Rever Interieurprojecten: Op weg naar 100% circulair
Jaytee van Veen, Senior Interieurarchitect & Innovatiemanager bij Rever Interieurprojecten, sprak met Tussenstation over de mogelijkheden van circulariteit in het creëren van een optimale werkomgeving.
Behoeften van mens, team en organisatie staan centraal. Het is Revers missie om 100% circulair te ondernemen. Alles om daarmee een gezonde, circulaire wereld achter te laten voor de volgende generaties.
Hoe zet Rever zich in om 100% circulair te worden?
Jaytee geeft aan dat Rever al langer bezig is met dit soort initiatieven. “Als organisatie zijn we al zo'n twintig jaar bezig met duurzaamheidsinitiatieven. Onlangs hebben we als eerste in onze branche het hoogst haalbare niveau (niveau 5) van de CO2-prestatieladder behaald. We hebben dit succes bereikt door onze eigen organisatie, de projecten die wij realiseren en onze invloed op de keten door te lichten om daarmee ons energieverbruik en CO2-uitstoot in kaart te brengen en actieplannen op te stellen. Hierin kijken we waar we invloed op kunnen uitoefenen en bepalen we waar we de focus op gaan leggen. Daarnaast kijken wij ook naar samenwerkingen buiten de organisatie.”
60.000 vierkante meter
Maar hoe vertaalt dit zich naar de buitenwereld? "Vanuit ons beheer en dat van Human Office - die ook de resterende producten opkoopt - heeft dit er gezamenlijk toe geleid dat we ongeveer 60.000 vierkante meter aan halruimte hebben gevuld met kwalitatief hoogwaardige herbruikbare inventaris, wat ongeveer even groot is als negen voetbalvelden. Daarnaast heeft het beheer als voordeel dat wij onze klanten inzicht bieden in hun interieurvoorraad en wij klantgerichte oplossingen kunnen bieden vanuit een circulaire visie. Hierin bieden wij oplossingen voor hun werkomgeving vanuit hun eigen voorraad, die van eventuele samenwerkingspartners of onze opgekochte voorraad. Een goed voorbeeld hiervan is de Rijksoverheid, één van onze grootste klanten. Wij hebben hier ruim 15.000 producten - vanuit hun eigen voorraad - weer terug kunnen zetten. Een klein gedeelte, ruim 5%, hebben wij aangevuld met producten uit onze eigen voorraad omdat deze nog niet in refurb te krijgen zijn. En voor de goede orde, al deze producten voelen als nieuw. Deze impact levert een enorme bijdrage aan circulariteit.”
Benieuwd naar het hele interview? Lees verder op TussenStation.
Senior Interieurarchitect en Innovatiemanager, Rever
Meer artikelen van Jaytee van Veen
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards
zondag 12 november
Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen ...