Het bevorderen van fysieke activiteit in de werkomgeving

6 min

 

Het bevorderen van fysieke activiteit in de werkomgeving

Hoe bevorder je dat kantoormedewerkers minder zitten en meer bewegen? Jetske de Graaf van Smart WorkPlace partner Aestate schreef er onderstaand artikel over.

Beweeg jij voldoende? Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zou je wekelijks ten minste 150 minuten moeten bewegen1. Echter, één op de vier volwassenen voldoet niet aan deze aanbeveling2. En zelfs als je voldoende beweegt, kan de tijd die je zittend doorbrengt negatieve gezondheidseffecten hebben3. Vooral kantoormedewerkers bewegen te weinig4 en zitten te veel5.

Het is daarom belangrijk dat je de tijd die je zittend doorbrengt voldoende afwisselt met beweging3. Het zitten kort onderbreken – door een lichte vorm van beweging, zoals staan – levert al gezondheidsvoordelen op6.

Je kan er ook voor kiezen om op één langer moment op de dag actief te zijn maar de meeste mensen vinden het makkelijker om op meerdere korte momenten gedurende de dag actief te zijn7. Dit laatste wordt incidentele fysieke activiteit genoemd7, denk daarbij aan activiteiten waarbij je niet zweet of kortademig wordt, zoals staan en (trap-)lopen8. Wist je dat beide vormen vergelijkbare gezondheidsvoordelen opleveren?7

Integreer incidentele fysieke activiteit in het dagelijkse leven!2

Vooral de werkomgeving biedt kansen om de dagelijkse fysieke activiteit te verhogen2 omdat mensen hier veel tijd doorbrengen9. Integratie van incidentele fysieke activiteit in de werkomgeving draagt bij aan een blijvende verandering, waarbij meer bewogen en minder gezeten wordt. Het is daarbij van belang om het op een laagdrempelige en natuurlijke manier te integreren door dit – onopvallend – zowel in het ontwerp als de organisatie op te nemen.

Verhoog de incidentele fysieke activiteit door de indeling van het kantoor aan te passen

Het ontwerp van de kantooromgeving heeft invloed op de hoeveelheid incidentele fysieke activiteit van medewerkers. In het onderzoek “Fysieke Activiteit in de Werkomgeving” – uitgevoerd door Jetske de Graaf onder begeleiding van Pity Jongens vanuit Aestate en Monique Arkesteijn en Alexander Koutamanis vanuit de TU Delft – staat de inrichting in relatie tot incidentele fysieke activiteit (trap-)lopen centraal. Het gaat dan specifiek over de indeling van ruimtes, waarmee de locaties van en afstanden tussen werkplekken en faciliteiten wordt bedoeld.

Hou daarbij ook rekening met de sociale omgeving en andere ruimtelijke factoren

Vaak wordt de ruimtelijke omgeving geïsoleerd van de sociale omgeving. Maar veel van de sociale factoren zijn onderling verbonden met de ruimtelijke omgeving van het kantoor. Dit onderzoek richt zicht daarom niet alleen op de indeling van ruimtes maar ook op andere ruimtelijke, sociale en persoonlijke factoren die het (trap-)lopen van medewerkers beïnvloeden in de kantooromgeving. Zoals bijvoorbeeld de activiteiten die medewerkers uitvoeren.

Inzicht in de fysieke activiteit van medewerkers

Het onderzoek resulteerde in een methode die de fysieke activiteit in de werkomgeving – zowel op kantoor als thuis – inzichtelijk maakt. Medewerkers van Aestate en draaijer+partners, beide partners van Smart Workplace, namen deel aan het onderzoek. Het aantal gelopen minuten in de werkomgeving van deze medewerkers is niet alleen objectief gemeten met activiteitstrackers maar ook subjectief in een enquête. De medewerkers droegen vijf opeenvolgende werkdagen een activiteitstracker en hielden het bewegen en de redenen van beweging bij in een logboek.

Het bevorderen van fysieke activiteit in de werkomgeving

Objectiveren van de indeling van kantoren

De indeling van drie kantoren is objectief gemeten door middel van een ruimtelijke grafiek. Deze methode is ontwikkeld op basis van de theorie van Koutamanis10. De cirkels representeren locaties binnen de kantooromgeving en de lijnen representeren de route tussen deze locaties. Op basis van deze grafiek, kunnen de afstanden, het aantal lijnen, tussen alle locaties worden gemeten. Met deze informatie kan de centraliteit van iedere locatie worden berekend en het centrum en de periferie van het kantoor worden bepaald.

Het bevorderen van fysieke activiteit in de werkomgeving

Hoe wordt fysieke activiteit van medewerkers beïnvloed door de indeling van ruimtes?

De afstanden binnen alle drie bestudeerde kantoren zijn zo klein dat dit weinig tot geen invloed heeft op de werkplekkeuze en het aantal bewegingen van de deelnemende medewerkers. De werkplekkeuze wordt grotendeels beïnvloed door andere factoren dan de indeling van het kantoor. Factoren, die vooral van invloed zijn op werkplekkeuze, zijn bijvoorbeeld voldoende (dag)licht, contact met collega’s en werken in stilte. Deze factoren hebben daarmee indirect invloed op de fysieke activiteit van de medewerkers. De locatie van de meest gewenste werkplek t.o.v. andere kantoorlocaties zoals vergaderruimten of koffiepunten bepaalt dan hoeveel er wordt gelopen, er vanuit gaande dat het aantal bewegingen gelijk blijft ongeacht de afstand. Dus de ruimtelijke en sociale omgeving bepalen samen de hoeveelheid beweging binnen de kantooromgeving. 

Op basis van de gemeten fysieke activiteit in de drie bestudeerde kantoren, kan het volgende worden geconcludeerd:

  • Hoe groter de maximale afstand tussen kantoorbestemmingen, hoe meer er wordt gelopen.
  • Hoe meer werkplekken in de periferie, hoe meer er wordt gelopen.

Wat kun je doen aan de indeling van ruimtes om medewerkers meer te laten bewegen?

In kantoren waar de maximum afstand tussen kantoorbestemmingen relatief klein is:

  • Maximaliseer de afstand tussen werkplekken en belangrijke kantoorbestemmingen. Dit kan o.a. door het plaatsen van werkplekken verder van de ingang en door groepen van werkplekken op afstand te plaatsen van de belangrijkste kantoorbestemmingen, zoals vergaderruimten, toiletten en pantry’s;
  • Maak de minst centrale werkplekken het aantrekkelijkst.

Dit betekent dat het centrum van het kantoor geen drukke maar juist een rustige zone dient te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een atrium in het midden – wat ook klimaat technisch gunstig is. Bij een nieuw ontwerp kun je er natuurlijk beter rekening mee houden.

Geldt dit ook voor andere type organisaties en kantoren?

Andere groepen medewerkers verrichten andere activiteiten en hebben een andere cultuur. De werkplekkeuze en redenen van beweging kunnen daarom verschillen. Dit kan zowel tot minder als meer bewegen leiden binnen eenzelfde type kantoor. Om fysieke activiteit te stimuleren moet de sociale en ruimtelijke omgeving op elkaar afgestemd zijn. Ook leidt een groter kantoor niet altijd tot meer fysieke activiteit. Wanneer een afstand tussen de werkplek en de kantoorbestemming (te) groot is, kan dit het aantal bewegingen naar deze bestemming negatief beïnvloeden en daarmee de totale fysieke activiteit. 

Nader onderzoek met de ontwikkelde methode moet uitwijzen of de bevindingen binnen Aestate en draaijer+partners ook van toepassing zijn op andere type organisaties en kantooromgevingen.

Noten

1 World Health Organization (2010). Global recommendations on physical activity for health. Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9789241599979

2 World Health Organization (2018). Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/health-topics/physical-activity#tab=tab_1

3 U.S. Department of Health and Human Services (2018). Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/adults/index.htm

4 Fisher, A., Ucci, M., Smith, L., Sawyer, A., Spinney, R., Konstantatou, M., & Marmot, A. (2018). Associations between the objectively measured office environment and workplace step count and sitting time: Cross-sectional analyses from the active buildings study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(6). https://doi.org/10.3390/ijerph15061135

5 Duncan, M. J., Short, C., Rashid, M., Cutumisu, N., Vandelanotte, C., & Plotnikoff, R. C. (2015). Identifying correlates of breaks in occupational sitting: A cross-sectional study. Building Research and Information, 43(5), 646–658. https://doi.org/10.1080/09613218.2015.1045712

6 WHO (2021). #HealthyAtHome – Physical activity. Retrieved April 2, 2021, from https://www.who.int/news-room/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome---physical-activity

7 Queensland Government (2008). What is Incidental Activity? Retrieved from https://www.health.qld.gov.au/__data/assets/pdf_file/0029/367553/pa_incidental.pdf

8 World Health Organisation (2020). WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents, adults and older adults: Draft 26 March 2020 for consultation only. Retrieved from https://www.who.int/news-room/articles-detail/public-consultation-on-the-draft-who-guidelines-on-physical-activity-and-sedentary-behaviour-for-children-and-adolescents-adults-and-older-adults-2020

9 Engelen, L., Dhillon, H. M., Chau, J. Y., Hespe, D., & Bauman, A. E. (2016). Do active design buildings change health behaviour and workplace perceptions? Occupational Medicine, 66(5), 408–411. https://doi.org/10.1093/occmed/kqv213

10 Koutamanis, A. (2019). Building Information – Representation and Management: Fundamentals and Principles. TU Delft OPEN. https://doi.org/10.5074/t.2019.003

Delen:

Meer nieuws

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Terug naar boven