Duurzaam, snel, efficiënt en gezond: de fiets van de zaak
Een fiets van de zaak wordt in 2020 een stuk aantrekkelijker voor organisatie en medewerker. Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility zet het voor u op een rijtje.
De fiets van de zaak was altijd al duurzaam, snel, efficiënt en gezond. Er was in 2019 echter ook een belangrijk nadeel: de medewerker moest zijn bijtelling berekenen over het werkelijk aantal privékilometers keer de kilometerkostprijs. Dit betekende veel administratieve rompslomp en was daardoor drempelverhogend. Vanaf 2020 wordt het een stuk gemakkelijker: stelt de werkgever een fiets ook voor privégebruik ter beschikking, dan is de bijtelling privégebruik op jaarbasis 7% van de consumentenadviesprijs. De regeling staat open voor ‘gewone’ stadsfietsen, maar bijvoorbeeld ook voor e-bikes. En ook al is de speed pedelec voor de wegenverkeerswet een bromfiets, voor deze regeling telt hij mee als fiets.
Een rekenvoorbeeld
Krijgt de werknemer een fiets van € 1.299 ter beschikking, dan kost deze fiets je in 2020 bij het hoogste belastingtarief van 49,5% maar € 3,75 netto per maand. Zou het een e-bike zijn van bijvoorbeeld € 3.599, dan wordt de maandelijkse netto bijtelling € 10,39.
Alleen zakelijk
Gebruikt de werknemer de fiets alleen zakelijk en wordt de fiets op de zaak achtergelaten, dan is er geen bijtelling. Wordt de fiets ook voor woon-werkverkeer gebruikt, dan gaat de belastingdienst ervan uit dat de fiets ook privé wordt gebruikt. Een tegenbewijsregeling zoals bij de auto van de zaak kent deze regeling niet.
De fiets die in deze regeling valt, wordt door de werkgever gekocht of geleaset. Wordt de fiets geleaset, dan is de overstap naar een nieuwe fiets ook mogelijk na afloop van het contract.
Leaseauto én fiets van de zaak?
Omdat de fiets door de werkgever ter beschikking wordt gesteld, mag de werkgever voor de ritten met deze fiets geen onbelaste reiskostenvergoeding meer verstrekken. Maar het bedrag van de reiskostenvergoeding kan wel ingezet worden als budget voor de maandelijkse (lease)kosten van de fiets. Een eventuele eigen bijdrage voor de fiets is aftrekbaar van de bijtelling, maximaal tot het bedrag van die bijtelling. Voor ritten die aantoonbaar met een ander eigen vervoermiddel worden gemaakt, kan de werkgever wel een reiskostenvergoeding blijven betalen die onbelast is tot 19 cent per kilometer. De fiets van de zaak kan bovendien ook gecombineerd blijven worden met een auto van de zaak en past vaak ook prima in een mobiliteitsbudget.
Nadeel van de fiets van de zaak in 2020 is dat je als medewerker niet meer een beroep kunt doen op een kilometervergoeding. Het kan daarom in bepaalde situaties voordeliger zijn om te kiezen voor een privéfiets en een kilometervergoeding. De Fietsersbond heeft een online rekentool ontwikkeld, waar je kunt bekijken of in jouw situatie een reiskostenvergoeding gunstiger is dan een leasefiets.
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...