Ontmoetingsruimtes, stilteplekken en focusrooms

4 min

 

Ontmoetingsruimtes, stilteplekken en focusrooms

Mensen die op kantoor zijn en willen bellen of overleggen gaan zich steeds meer terugtrekken in stilteruimtes, focusrooms en ontmoetingsplekken. Dat signaleert expert Marc de Vries van Smart WorkPlace partner Profile Project.

“Een half jaar geleden zeiden we allemaal: het kantoor wordt een clubhuis. En we gaan alleen naar kantoor om te vergaderen en om samen te zijn. Inmiddels zitten we daar allemaal iets anders in. Ik zie een globale verdeling ontstaan tussen twee dagen thuiswerken – indien mogelijk natuurlijk – twee dagen op kantoor en een dag naar een hub of hotspot. Ik zie ook dat de trend van OV mijden op zijn retour lijkt te zijn en dat kantoren op verkeersknooppunten weer in opkomst zijn. En ik zie dat mensen niet alleen graag naar kantoor willen komen, maar ook dat ze graag op kantoor willen werken. Daarbij geven ze echter ook aan dat ze niet meer in kantoortuinen willen werken.”

Niet alleen missen medewerkers het kantoor en hun collega’s, het is ook omgekeerd aldus De Vries: “Wij missen hen ook, omdat je iemand toch niet echt ziet als hij niet op kantoor is. Ik merk bovendien dat het ten koste gaat van de creativiteit – er zijn niet voor niets in 2020 minder patenten aangevraagd – en van de productiviteit: het tempo gaat bij thuiswerken omlaag, ook omdat medewerkers weinig meekrijgen van de dynamiek en soms hectiek op kantoor.”

De Vries gelooft er niet in dat ‘het nieuwe normaal’ gaat leiden tot veel minder vierkante meters. “Mensen gaan misschien wel 40% minder op kantoor werken, maar dat betekent niet 40% minder vierkante meter. Bovendien kun je in een cellenkantoor minder mensen kwijt dan in een kantoortuin.” De Vries maakt wel een uitzondering voor bepaalde segmenten. “Bedrijven zoals consultancy en accountancy waar medewerkers veel bij de klant zitten gaan zeker meters teruggeven.”

Planning

In het ‘nieuwe normaal’ wordt planning wel een belangrijk aandachtspunt, verwacht De Vries. “Omdat we minder werkplekken gaan creëren, wordt het belangrijk om dat met plannings- en reserveringssoftware door de week te plannen. We weten dat traditioneel de woensdag en vrijdag lager scoorden qua kantoorbezetting, in het ‘nieuwe normaal’ zullen we de kantoorbezetting beter moeten gaan spreiden. En we zullen op gedrag moeten sturen. Bovendien zullen medewerkers goed onderling moeten communiceren als ze elkaar op kantoor willen ontmoeten.”

Ten aanzien van een ander belangrijk onderdeel van het ‘nieuwe normaal’, het structureel thuiswerken, valt het De Vries op dat lang niet alle bedrijven medewerkers thuis goed faciliteren. “Het werkt nu nog te vaak via het ‘piep’-systeem: als iemand gaat piepen, krijgt hij zijn spulletjes thuis. Ik vind het eigenlijk bizar dat veel werkgevers voor een thuiswerkplek niet dezelfde verantwoordelijkheid voelen als voor een kantoorwerkplek.” Zelf ziet Profile Project het thuiswerkmeubilair niet zozeer als verdienmodel, maar vooral als een belangrijk servicegoed voor zijn opdrachtgevers: “Op die manier zorgen we er namelijk voor dat de opdrachtgever zijn medewerkers goed kan laten functioneren.”

Ontmoetingsruimtes, stilteplekken en focusrooms

Voorbeeld van een focusroom om te werken, te zoomen en te bellen. Ook in groter formaat te krijgen als overlegruimte.

Aarzeling

De Vries ziet dat veel bedrijven ondanks bovengenoemde ontwikkelingen nog aarzelen om te starten met een nieuwe kantoorinrichting. “Bedrijven wachten af hoe het gaat lopen wanneer iedereen terug op kantoor ”is. Wel zijn er al een aantal bedrijven die bezig zijn met het realiseren van meer ontmoetingsplekken. Ook ruimtes, die geschikt zijn voor Zoom-meetings, en losstaande eenheden zoals phone boots zijn duidelijk in opkomst. Voor ons als Profile Project betekent dat dat we momenteel vooral volledig audiovisueel geoutilleerde focusrooms leveren en ontmoetingsplekken voor overleg.”

De komende periode moet vooral gaan uitwijzen wie waar wanneer op kantoor zit en hoe lang. “Omdat daarnaast de kantoorbezetting naar verwachting zich meer zal verspreiden over vijf dagen, zul je meer moeten gaan werken met in hoogte verstelbaar meubilair en met memory displays. Ook omdat straks niemand meer echt een vaste plek zal hebben. In die zin moeten in ‘het nieuwe normaal’ niet alleen de mens en de bezetting flexibel zijn, maar ook het meubilair. Bovendien worden straks minder werkplekken gerealiseerd, dus er zal ook meer aan werkplek delen moeten worden gedaan.”

VR

Een van de middelen die Profile Project steeds meer inzet is virtual reality. “We ontwierpen al met behulp van VR, maar we gaan nu ook steeds meer kijken of we het in kunnen zetten bij vergaderen.” De Vries is er ambivalent over, evenals het vele online overleggen. “Aan de ene kant biedt het voordelen, zoals het grensoverschrijdend werken. Zo zat ik onlangs via Zoom met een partij uit China in gesprek. Dat had ik me een half jaar geleden niet kunnen voorstellen.”

Aan de andere kant houdt hij wel zijn bedenkingen: “Dan denk ik bijvoorbeeld aan de millennials. Ik had van hen verwacht dat ze zaken als vergaderen via VR geweldig zouden vinden, maar nu blijkt steeds meer dat ze vooral op kantoor willen zijn. Om te leren, informatie van ervaren collega’s, en om bevestiging te krijgen.” Daarnaast ervaart ook De Vries dat het online overleggen meer energie kost. “Ik vind het dan ook belangrijk vanwege deze twee bezwaren dat HR goed oplet op enerzijds het welzijn van medewerkers en anderzijds het goed aangesloten houden van medewerkers bij het bedrijf.”

Bijschrift openingsfoto: Voorbeeld van een ontmoetingsruimte/werkcafé, een plek voor ontspanning, lunch en informeel overleg.

Delen:

Meer nieuws

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Mis het niet: Campus Day

Mis het niet: Campus Day

dinsdag 1 april

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de kansen ...

Lees meer

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

maandag 31 maart

In de praktijk van gebouwbeheer hebben professionals vaak moeite om de benodigde data te verzamelen en te begrijpen. De ...

Lees meer

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

vrijdag 28 maart

Woensdag 16 april neemt Cor de Vries van Canon je op de WorkPlace Xperience mee in de rol die video speelt bij het verbeteren ...

Lees meer

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

vrijdag 28 maart

Nieuw onderzoek van International Workplace Group toont aan dat 36% van de werknemers die hybride werken minder ziekteverlof ...

Lees meer

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

donderdag 27 maart

Op 15 en 16 april ontmoet je tijdens de WorkPlace Xperience in de Van Nelle Fabriek kennisleiders in alle belangrijke onderwerpen ...

Lees meer

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

donderdag 27 maart

Het partnerschap dat de gemeente Amsterdam, Vebego, TwynstraGudde en VFM zijn aangegaan, is nog maar een half jaar oud. ...

Lees meer

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

woensdag 26 maart

Hoe maakt draadloos opladen je werkplek slimmer? Zens staat ook dit jaar weer op de WorkPlace Xperience met de ...

Lees meer

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

woensdag 26 maart

Iedereen heeft het over AI, maar waarom zien we nog zo weinig concrete toepassingen in facility management? In deze blog ...

Lees meer

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

dinsdag 25 maart

Woensdag 16 april neemt Japke-d. Bouma de 2e editie van de BNW Index in ontvangst. Aansluitend geeft Japke-d. een presentatie over ...

Lees meer

Is stress op werk goed?

Is stress op werk goed?

dinsdag 25 maart

Geert Kruijswijk, Eigenaar van Navigating Stress, spreekt vol enthousiasme over werkdruk, stress en prestatie. De onderwerpen ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

donderdag 20 maart

Welkom bij het officiële e-zine van De WorkPlace Xperience 2025! In deze editie lees je alles over de nieuwe thema's, ...

Lees meer

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

donderdag 20 maart

'De invloed van beleving en omgeving op het menselijk brein en haar gedrag' is de titel van de presentatie van Erik Scherder ...

Lees meer

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

woensdag 19 maart

Op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht genieten de medewerkers sinds kort van duurzaam, vers en gezond eten. De ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

<span>Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025</span>

Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025

dinsdag 18 maart

Ook dit jaar spelen vier designers een sleutelrol in het vormgeven van een unieke en inspirerende ervaring voor ...

Lees meer

Terug naar boven