“Architect moet meer dialoog met opdrachtgever aangaan”
Als een kantoorgebouw wordt (her)ontworpen, is het beter dat de dialoog tussen opdrachtgever en ontwerper wat langer kan duren en dieper kan gaan dan dat er te snel tekeningen op tafel komen.
Daarvoor pleit Wim Pullen, directeur van het kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB), in een stevig essay over hardnekkige issues in de werkomgeving op de website van de Architect. Hij constateert dat onder druk van managers die graag een gezond kantoor willen, architecten druk aan de slag gaan zonder eerst goed te infomeren bij die opdrachtgever wat nu de echte vraag is. “Wat een nieuwe werkomgeving, een nieuw kantoor(ontwerp) kan bijdragen aan organisatiedoeleinden, is niet zo eenduidig. Het hangt er helemaal van af. Maar de ambities, de beoogde toegevoegde waarden zijn al jaren constant”, stelt Pullen.
Eindgebruiker
In Pullens conclusie in het essay geeft hij weer hoe hij die rol zit. “Voordat je een architectonische visie neerlegt, dien je te weten wat er op kantoor gebeurt; laat de ontwerpoplossing die direct bij je boven komt voor wat die is en probeer je voor te stellen dat je werkt bij je opdrachtgever of eindgebruiker. Vraag je af hoe cliché geformuleerde ambities over het kantoor een inspiratie voor je kunnen zijn in plaats van een showstopper. Gebruik dat in de dialoog.”
Genoeg tijd uittrekken
Voor die dialoog met de opdrachtgever mag gerust genoeg tijd worden uitgetrokken. “Het is zelfs beter dat de opdrachtgever eerst tijd geeft aan het expliciet maken van de organisatieambities. Liever een paar ambities minder op twee handen vol en daarvoor in de plaats een betere omschrijving wat men verwacht en waarom, dan dat ambities in wollige taal gesteld zijn, onduidelijk of niet meer te overzien”, zegt Pullen.
Omgevingspsychologie essentieel
In zijn jarenlange praktijk – CfPB bestaat al sinds 2001 – heeft Pullen gezien dat de architect – ook is deze van naam – geen garantie is voor een goed functionerend en positief beleefd interieur. “Kennis van de omgevingspsychologie is onontbeerlijk, maar eerlijk gezegd ontbreekt die nog op grote schaal.”
Bron: De Architect
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...