Hoe kun je als organisatie continu op veranderende klantwensen inspelen?

Hoe kun je als organisatie continu op veranderende klantwensen inspelen?

Volgens ManpowerGroup domineren vijf thema’s de HR-agenda vandaag en morgen:  employer branding, wendbaarheid, flexibele arbeidsrelaties, vitaliteit en duurzaamheid en HR-analytics.

José Brenninkmeijer, Algemeen directeur ManpowerGroup Nederland, stelt in het voorwoord van het rapport ‘High5! Actuele antwoorden op de vijf meest urgente HR-vraagstukken van grote organisaties’ dat deze tijd een ongelooflijk groot beroep op het aanpassingsvermogen van organisaties, nodig om continu op veranderende klantwensen in te spelen. Volgens haar slagen in deze Human Age alleen organisaties daarin die de beste talenten aan zich weten te binden.

In twee rondetafelgesprekken werden vervolgens daarvoor vijf thema’s gedefinieerd, inclusief bijbehorende vragen:

  • Employer branding: Hoe kom je tot een aantrekkelijk werkgeversmerk? En hoe zorg je ervoor dat de organisatie aantrekkelijk is voor millennials?
  • Wendbaarheid: Hoe maak je de organisatie agile, zodat je nieuwe diensten snel bij de klant kunt brengen?
  • Flexibele arbeidsrelaties: In welke mate maak je gebruik van flexibele arbeid en hoe benut je de kwaliteiten van zelfstandig werkende professionals?
  • Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid: Hoe bevorder je de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers zodat hun inzetbaarheid verbetert, zonder weerstand op te roepen en binnen te dringen in de persoonlijke levenssfeer? Hoe krijg je werknemers warm om te blijven werken aan persoonlijke ontwikkeling?
  • HR-analytics: Hoe kunnen data bijdragen aan het nemen van betere HR-beslissingen? Hoe maak ik als organisatie een begin met HR-analytics? Welke data moet ik verzamelen? En hoever kun je gaan in het verzamelen en gebruiken van persoonlijke data van werknemers?

De thema’s zijn uitgewerkt in vijf artikelen. Zo vertellen Tatjana Budziarek en Marnix Mali van booking.com, deelnemer aan de Round Table Health & Happiness, hoe ze employer branding in de praktijk aanpakken. In het tweede artikel, over wendbaarheid, licht Maarten van Beek van ING toe hoe de bank agile is gaan werken. Arbeidssocioloog prof. dr. Hans Junggeburt gaat in een expertinterview in op het derde thema, duurzame arbeidsrelaties. Jurre Pellikaan van Carglass komt bij het vierde thema, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, aan het woord over Carglass Vitaal. Tenslotte is het de beurt aan prof. dr. Sandjai Bhulai, hoogleraar Business Analytics, die stelt dat je bij HR-analytics moet beginnen met een visie en niet met data. Alle artikelen eindigen met lessen en adviezen.

Lees hier het hele rapport.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven