Blog EV-Coöperatie: 'Weg met de laadpalen!'

6 min

 

Blog EV-Coöperatie: 'Weg met de laadpalen!'

Om elektrisch rijden echt tot een succes te maken, moet Nederland het beleid omvormen: niet langer langzame AC-laadpaaltjes, maar snelle DC-laders. Dat vindt Arjan de Putter van Smart WorkPlace-partner EV-Coöperatie.

Mijn eerste rit met een elektrische auto was in de Mitsubishi i-Miev, in 2013. Over de looks zal ik het niet hebben, over de actieradius evenmin. Maar toen ik hem een aantal dagen in gebruik kreeg, was ik al snel verkocht: het autootje reed minstens zo lekker als de dikste directieauto die ik ooit mocht besturen. Het kwartje viel vervolgens echt eind 2015. Toen ging ik de uitdaging aan om in 48 uur 3.000 volledige autokilometers af te leggen. Met een Tesla uiteraard. Het lukte uiteraard. Ik dook helemaal in de materie van elektrisch rijden en kwam al snel tot de slotsom dat het elektrificeren van een wagenpark echt wel wat meer is dan een motor plus benzinetank vervangen door een elektromotor plus batterij. Zonder goed laadnetwerk zou het niks gaan worden met de elektroauto.

Inmiddels zijn we wat jaren en wat inzichten verder. Op dit moment (februari 2019) staan er 47.381 batterijauto’s op een Nederlands kenteken. Op een totaal wagenpark van 8,3 miljoen personenauto’s is dat afgerond 0,6%. [Bronnen: RVOCBS] Als we naar de verkopen over de laatste maand kijken, zijn er 47.701 personenauto’s op kenteken gezet [Bron: RAI]. Daarvan waren er 2.397 elektrisch [Bron: RVO]. Dat is 5%.

Onderzoeksbureau Ecofys rapporteerde in december 2016 aan het ministerie van Economische Zaken dat zij in 2020 tussen de 137.000 en 327.000 elektrische auto’s verwachtten. En die auto’s moeten geladen worden. 

Een elektrische auto vraagt evenveel stroom als een eengezinswoning. In 2018 werd het hoogste aantal nieuwbouwwoningen opgeleverd sinds acht jaar. Het ging om 62.000 stuks. De sprong die we straks moeten maken met EV’s zal een stuk hoger liggen dan het aantal nieuwbouwwoningen dat we erbij krijgen. Inmiddels kraakt echter het elektriciteitsnetwerk in al zijn voegen. In het noorden van Nederland worden al geen vergunningen meer verstrekt aan projecten die energie opwekken. Het net is vol, dus het moet worden leeg gemaakt. Daar kan de elektrische auto geweldig bij helpen.

Laadpalenplanten

Maar daarbij zijn er nog wel wat beren op de weg. Nederland is wereldwijd koploper laadpalenplanten. Daar mag je trots op zijn, maar er bestaat ook zoiets als remmende voorsprong. We plaatsen namelijk vooral AC-palen. Die lijken lekker goedkoop. Polderland als we zijn zetten we laadpalenprojecten op en betrekken wij onze inwoners bij de vraag waar die palen het best geplant kunnen worden. Dankzij die AC laadpalen is de Dikke van Dale inmiddels uitgebreid met het woord ‘laadpaalklever’. Ze zijn namelijk veel te langzaam.

De mensen die nu om gaan voor elektrisch rijden, zijn andere mensen dan zij die in 2013 of in 2015 een elektrische auto kozen. Destijds waren het pioniers die zich in de techniek verdiepten. Nu begint elektrisch rijden een commodity te worden. Mensen bestellen massaal een I-PACE of een Kona, want dat moet van de leaseregeling. En de 4% bijtelling is natuurlijk ook wel lekker. Net als het beloofde rijbereik van meer dan 400 kilometer. Op papier, maar dat terzijde.

Wat te weinig mensen zich echter blijken te realiseren is dat batterijen op gelijkspanning werken. Maar uit onze stopcontacten komt wisselstroom. Nou, dat vorm je dan toch om, zo wordt vaak gedacht? Precies, dat doen we dus ook. Maar wel op de verkeerde plek, namelijk in de auto. 
De ene fabrikant plaatst in zijn elektrische auto een omvormer die met één fase stroom overweg kan, de andere met twee fases en een enkeling plaatst een omvormer die de drie fases aankan die ons nationale elektriciteitsnetwerk levert. Als je een heel grote batterij in je auto hebt (de leaserijder wil een grote actieradius en kiest dus een auto met een grote batterij) die je moet vullen via ‘een heel klein gaatje’ (namelijk met één fase in plaats van drie tegelijk), dan is acht uur nachtrust bij lange na niet meer voldoende om een batterij weer helemaal vol te proppen met energie.

Het laden met één of twee fase’s gaat gewoon traag. Gevolg: ernstig teleurgestelde EV-rijders doordat hun auto te langzaam laadt, namelijk met één of twee fases. Doorgaans gebeurt dat omdat de fabrikant de auto vooral afstemde op zijn grootste exportmarkten, waar inderdaad met één fase wordt geladen maar dan wel op een andere manier en veel sneller dan hier. De genoemde pioniers hadden zich hierdoor niet laten verrassen, de mensen die hun EV zonder veel nadenken kozen deden dat wel.

AC laden is uit, DC laden is in

Overheidsbeleid ijlt altijd achter de feiten aan. De AC laadpaaltjes zullen daardoor nog wel even uitgerold worden. En ook thuisladers leveren doorgaans nog AC-stroom. Zonde van ons (belasting-)geld! 

Ondernemers kijken anders naar deze materie. Die gaan voor eenvoud. Als je het simpel maakt, kun je het daarna meestal makkelijk versnellen. Dat is hier ook zo. Als je de omvormer buiten de auto plaatst, hoeven elektrische auto’s geen zware omvormer meer mee te zeulen. Dat scheelt geld, gewicht en ruimte.

Een omvormer buiten de auto noemen we ‘snellader’. Feitelijk moet die om deze naam echt te verdienen overigens een vermogen kunnen leveren van minimaal 50 kW. Laten we het hier gewoon even DC-laden noemen. Dergelijke laders komen nu massaal beschikbaar. Als je thuis zo’n DC lader met een vermogen van 12 kW plaatst (wat elke huisaansluiting met 3x25A moet kunnen leveren), kun je in 8 uur tijd een batterij van 96 kWh volladen. Zou je zo’n batterij op basis van 1 fase 16A moeten volladen, dan heb je daarvoor zo’n 26 uur nodig. Dat geeft een beeld.

DC laden is een verdienmodel

Stel je voor dat je in de supermarkt staat. Er zijn flink wat klanten met volle boodschappenkarren en we hebben pech: de kassière moet alle boodschappen met de hand aanslaan. Om de wachtrijen dan een beetje draaglijk te houden, is er een flink aantal kassa’s plus kassières nodig. Nu komt er een innovatie: er komt een superscanner. Je rijdt met je kar door een poortje en in één keer zijn alle boodschappen gescand en worden de kosten van de boodschappen direct van je bankrekening afgeschreven. Dat ene poortje kan dan een stuk meer klanten bedienen dan die oude handmatige kassa’s.

Met laadpalen werkt het net zo. Zo’n oude AC-laadpaal die een auto met één fase kan opladen, kan er één of twee op een dag opladen. Daar komt het fenomeen laadpaalkleven vandaan. Zet je echter een DC-lader neer, dan kan zo’n snellader tientallen auto’s per dag bedienen. En hoe hoger de vermogens worden opgeschroefd, hoe meer auto’s en hoe meer kilo-watt-uren er door zo’n paal heen gaan. Als je verdienmodel stroom is, waar zou je dan als ondernemer voor kiezen? Precies! Namelijk dat wat de consument ook wil: snel laden en snel verder rijden.

Stop met laadpalenprojecten en begin met verdienen

Bij deze roep ik op om te stoppen met AC-laadpaalprojecten. In plaats daarvan moedig ik winkeliersverenigingen, woningbouwcoöperaties en projectontwikkelaars op om vandaag nog te onderzoeken waar DC snelladers geplaatst kunnen worden. De consument vraagt erom en de netbeheerders ook: het net moet worden leeggetrokken. Doe dat dus en vul meteen de batterijen én de portemonnee!

Arjan de Putter (EV Coöperatie) is EV expert, pro batterij elektrisch en pro waterstof elektrisch.

Delen:

Meer nieuws

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

Terug naar boven