Anders kijken: smart networks in smart workplaces

Anders kijken: smart networks in smart workplaces

Slimme netwerken van ambassadeurs in smart workplaces zijn essentieel voor het toekomstbestendig maken van organisaties. Dat betoogt Charlotte Extercatte van AmbassadorWise in haar blog.

Daar liep je dan in je lege kantoor. Bij sommigen is de reuring weer aan het terugkomen. Vaak heb ik het gedacht: Je zult maar een HR-manager of facility manager zijn in deze tijd! Wat denk je dan? Wat doe je dan? Ze staan deze dagen voor de opgave om voor honderden, soms duizenden mensen de randvoorwaarden te creëren dat ze hun werk kunnen doen vanaf andere plekken, thuiskantoren en als ze bij elkaar zijn met de nodige maatregelen voor hygiëne en onderlinge afstand. Dit is de absolute champions league van ‘versneld transformeren’!

Versneld transformeren is hard nodig in deze tijd voor organisaties. Een critical succesfactor: als je het niet doet, tel je niet meer mee. Is het niet om je aan te passen aan ‘corona’, dan wel om tot oplossingen te komen voor de opgaves van deze tijd met technologie, klimaat, gezondheid, enzovoort. Die organisaties die succesvol willen zijn en blijven in de toekomst kennen een sterke ‘ability to respond’ op de veranderingen in de omgeving.

De veerkrachtige competenties die de HR-managers en facility managers in deze periode hebben laten zien, zijn dan ook goud waard. Zoveel mensen die je in de juiste richting in beweging moet houden. Ten eerste om te zorgen dat ze aan het werk blijven. En dan – alsof het een rijdende trein is – ondertussen de boel anders inrichten. Daarin is een heleboel goed gedaan, afgelopen maanden.

Wat doen zij waardoor zij succesvol zijn/waren? Vanuit welke visie handel je dan? Welk netwerk heb je om je heen om mee schakelen? Kom je samen tot een beeld hoe het zou moeten zijn in de nieuwe organisatie? Wat is nu eigenlijk een werkplek in deze tijd? Of beter gezegd: een smart workplace? En is wat jij vindt, ook wat de mensen die er mee moeten werken, vinden? Hoe kom je daar in deze ‘snelle tijd’ achter? En hoe weet je dan ook of het werkt? Zijn er dingen die mensen al deden, waar je meer van wilt?

De EU kondigde op 15 september een zwaar maatregelenpakket aan. Waaronder de ‘New Bauhaus’: cocreatieve netwerken die zich inspannen om snel oplossingen te vinden voor duurzame uitdagingen in het bedrijfsleven. “Het gaat niet over economie of ecologie”, zei Ursula von der Leyen in haar State of the Union, “maar over het neerzetten van een nieuwe cultuur voor de nieuwe generatie – daarmee bouwen we samen de wereld die we willen”. Maar hoe doe je dat? En wat betekent dat voor de ‘workplaces’ van de toekomst?

Nu hebben we in de afgelopen jaren een paar ervaringen gehad met bedrijven die iets unieks deden en daarmee voorliepen op anderen. Deze pioniers doen dingen met hun ‘workplace’ die hen slim maken. Smart dus. Zij werken met netwerkkracht aan maatschappelijke uitdagingen voor hun organisatie. Of het nou corona, digitalisering, gezondheid, plastic soup of klimaatverandering is. Deze netwerken bestaan uit ambassadeurs van de betrokken organisaties. Samen vormen deze mensen smart networks. Met zo’n community van ambassadeurs kom je snel tot inzichten, organiseer je draagvlak in no time en heb je in een split second de meest creatieve oplossingen voor je uitdagingen. Mits ze goed zijn verbonden in een inspirerende ‘workplace’.

Eén van de meest opvallende ideeën van een ambassadeur in een van onze projecten was zo klein, maar leidde tot een waterval van ideeën om de werkomgeving te optimaliseren. Het betrof een medewerker van een global productiebedrijf, die wilde werken aan een grote afvalopgave op de productielocatie, van preventie tot betere scheiding en nieuwe businessmodellen naar een circulaire economie. Zijn idee was om te beginnen bij een afvalscheidingssysteem in de kantoren, als inspiratie en motivatie voor de enorme waste opgave waar het bedrijf voor stond. Door het kleine projecten kwamen vervolgens diverse grote projecten makkelijker van de grond. Het zette ook andere mensen aan tot het bedenken van vernieuwende oplossingen. Van nieuwe producten gemaakt uit oude vissersnetten, vele energieprojecten tot andere snijmethodes met minder afvalverlies.

Het voorbeeld is er één van vele, en roept de vraag op: wat is nu eigenlijk de betekenis van een Smart WorkPlace in het post corona tijdperk? In de komende blogs daagt AmbassadorWise de lezers uit op het gezamenlijk vinden van een verfrissend antwoord.

Lees hier meer over de tien succesfactoren en de kracht van slimme netwerken van ambassadeurs voor het toekomstbestendig maken van organisaties.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven