Van ‘human resources’ tot ‘human experience’

5 min

 

Van ‘human resources’ tot ‘human experience’

Op 29 maart spreekt employee experience expert Heleen Mes tijdens de WorkPlace Xperience over de employee experience. In onderstaande blog onderscheidt ze daarbij vier niveaus van kwaliteit van werkgeverschap.

De kwaliteit van werkgeverschap is grofweg in te delen in vier niveaus. Van het laagste niveau waarin de werkgever zijn medewerkers ziet als ‘human resources’ tot het hoogste niveau waarin de werkgever een ‘human experience’ biedt. Herken je je eigen organisatie?

Niveau 1: ‘Human resources’

Organisaties die op het laagste niveau van werkgeverschap zitten, geven hun medewerkers het gevoel dat ze vervangbaar en een kostenpost zijn. Natuurlijk staat op hun wervingspagina op de website dat hier de medewerker centraal staat – wat moet je anders zeggen? Maar eenmaal binnen voelen medewerkers daar niet veel van. De directie ziet het anders: ‘Hier wordt gewerkt, hoor’. Medewerkers zijn vooral fte’s. Ze werken op hun eigen eiland en als er iets misgaat, geven ze soms collega’s van een andere afdeling de schuld.
De afdeling HR is druk met ‘beleid maken’ en het spelen van politieagentje voor iedereen die zich niet aan de uitgebreide personeelsregels houdt. Facility Management heeft zich op leaseauto’s gestort en zorgt van tijd tot tijd voor een vers grijs tapijtje. Thuiswerken levert in ieder geval weer een besparing in vierkante meters op! ICT zorgt ervoor dat de tech-tools worden uitgegeven op basis van hiërarchie. Managers worden afgerekend op kostenbesparing en winst behalen.
Eén keer in de twee jaar houdt de organisatie een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Goddank wordt er dan nog een 7-tje gescoord. Poeh, het had erger gekund! Het management scoort hierin traditioneel laag, maar het prettige eigen team maakt veel goed. Op reviewssites scoort de organisatie maximaal een 3 op een 5-puntsschaal. Maar dat komt vooral door ‘zeikers die ontslagen zijn’, volgens de directie. Komt dit niveau nog voor, denk je nu? Jazeker, bij zo’n 30% van de werkgevers volgens onderzoek (Bersin, 2021).

Niveau 2: ‘Happy family’           

De sfeer is vriendelijk bij deze werkgevers. Het voelt wel een beetje als familie bij deze clubs. Leidinggevenden doen hun best om een coachend leider te zijn, al gaat het niet iedere leidinggevende goed af. Afdelingen helpen elkaar uit de brand en doen hun best voor de klant. HR werpt zich op als helper voor medewerkers en leidinggevenden. De workshop Werkgeluk heeft HR  net achter de rug, dus dat belooft nog wat! Facility Management heeft al gezorgd voor een tafeltennistafel en een dartbord voor gezellige ‘breaks’. IT heeft de focus op samenwerking- en communicatietools. Managers koersen vooral op de financiële performance, klantsucces en vooruit, ook wel wat op de uitkomsten van de medewerkerssurvey.
Dat medewerkersonderzoek gaat steeds meer over werkgeluk, met zowaar een score rond de 7,5. Lekker! Hier komen wel verbeterplannen uit voort, maar het schiet nog niet op. De scores op reviewsites, het ziekteverzuim en verloop onder medewerkers zijn zeker ‘aardig goed’. Ze zijn er steeds meer, deze vriendelijke families waar ook klanten blij van worden. We schatten 50% van de werkgevers!

Niveau 3: ‘Business vanuit purpose en waarden’

Natuurlijk zijn deze organisaties efficiënt en doelmatig gebleven. En een prettige sfeer heerst er zeker. Wat hen onderscheidt, is dat ze een heldere en aansprekende purpose hebben. Zij wéten waarom ze bestaan en hoe zij de wereld een beetje mooier maken. Daar komen medewerkers graag hun bed voor uit. Medewerkers heten hier waarschijnlijk samenwerkers, co-creators of gewoon mensen. Hier gaat het niet over ‘binden en boeien van medewerkers’, maar over ’inspireren en verbinden’. De kernwaarden hangen niet alleen aan de muur, nee, die worden echt gelééfd. De klant centraal wordt hier echt in praktijk gebracht. Medewerkers hebben alle middelen om klantproblemen zelf op te lossen. Methodes als agile werken en design thinking zijn hier gewoon.
HR is er om de productiviteit en het (persoonlijk) leiderschap te ondersteunen. Facility Management heeft de purpose en waarden een plek gegeven in de fysieke werkomgeving. IT biedt een fantastisch supportsysteem voor medewerkers. Managers worden niet meer afgerekend, maar focussen op hun financiële targets, gelukkige klanten en medewerkers.
Dat heeft allemaal geleid tot een score rond de 8 tot 8,5 die uit de jaarlijkse medewerkerssurvey komt en die wordt nauwlettend gevolgd door pulse-surveys. Ook reviewssites zijn enthousiast over deze werkgevers: 3,5 tot 4 uit 5 maar liefst. Deze organisaties staan vermeld in lijstjes als ‘Best Workplace’ of ‘Beste Werkgever’. We hebben het hier over zo’n 15% van alle organisaties.

Niveau 4: ‘Human Experience’

De crème de la crème onder de werkgevers, de awardwinnaars. Medewerkers ervaren hier dat zij gezien worden als waardevolle individuen die maximaal willen bijdragen aan toekomstig duurzaam succes van de organisatie. Hier wordt hun creativiteit en innovatiekracht goed benut. Work hard, play hard! Belangrijke waarden zijn diversiteit en inclusie, fouten mogen maken en daarvan leren en maximale persoonlijke groei. Hier hebben methoden als deep democracy en holacratie hun weg gevonden.
HR faciliteert innovatie vanuit medewerkers en ondersteunt het ruimte geven aan experimenten. Natuurlijk heet HR hier geen HR meer maar ‘People & Culture’. IT ondersteunt ook personalisatie, persoonlijke groei en community-activiteiten. Managers zorgen voor een succesvolle balans tussen financiën, klanten, medewerkers en innovatie. Groei van de organisatie is geen keihard doel, maatschappelijk impact wel. En juist daarom gaan de zaken goed! Een human experience biedt deze werkgever niet alleen aan de eigen medewerkers, maar aan iedereen die een bijdrage levert aan de organisatie, ook partijen in de keten.
Deze organisaties scoren rond de 9 in surveys voor medewerkers en een 4+ op reviewsites. Hun verloop en verzuim is maar de helft van dat van branchegenoten. Deze organisaties zijn de winnaars op de arbeidsmarkt. Helaas zijn ze nog veel te schaars.

Wil je Heleen Mes en tal van andere boeiende sprekers zien en horen spreken op 29 en 30 maart op de WorkPlace Xperience? Boek dan hier je ticket.

Delen:

Meer nieuws

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zette 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel zijn om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Terug naar boven