Het kantoor aanpassen aan het nieuwe werktijdperk

5 min

 

Het kantoor aanpassen aan het nieuwe werktijdperk

Een gedetailleerd overzicht van de kantooractiva biedt meer flexibiliteit om de werkplek te herstructureren. Dat stelt Mike Kaandorp van Smart WorkPlace partner Measuremen in onderstaand blog.

Het pre- en post-COVID-tijdperk bepaalt op dit moment de facilitaire sector, de vaccinatie percentages die met de minuut stijgen en de landen die voortdurend de sociale regelgeving met betrekking tot COVID wijzigen. Het nieuwe tijdperk van werk is in verschillende delen van de wereld begonnen. Veel bedrijven brengen werknemers terug naar kantoor en zijn begonnen met de uitvoering. Hoewel enkelen volledig op afstand zullen blijven werken en anderen gebruik zullen maken van het hybride werkmodel, willen de meeste organisaties de normaliteit in hun kantoren terugbrengen. Hoewel deze vormen niet de enige zijn, zijn deze strategieën in alle sectoren en bedrijfstakken gangbaar.

Werknemers terugbrengen naar kantoor kan een uitdagende taak zijn. Ze verwelkomen in een werkruimte die niet langer is aangepast aan de behoeften van de werknemers kan het nog moeilijker maken. De behoefte om menselijke interacties te creëren en de verloren bedrijfscultuur te herwinnen door mensen met elkaar in contact te brengen, vereisen faciliteiten die beide mogelijk maken. Een van de noodzakelijke stappen voor een geslaagde terugkeer naar het kantoor is het maken van een inventaris van de kantoormeubelen. Want een gedetailleerd overzicht van de kantooractiva biedt meer flexibiliteit om de werkplek te herstructureren. In deze blog wordt uitgelegd waarom dit het juiste moment is om het kantoor aan te passen aan het nieuwe werktijdperk en hoe een inventarisatie van de kantooractiva een gunstig proces kan zijn om werknemers terug naar kantoor te halen. 

Het kantoor is NIET verdwenen

Tijdens de hele periode van lockdowns groeide de verwachting dat het kantoor in het post-COVID-tijdperk overbodig zou worden. Thuiswerken en werken op afstand zijn al meer dan een jaar de norm geworden. Dit is echter verre van de realiteit, aangezien het kantoor niet alleen symbool staat voor een ruimte om de cultuur van een organisatie op te bouwen en de optimale omstandigheden te creëren om te werken. Het kantoor vertegenwoordigt een plaats waar werknemers samenkomen (fysiek of virtueel). Een ruimte om samen te werken, nieuwe ideeën op te doen en momenten te delen ten behoeve van sociale contacten en de vooruitgang van het bedrijf. 

Iets wat misschien niet meer relevant is, is de manier waarop het kantoor was in het pre-COVID tijdperk. Een negen tot vijf aanpak van maandag tot vrijdag, wat min of meer de norm was. Dit model zal flexibeler moeten, wat zich vertaalt in een meer dynamische werkplek waar het kantoor wordt aangepast om allerlei werkschema’s gecombineerd in te delen. Ofwel met een sterke toename van werken op afstand, en meer werknemers die een hybride werkmodel willen omarmen. Hoe gaat jouw organisatie een vergadering houden waar zowel medewerkers op afstand als medewerkers in persoon op kantoor onbeperkt met elkaar kunnen integreren? Wat als de vergaderzalen nu vooral (of niet helemaal) aangepast zijn aan vergaderingen op afstand of aan in-persoon vergaderingen? Het is noodzakelijk om een overzicht te hebben van de ruimtes, de capaciteit van die ruimtes en de middelen die de werknemers gebruiken. 

De kantoorstrategie aanpassen

De ervaring en cultuur zijn cruciaal voor het succes van een werkplekstrategie. Faciliteiten moeten vervolgens opnieuw worden ontworpen om tegemoet te komen aan de nieuwe uitdagingen en eisen van het personeel. Van hybride vergaderingen naar een mensgerichte verbinding tussen de teams. In dit opzicht zullen er volgens Harvard Business Review verschillende modellen voor de post-pandemische werkplek in opkomst zijn. Die niet noodzakelijk nieuw zijn, maar wel opties zijn om zich aan te passen aan het nieuwe tijdperk van werk. Er wordt echter aanbevolen om werknemers niet in één keer terug naar kantoor te halen. Dit betekent dat de werkplek moet worden aangepast aan op activiteiten gebaseerde werkplekken, waar werknemers opnieuw contact kunnen leggen en kunnen samenwerken.

Terugkeer naar kantoor vereist een plan dat rekening houdt met aspecten zoals de afstand tussen de bureaus, de indeling van het kantoor en het maximum aantal mensen dat in vergader- en conferentieruimtes wordt toegelaten. Dit zijn enkele voorbeelden van criteria waarbij een kantoorinventarisatie kan helpen. Misschien moeten in jouw kantoor bepaalde ruimtes, zoals individuele bureaus, worden omgebouwd tot andere soorten werkplekken. Of misschien moet de maximale capaciteit in een bepaalde ruimte worden verlaagd, omdat niet elke werknemer zich veilig zal voelen om heel dicht op elkaar in een krappe ruimte te werken. Bovendien zullen de verschillende roosters, dagen van de week en locaties waar werknemers mogelijk in het kantoor zullen werken, bepalen hoe werknemers de kantoorruimte gebruiken.

Ken jij jouw kantoormiddelen?

Het maakt niet uit welk werkplekmodel jouw organisatie wilt aanpassen. Een kantoorinventarisatie is nodig om het grotere plaatje te zien van wat de organisatie bezit en wat er ontbreekt bij het aanpassen van de kantoorindeling. Het is mogelijk dat er meer open space meubilair nodig is om samenwerkingsgebieden uit te breiden. De kans is groot dat de individuele bureaus kunnen worden hergebruikt voor extra ruimte in de vergader- of conferentieruimtes. Terwijl zit opstellingen zoals stoelen en banken kunnen worden verdeeld over gebieden waar teamwerk wordt verricht. 

Een inventarisatie van de kantoormiddelen geeft inzicht in het meubilair en de levensduur van je bedrijfsmiddelen. Dit betekent dat je weet hoe lang je op deze activa kunt rekenen en wat de specifieke kenmerken van de werkplek middelen zijn. In termen van statisch meubilair zijn specifieke aspecten niet van belang, maar meer geavanceerde activa. Zoals IT, hardware en communicatieapparatuur vereisen een meer gedetailleerde registratie. Niet elke technologie in het kantoor is aangepast om de communicatieplatforms te ondersteunen die tegenwoordig meestal worden gebruikt. Denk maar aan technologie die in staat is om alle verschillende videoconferentie platforms met elkaar te verbinden.  Tegelijkertijd bereidt de inventarislijst jouw werkruimte voor op toekomstige gebeurtenissen, zoals een betere aanpassing aan externe of hybride omgevingen. Of een onverwachte aanpassing aan sociale- en afstandsregels.

Een kans om het anders te doen

Teruggaan naar kantoor lijkt misschien een enorme uitdaging. Met de juiste voorbereidingen kan dit het moment zijn om het anders te maken, om het beter te maken. Experimenten op de werkplek moeten plaatsvinden zolang de gebruikers en werknemers in het middelpunt van de veranderingen staan. Toch is het van essentieel belang om, alvorens testen te doen en conclusies te trekken, elk van je troeven op de werkplek te identificeren. Op die manier is het gemakkelijker om de inventaris te verminderen, toe te voegen, te wijzigen of te verbeteren, waardoor de taak om het kantoor aan te passen aan het nieuwe tijdperk van werken een soepel proces wordt.

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven