Van ambitie naar actie bij ANWB
De ANWB heeft een duidelijke focus op duurzaamheid. Bij ANWB Business Services stonden ze voor een uitdaging: hoe vertalen we de ambitieuze duurzaamheidsdoelen naar concrete doelen voor de vastgoed- en facilitaire tak?
Samen met RoyalHaskoningDHV gingen zij de uitdaging aan om deze ambities om te zetten in acties. In dit artikel vertellen ze er alles over.
Van ambitie naar actie
Het oorspronkelijke duurzaamheidsbeleid was op bedrijfsniveau opgesteld en richtte zich op drie specifieke aandachtsgebieden: emissies, circulariteit en sociale duurzaamheid. Door de brede opzet van dit beleidsdocument was niet direct duidelijk hoe de vastgoed- en facilitaire afdelingen hieraan konden bijdragen.
Deze specifieke ambitie vroeg om een vertaling naar de praktijk. Onze aanpak startte met onderzoek naar concrete manieren die het gebruik van openbaar vervoer en thuiswerken stimuleren. Als mensen er toch voor kiezen om op kantoor te werken, wilde onze klant dit zo duurzaam mogelijk faciliteren. Daarom richtte ons onderzoek zich ook op een zo duurzaam mogelijke inzet van meubilair en faciliteiten op kantoor. Zo draagt ANWB Business Services op verschillende niveaus bij aan haar overkoepelende duurzaamheidsdoelstellingen.
Praktisch, visueel en gedragen
In plaats van een uitgebreid rapport hebben we een korte presentatie ontwikkeld, volledig in lijn met de huisstijl van ANWB. Om de betrokkenheid te vergroten, bevatte onze aanpak drie posters die de focus legden op de specifieke duurzaamheidsthema's: emissies, circulariteit en sociale duurzaamheid. Hierin zijn de specifieke doelen voor de hard en soft services samengebracht. Deze posters kunnen strategisch geplaatst worden op de werkvloer, waardoor de duurzaamheidsstrategie tastbaar wordt voor alle medewerkers.
Duurzaamheidsinnovatie in de praktijk
Deze methodische aanpak, gebaseerd op marktkennis en een pragmatische benadering, heeft bij ANWB Business Services laten zien te kunnen leiden tot snelle en gedragen duurzaamheidsinnovaties. Door de bedrijfsstrategie te vertalen naar concrete doelstellingen, meetbare KPI's en actieplannen, hebben we de basis gelegd voor een succesvolle implementatie.
Benieuwd naar de volledige aanpak van RoyalHaskoningDHV? Lees hun volledige verslag van dit project hier.
Meer artikelen van Royal HaskoningDHV
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards
zondag 12 november
Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen ...
Gratis kennissessie CO2-neutrale kantoren
zaterdag 11 november
Speciaal voor professionals die zich bezighouden met energiemanagement en verduurzaming van gebouwen organiseert Duurzaam ...