Vierde designer WorkPlace Xperience bekend

Vierde designer WorkPlace Xperience bekend

WorkPlace Xperience heeft zeven designers gevraagd om te laten zien hoe gezond en gelukkig werken eruit ziet. De komende periode maken we bekend wie dat zijn. Vandaag de vierde: Silvia de Haan, Workplace Consultant bij Solved.

Silvia begint met erop te wijzen dat veel bedrijven kiezen voor een toekomst waar hybride werken (nog meer) de norm wordt. De mate waarin verschilt en hangt af van de werkzaamheden, de cultuur binnen een bedrijf en persoonlijke situatie van medewerkers. Uit het onderzoek van Solved, de Thuiswerkfactor (+/- 7000 respondenten), heeft ze geleerd dat de drie belangrijkste motieven om te kiezen om deels thuis te werken zijn: geen verlies aan reistijd, beter kunnen concentreren en makkelijker tijd indelen (werk en privé). 

En dat is voor Silvia de link met het thema van de WorkPlace Xperience, een gezonde en duurzame werkomgeving. “Minder reizen betekent namelijk minder tijdverlies maar zeker ook minder uitstoot. En als we helpen om slimmer te plannen ook minder files.”

Het duurzame aspect koppelt Silvia ook graag aan gezondheid in de vorm van duurzame inzetbaarheid. “Het gebruik van de autonomie van medewerkers om zelf te kiezen voor de rustige thuiswerkplek zorgt ervoor dat er meer balans is. Balans in het managen van de thuis en werksituatie vooral bij ouders met opgroeiende kinderen. Maar vooral is er thuis minder verstoring tussen het werk en meer focus op de taak. Hiermee zorgen we, dat medewerkers minder belast worden, dat er minder stressfactoren zijn en dat ze langer inzetbaar blijven.”

Dit inzicht vertaalt zich ook weer naar de werkomgeving waar nu veel meer deze broodnodige rust wordt onderkent en gefaciliteerd. Door meer focusplekken, meer stiltezones, meer afgezonderde belplekken en meer ‘oor’ voor akoestiek wordt de werkomgeving meer gevarieerd. En verdwijnt de monotone kantoortuin.

Silvia verwacht dat op de WorkPlace Xperience alle goede bedoelingen en mooie verhalen de kast in kunnen. “Want op het event ga je het beleven, the proof is in the pudding... Juist het gene wat we de afgelopen tijd door corona hebben moeten missen. We konden ons volstoppen met informatie waarbij je over iets kon lezen en horen. Maar bij het event zit je er letterlijk in. Zo maken we tijdens de voorbereiding vaak de vergelijking met de Efteling of het maken van een reis/roadtrip. Dit past bij het standpunt van Solved dat harde feiten, kennis en data pas waarde hebben als de ontvanger ze doorgrond. Met die visie heeft Solved ook de Escaperoom ontwikkeld over hybride werken. Een serious game waar je de do’s en don’ts tegenkomt als speler van het spel. Letterlijk dus aan den lijve ondervinden. De manier waarop komt naar voren in de Escaperoom hybride werken.”

Hybride werken vraagt om een nieuwe manier van het werk organiseren. Er moeten keuzes worden gemaakt. Wat doe ik waar en wanneer ga ik naar kantoor? Hoe werk ik effectief samen en hoe hou ik binding met de organisatie? Maar wellicht nog wel het meest belangrijke: hoe gaan we op kantoor met elkaar om? Als je dit goed organiseert draagt hybride werken volgens Silvia bij aan een duurzame en duurzame werkomgeving.

Maak hier kennis met de eerste designer: Daan Bruggink.

Maak hier kennis met de tweede designer: Marieke van Beurden.

Maak hier kennis met de derde designer: Joris Bosma.

Benieuwd naar de volgende designers? Meld je aan voor de updates van WorkPlace Xperience of volg de pagina op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom WorkPlace Xperience.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven