Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

4 min

 

Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

Het advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital. Daarom besteedt de organisatie veel aandacht aan de werkplek en de gezondheid en vitaliteit van medewerkers.

Leo Voermans is als manager facilities bij het Haagse advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken verantwoordelijk voor facilitaire zaken. Zeger de Bruin is senior medewerker facilities en in die hoedanigheid belast met het uitvoeren, plaatsen en instrueren van de werkplekken in de thuissituatie en op kantoor.

Zowel De Bruin als Voermans spelen een belangrijke rol in het arbo-beleid van Pels Rijcken. De Bruin is gespecialiseerd in ergonomie op de werkplek, zoals het instellen van bureaus en bureaustoelen, het afstellen van monitoren en toetsenborden. “We willen er namelijk alles aan doen om mensen zo gezond mogelijk te laten werken. Dat betekent dat als medewerkers aanvullende wensen hebben, we daar goed naar kijken. Voermans vult aan: “Zelf ben ik, samen met een HR-adviseur, aangesteld als preventiemedewerker. Dit betekent dat we zorgen dat de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op orde is. Daarbij kijken we naar de werkplek en de werkplekomstandigheden, zowel thuis als op kantoor. Goed zorgen voor mensen en zorgen dat mensen een goede werkplek hebben, zit sinds jaar en dag in het DNA van Pels Rijcken. We kijken altijd naar de ergonomische omstandigheden, omdat we ons als Pels Rijcken realiseren dat onze mensen ons ‘human capital’ zijn.”

Corona

Ook bij Pels Rijcken zorgde corona er in het voorjaar van 2020 voor dat vrijwel de gehele organisatie van de ene op de andere dag moest gaan thuiswerken. Voermans: “Onze ICT-afdeling heeft daarbij een enorme klus geklaard door ervoor te zorgen dat iedereen van huis uit via een browser kon inloggen op een kantoor-PC. Uit veiligheidsoogpunt werken medewerkers namelijk nooit op privécomputers.”

Toen bleek dat het thuiswerken maanden zou duren, kwamen de eerste klachten van medewerkers over hun thuiswerksituatie. “We zijn als afdeling voortdurend in dialoog geweest met de medewerkers en ook met het bestuur om ervoor te zorgen dat medewerkers ook thuis structureel de juiste faciliteiten zouden krijgen. Eén onderdeel daarvan waren ook de zit-sta-plekken.” Voermans ging in conclaaf met De Bruin, die de aanbiedersmarkt van zit-sta-meubilair goed kende. Voermans: “We hadden daarbij een belangrijk criterium: het moest een leverancier zijn, die niet alleen de juiste producten leverde, maar die ook zo flexibel was om de producten thuis te bezorgen.”

Vertidesk

De Bruin kwam terecht bij Vertidesk en regelde een proefplaatsing op het kantoor. “Daaruit bleek al snel dat het zit-sta-bureau van Vertidesk een prima oplossing zou zijn voor de thuiswerksituatie van veel medewerkers. Daarbij waren er natuurlijk wel restricties: als je als werkgever werkplekmeubilair verschaft aan medewerkers, dan moet dat aan bepaalde arbo-normen voldoen.” En dat leverde soms een dilemma op: “Medewerkers vroegen in verband met hun thuissituatie om kleinere afmetingen, terwijl de arbo uitgaat van minimale afmetingen. En als advocatenkantoor kunnen we natuurlijk niet zomaar die arbo-normen naast ons neer leggen.” Vertidesk bleek een uitweg te bieden, omdat hun zit-sta-bureau beschikt over een flexibel frame dat is in- en uit te schuiven met een door Pels Rijcken gewenste bladmaat. Op dat frame, met een ingebouwde motor, wordt een blad gemonteerd. Met daarnaast een controlbox en een bedieningspaneel is het zit-sta-bureau klaar voor gebruik. De eenvoud zelf.” Voermans vult aan: “Daarnaast kon Vertidesk een bijbehorende stoel leveren die aan de arbo-normen voldeed. Daarmee was het plaatje rond en konden we één leverancier inzetten voor de complete thuiswerkoplossing.” Daarbij was ook de flexibiliteit die Vertidesk bood van belang, vertelt Voermans: “We hadden geen uitrolplan, maar leverden het thuiswerkmeubilair op aanvraag. Dat was mogelijk, omdat Vertidesk de voorraad had opgeslagen.”

De aandacht voor kwalitatief hoogwaardig thuiswerkmeubilair laat opnieuw zien hoe belangrijk gezondheid en vitaliteit van medewerkers voor Pels Rijcken is. Voermans: “We besteden daar ook op andere manieren aandacht aan, zeker bij nieuwe medewerkers. Zo organiseren we bootcamps en zorgen we dat mensen kunnen sporten. En zelfs bij Zoom-meetings helpen we medewerkers, bijvoorbeeld met tips over licht op de werkplek of over hun zithouding.”

Het volledige interview met Leo Voermans en Zeger de Bruin van Pels Rijcken kunt u digitaal lezen in Smart WorkPlace magazine 9, dat op 18 november verschijnt en als thema 'human capital' heeft. Leest u liever het magazine in print? Bestel uw nummer dan nu hier.

Bijschrift foto: Leo Voermans (links) en Zeger de Bruin bij de zit-stawerkplek van Vertidesk op het kantoor in Den Haag.

Delen:

Meer nieuws

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Mis het niet: Campus Day

Mis het niet: Campus Day

dinsdag 1 april

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de kansen ...

Lees meer

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

maandag 31 maart

In de praktijk van gebouwbeheer hebben professionals vaak moeite om de benodigde data te verzamelen en te begrijpen. De ...

Lees meer

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

vrijdag 28 maart

Woensdag 16 april neemt Cor de Vries van Canon je op de WorkPlace Xperience mee in de rol die video speelt bij het verbeteren ...

Lees meer

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

vrijdag 28 maart

Nieuw onderzoek van International Workplace Group toont aan dat 36% van de werknemers die hybride werken minder ziekteverlof ...

Lees meer

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

donderdag 27 maart

Op 15 en 16 april ontmoet je tijdens de WorkPlace Xperience in de Van Nelle Fabriek kennisleiders in alle belangrijke onderwerpen ...

Lees meer

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

donderdag 27 maart

Het partnerschap dat de gemeente Amsterdam, Vebego, TwynstraGudde en VFM zijn aangegaan, is nog maar een half jaar oud. ...

Lees meer

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

woensdag 26 maart

Hoe maakt draadloos opladen je werkplek slimmer? Zens staat ook dit jaar weer op de WorkPlace Xperience met de ...

Lees meer

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

woensdag 26 maart

Iedereen heeft het over AI, maar waarom zien we nog zo weinig concrete toepassingen in facility management? In deze blog ...

Lees meer

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

dinsdag 25 maart

Woensdag 16 april neemt Japke-d. Bouma de 2e editie van de BNW Index in ontvangst. Aansluitend geeft Japke-d. een presentatie over ...

Lees meer

Is stress op werk goed?

Is stress op werk goed?

dinsdag 25 maart

Geert Kruijswijk, Eigenaar van Navigating Stress, spreekt vol enthousiasme over werkdruk, stress en prestatie. De onderwerpen ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

donderdag 20 maart

Welkom bij het officiële e-zine van De WorkPlace Xperience 2025! In deze editie lees je alles over de nieuwe thema's, ...

Lees meer

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

donderdag 20 maart

'De invloed van beleving en omgeving op het menselijk brein en haar gedrag' is de titel van de presentatie van Erik Scherder ...

Lees meer

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

woensdag 19 maart

Op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht genieten de medewerkers sinds kort van duurzaam, vers en gezond eten. De ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

<span>Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025</span>

Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025

dinsdag 18 maart

Ook dit jaar spelen vier designers een sleutelrol in het vormgeven van een unieke en inspirerende ervaring voor ...

Lees meer

Terug naar boven