Tevredenheid opdrachtgevers over providers blijft stijgen

5 min

 

Tevredenheid opdrachtgevers over providers blijft stijgen

De tevredenheid over providers is bij opdrachtgevers toegenomen, zowel algemeen als op alle onderdelen. Dat is een van de conclusies uit het FM Provider Performance Onderzoek.

Met een 7,5 ligt de algemene tevredenheid boven het resultaat van het eerste Provider Performance Onderzoek in 2016 (6,9) en het resultaat van vorig jaar (7,3). De onderliggende resultaten laten zien dat de providers goed in staat zijn geweest om juist in deze COVID-19-situatie onderscheidend te zijn. Er is veel gevraagd in flexibiliteit, samenwerking en vakmanschap: onderwerpen waar snel en tastbaar resultaat bij hoort. Meer strategische onderwerpen, zoals innovatie, stonden minder prominent op de agenda, maar nemen met de ‘return to normal’ weer snel in belang toe. De toekomstige trend van de algemene tevredenheid is dan ook sterk afhankelijk van hoe snel providers ook weer de shift van een crisis-modus naar langere termijn strategie maken.

COVID-19 zorgt voor ‘back to basics’

Opdrachtgevers hebben massaal hun prioriteiten aangepast aan de context van COVID-19. Het belang dat wordt gehecht aan Innovatie & Continu Verbeteren is sterk gedaald, terwijl Contract Compliance (de mate waarin providers de gemaakte afspraken naleven) haast vanuit het niets de top drie van belangrijkste aspecten binnenkomt. Dit is niet verrassend wanneer dit in het licht van COVID-19 wordt bezien. De topprioriteiten hebben gelegen bij het af- en opschalen van dienstverlening en het zorgen voor een veilige en hygiënische werkomgeving. Langere termijn ontwikkeling is voor even geparkeerd. Nu het einde van COVID-19 in zicht komt, mag worden verwacht dat na de heropening van kantoren en het inslijpen van de nieuwe werkgewoontes, de aandacht van opdrachtgevers weer verschuift naar het creëren van klantwaarde en innovatie.

Flexibiliteit was het buzzwoord van 2020

Niet geheel onverwacht blijkt dat Flexibiliteit in 2020 een belangrijke graadmeter was voor de performance van providers. Veel meer dan in de jaren ervoor. De providers hebben daar boven verwachting goed op ingespeeld, zo blijkt uit het onderzoek. De tevredenheid is met 0,5 rapportpunt gestegen naar een 8,2. Ook op alle onderliggende aspecten zien we een verbetering. Zo hechten opdrachtgevers veel waarde aan het kunnen inspelen op de ontwikkelingen binnen de organisatie en aan het kunnen leveren van daarop afgestemde dienstverlening. Op beide fronten hebben de providers beter gescoord dan vorig jaar. Een ander opvallend succes is de mate waarin providers in staat zijn om in te spelen op gevraagde verbetermogelijkheden. Ten opzichte van vorig jaar is de tevredenheid hierover met meer dan 1 rapportpunt gestegen.

Managing Agent model gunstigst om mee te bewegen in onzekere tijden

Het Managing Agent model is al jaren het best scorende model, vooral vanwege de flexibiliteit en de onafhankelijkheid tussen de managementtaken van de Managing Agent en de uitvoering van dienstverlening door andere providers. Ook dit jaar wordt dit beeld bevestigd en is het Managing Agent model met een 7,7 het best scorende sourcingsmodel. Hiermee laat het Managing Agent model het IFM model achter zich, waar beiden vorig jaar nog gelijk scoorden. Niet verwonderlijk, omdat juist dit jaar flexibiliteit en onafhankelijkheid extra relevant zijn geweest. Op alle thema’s en competenties zien we een stijging ten opzichte van 2019. Opvallend is de zeer hoge score op Integriteit en Betrouwbaarheid(9,2), dat samen met Aansluiting op de Core Business (8,4) één van de belangrijke maatgevers is voor de waardering van opdrachtgevers.

Opdrachtgevers hanteren andere meetlat voor hard en soft serviceproviders

De tevredenheid van opdrachtgevers over hard- en soft service providers is vergelijkbaar, respectievelijk een 7,8 en een 7,6. Het valt echter op dat er grote verschillen zitten in de wijze waarop opdrachtgevers beide soorten providers beoordelen. Voor hard service providers geldt dat opdrachtgevers met name vakmanschap, het nakomen van afspraken en het goed aansluiten op businessbehoeften zeer belangrijk vinden. Voor soft service providers ligt de focus vooral op integratie van dienstverlening en samenwerking. De hoge tevredenheid over zowel hard- als soft service providers laat zien dat beide soorten providers goed in staat zijn om in te spelen op de andere verwachtingspatronen die opdrachtgevers hebben over de dienstverlening.

Impact van veranderende functie kantoor op verwachtingspatroon opdrachtgevers

Niet nieuw of verrassend is dat opdrachtgevers in grote mate verwachten dat de functie van kantoor drastisch gaat veranderen. Kantoor wordt meer een plek voor ontmoeten en samenwerken, terwijl geconcentreerd en individueel werken meer verschuift naar de thuiswerkplek. Bijna twee derde van de opdrachtgevers verwacht dat dit leidt tot een structurele facilitaire ondersteuning in de thuissituatie. Bovendien verwacht meer dan de helft van de respondenten een toename van decentrale kantoorlocaties en gedeelde hubs. Dit heeft tot resultaat dat de dienstverlening van opdrachtgevers segmenteert: meer locaties, meer type omgevingen en meer diversiteit in de gevraagde diensten en de bijbehorende kwaliteit en volumes. Als we dit vertalen naar wat gevraagd wordt van providers, dan verwachten wij een sterkere focus op ondernemerschap (proactiviteit, flexibiliteit), personalisering (maatwerk, diversiteit) en vooral innovatie en continu verbeteren.

Overall

In de top vijf van de overall Provider Performance Score staan twee Smart WorkPlace partners, HEYDAY (3) en Heijmans (4). Ook Smart WorkPlace partner D&B haalde de top tien (10). SmartWorkPlace partners Strukton en ISS eindigden respectievelijk op een twaalfde en dertiende plaats.

Onderdelen

Op de verschillende onderdelen scoorden de partners ook hoog. Zo was D&B de beste bij Managing Agent, HEYDAY bij IFM, eindigden HEYDAY en Heijmans als twee en drie bij Multi Service, en behaalde Heijmans ook bij PPS een tweede plaats.

Opzet onderzoek

Het FM Provider Performance Onderzoek onderzoekt op een objectieve en onafhankelijke manier, de prestaties van facilitaire providers in Nederland bij wie sprake is van hoge-knip-uitbestedingsvormen. Het onderzoek vond voor de vijfde maal plaats. Voor het eerst zijn dit jaar alle onderzoeksresultaten terug te vinden op een website.

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven