybride werken zowel betrekking op het milieu als op het welzijn van de mens.

De werkplek bij hybride werken

Een implementatie van een goed ‘Hybrid Working’ beleid ondersteunen wij daarom met onze kennis, fysieke werkplekoplossingen en onze corporate health software. Wij identificeren daarin vijf soorten werkplekken, die als leidraad kunnen dienen voor het samenstellen van een Hybrid Working inrichting van de organisatie.

Door voldoende aandacht te besteden het inrichten van werkplekken en de gezondheid van werknemers voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn. Volgens vakbond CNV kampt bijna de helft van alle thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Of je nu volledig mobiel werkt, voornamelijk thuiswerkt of voornamelijk op kantoor bent, een goede ergonomische werkplek is essentieel bij hybride werken. Mobiele hulpmiddelen kunnen worden gebruikt wanneer het niet mogelijk of praktisch is om een vaste werkplek op een werklocatie (ook thuis) in te richten.

Kent hybride werken ook uitdagingen?

Jazeker, om hybride werken tot een succes te maken is het belangrijk de volgende uitdagingen te overwinnen:

  • Maak duidelijke afspraken over balans tussen online en fysieke meetings. Dit vereist een duidelijk protocol en beleid vanuit het bedrijf.
  • Uit onderzoeken is gebleken dat thuis vaak langer door gewerkt wordt. Hierdoor kan een verstoorde werk/privébalans ontstaan.

Conclusie

Veel organisaties realiseren zich het belang van investeren in hun personeel en in de werkomgeving. Sommige wijzigingen in de werkomgeving of manier van werken zijn eenvoudig te realiseren, andere wijzigingen vragen meer tijd en voorbereiding. Maar door goed naar jouw eigen organisatie te kijken en te luisteren naar jouw mensen, kun je een passende omgeving creëren.

Delen:

Meer nieuws

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel zijn om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Terug naar boven