Booking.com test drie werkplekconcepten
Boekingswebsite Booking.com gaat in haar eigen kantoor drie nieuwe werkplekconcepten testen, als opmaat voor het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam.
Global Manager Corporate Real Estate Bob Elshof en senior projectleider Real Estate Marc van den Helder vertellen over deze zoektocht in de nieuwste editie van Smart WorkPlace Magazine. Een zoektocht die moet leiden naar “een werkomgeving die aansluit bij de specifieke behoeften van medewerkers, de productiviteit stimuleert en onderlinge samenwerking nog beter faciliteert. Of zoals we hier intern zeggen: We want to create an environment where everyone can do their best work”, stelt Van den Helder.
Campus-concept
De beide mannen hebben maandenlang onderzoek gedaan, dat uitmondde in drie nieuwe werkconcepten. Het campus-concept, dat bestaat uit werkgebieden in grote open ruimtes. Het is de bedoeling dat hier in stilte gewerkt wordt. Voor 1-op-1 overleg, telefoongesprekken of vergaderingen kan worden uitgeweken naar de zogeheten break-out area, direct naast het werkgebied. Voor werkzaam- heden die veel concentratie vragen zijn er in elk werkgebied ook kleine afgesloten ‘focusruimten’ beschikbaar.
Nest-concept
Het ‘nest’-concept speelt in op het verminderen van de geluidsoverlast bij de bron. Akoestische panelen rondom de werkstations (6-8 bureaus) zorgen voor een eigen ‘nest’ als teamgebied. Dit verhoogt de samenwerking binnen het team, terwijl dit tegelijkertijd afleiding door geluidsoverlast tussen verschillende teams beperkt.
Menu-concept
Het derde concept, het menu-concept, speelt vooral in op de autonomie van individuen om die werkomgeving te kiezen die op dat moment het beste bij hun activiteiten past. Omdat medewerkers hier gemachtigd zijn om te kiezen waar en wanneer ze werken, zijn ze mobieler - wat de onderlinge samenwerking kan bevorderen.
Grote pilot
Elshof: “Om te kijken welke van die drie het beste gaat werken, starten we binnenkort een grote pilot. In ons kantoor The Bank gaan we circa 3000 m2 volledig renoveren, waar we alle drie de concepten gaan realiseren en gedurende een periode van drie maanden gaan monitoren. Dat doen we deels via interviews met medewerkers, maar deels ook door middel van data-analyse op basis van smart technology. Denk aan bezetting, temperatuur en geluidsniveaus. We hebben daartoe een team samengesteld met interne en externe onderzoekers, een workplace-consultant, een architect en wijzelf.”
Lees het gehele artikel in de eerstvolgende editie van Smart WorkPlace Magazine dat volgende week verschijnt.
Bron: Smart WorkPlace
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...