User Experience geeft richting bij het vormgeven van het hybride werken (2/2)

5 min

 

User Experience geeft richting bij het vormgeven van het hybride werken (2/2)

Hoe pas je de User Experience toe bij de organisatie van de toekomstige (kantoor)werkomgeving? Daarover ondervroeg Wim Kooyman van SWP op verzoek van RHDHV huisvestingsprofessionals.

Vrijheid om te werken waar je wilt

Op de vraag van Kooyman welke waarden leidend zijn bij het vormgeven van een nieuwe User Experience zegt Van Lier dat binnen PVH de belangrijkste waarde ‘vrijheid om te kiezen waar je werkt’ zal worden. Die vrijheid moet wat hem betreft overigens wel gepaard gaan met een duidelijke eigen verantwoordelijkheid van de werknemer. Van Lier: “Het kan niet zo zijn dat alleen de eigen persoonlijke agenda de doorslag geeft – het moet ook passen voor de organisatie. We willen graag ook op maandag en vrijdag een voldoende bezetting.” Ook Jans hecht veel belang aan de waarde ‘vrijheid om te kiezen waar je werkt’. Jans: “We merken dat het deels thuiswerken voor velen heeft geleid tot een betere werk/privé-balans, wat zich vertaalt in een overall positief effect op de productiviteit en een aanzienlijke daling in het ziekteverzuim.”

Angelle Elshot geeft aan dat voor het nieuwe Royal HaskoningDHV-kantoor op de campus van de TU Delft als belangrijkste waarden voor de user experience ‘new business & collaboration’ (extern) en ‘creativity & skills’ (intern) zullen worden gehanteerd – waarbij de waarde ‘sustainbility’ in meer randvoorwaardelijke zin meetelt. Elshot: “Onze focus is niet alleen gericht op de eigen medewerkers, maar ook op de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan TU-studenten, buurtbewoners, of externe huurders. Ook daar ontwikkelen we persona’s voor.”

Volgens Bartels zou ook ‘identiteit’ een belangrijke waarde moeten zijn bij het bepalen van de User Experience. “Waar eerder generaties vaak nog werkten om in hun bestaan te kunnen voorzien, ziet de generatie van nu werk veel meer als een onderdeel van wie ze zijn. Organisaties doen er goed aan om daar rekening mee te houden.” De Kruijff (zie openingsfoto), tot slot, ziet als belangrijkste waarden ‘grenzeloos samenwerken’ en ‘ontmoeten’ (naast duurzaamheid). Ze zegt: “Uiteindelijk willen we afbouwen dat iedere organisatie alleenrecht op zijn eigen pand heeft. In plaats daarvan willen we naar een portefeuille met panden die zodanig ingericht zijn dat iedere ambtenaar met pasje ook op andere plekken kan werken en overleggen.”

Vertrouwen geven

Aan het eind van de sessie legt Kooyman nog twee vragen op tafel: wat zien de aanwezigen als de belangrijkste succesfactoren om tot een goede User Experience te komen en hoe kan de organisatie als geheel het best worden meegenomen?

Voor Jans is de kritische succesfactor dat er steeds meerdere perspectieven worden meegenomen. Het is volgens haar dan ook beter om niet over de ‘User’ Experience te spreken, maar over de ‘Users’ Experience. Om de politieorganisatie mee te nemen in de nieuwe werkomgeving maakt zij gebruik van een ‘aanjaagteam’ dat zich richt op zowel het management van de eenheden als de ondersteunende diensten en de beleidsmakers. Dit wordt gesteund door de korpsleiding, de OR en ook door de vakbonden.

Horstink ziet als succesfactor vooral het stellen van heldere kaders waarbinnen mensen kunnen werken, maar wel met de vrijheid voor medewerkers en teams om die invulling te kiezen die het best bij ze past. “Maak beleid, maar leg de implementatie – ook – bij de gebruikers neer.” De complexe managementstructuur van de WUR met tal van hoogleraren en instituten maakt dit in praktijk bepaald een uitdaging. Horstink: “We doen het stap voor stap, waarbij we proberen bepaalde groepen die méé willen als ‘enabler’ te gebruiken onder het motto goed voorbeeld doet goed volgen.”

Ook Hanegraaf denkt dat duidelijk zijn een belangrijke succesfactor is. Daarnaast noemt hij ‘vertrouwen’. “Straal als organisatie uit dat je medewerkers vertrouwt en niet stuurt op ‘aanwezig zijn’ maar op ‘getting things done’”, aldus Hanegraaf die bij de inrichting van de nieuwe werkomgeving wordt ondersteund door een multidisciplinair programmateam met projectgroep daaronder. Groeneveld denkt eveneens dat duidelijkheid vanuit de leiding ‘key’ is. Hij zegt: “Trek heldere lijnen, baken zaken af, laat dingen niet zweven. Zorg dat mensen weten waar ze aan toe zijn. De betere leiders worden nu zichtbaar!”

“Stuur niet op ‘aanwezig zijn’ maar op ‘getting things done’ ” – Willem-Jan Hanegraaf

Flexibiliteit en geleidelijkheid

Van Lier denkt dat succes staat of valt met de mate waarin de top erin slaagt om ook het lager en middle management ‘mee te krijgen’. “Dat vraagt echt om ander leiderschap, anders loop je het risico dat ‘verworven rechten’ de gewenste transitie in de weg blijven staan en er uiteindelijk niets verandert. Binnen PVH is de transitie top-down ingezet, de organisatie zal zich vervolgens moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit.”

Elting geeft aan dat het de Canon-organisatie nog zoekende is naar de beste manier om de organisatie mee te nemen. Wel denkt hij dat een succesvolle implementatie van een nieuwe werkomgeving mede afhangt van het correct gebruik. “Zorg ervoor dat de kantooromgeving ook echt gebruikt wordt waarvoor die bedoeld is: ontmoeten, in projecten samenwerken en inspireren. En niet om zes Teams-meetingen achter elkaar bij te wonen.”

Voor Bartels geldt als kritische succesfactor de mate waarin organisaties in staat zijn hun organisatiedoelen te blijven communiceren, en op dat vlak meerwaarde te blijven creëren met de eigen medewerkers. De Kruijff voegt daar nog aan toe flexibiliteit en geleidelijkheid in de (fysieke) aanpassingen. “Zorg altijd dat mensen je kunnen blijven volgen.”

Vijf adviezen voor een goede User Experience door Angele Elshot en Ellis ten Dam

 1. Blijf de betrokkenheid en het engagement van medewerkers/gebruikers steeds centraal stellen. Zorg dat ambitie en doelstelling van de organisatie als geheel helder en duidelijk zijn.

 2. Benader de werkomgeving steeds vanuit meerdere perspectieven. Medewerker-behoeften en functies verschillen sterk.

 3. Wees duidelijk en helder in de communicatie, zowel over de kaders als over de ‘vrije ruimte’ voor eigen invulling.

 4. Blijf alert, giet niets in beton, zorg voor adaptief vermogen. Denk vanuit behoeften, vanuit diverse persona’s en zoek generieke oplossingen om de gewenste meerwaarde voor je organisatie te bereiken met de User Experience. Op die manier kun je blijvend inspelen op sociaal-maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.

 5. Ga bij de sturing zoveel mogelijk uit van feitelijke, meetbare belevingsdata en zorg voor een feedback loop om nieuwe en veranderende behoeften te signaleren en steeds verder te verbeteren.

 Dit is deel 2 van het verslag. Deel 1 van het verslag verscheen vrijdag 16 juli.

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven