‘Wat is de verbrandingsmotor van FM?’

‘Wat is de verbrandingsmotor van FM?’

Om te voldoen aan de toekomstige duurzaamheidsdoelstellingen moet FM de disruptieve kracht van duurzaamheid onderkennen. Dat betoogt expert Harold Coenders van Smart WorkPlace partner Colliers in onderstaande blog.

Mercedes Benz stopt met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Mercedes-Benz deelde dit mee bij monde van ontwikkelingschef Markus Schäfer. “We gaan ons richten op de ontwikkeling van accu's en elektrische aandrijflijnen”, zei hij tegen het toonaangevende Duitse autoblad Auto Motor und Sport. Schäfer zei dat er momenteel geen plannen zijn voor nieuwe ontwikkelingen qua verbrandingsmotoren.

Laat die woorden eens op je inwerken: de uitvinder van de verbrandingsmotor stopt met de verdere ontwikkeling van nieuwe motoren. Geen nieuwe motoren betekent dat binnen afzienbare tijd alle ‘Mercs’ zo elektrisch zijn als Tesla en dat binnen afzienbare tijd het beste formule 1 team ter wereld geen innovaties meer kent.

De move van Mercedes laat zien dat 2050 zijn schaduw ver vooruitwerpt. Want 2050, de magische datum in het Klimaatakkoord van Parijs voor een klimaatneutrale samenleving, lijkt enerzijds ver weg, maar anderzijds zijn de maatregelen niet ver weg. Even een simpele (terugreken)oefening voor de FM-wereld voor nieuwe kantoorgebouwen:

  • 2050: Klimaatneutraal.
  • 2030: Installaties schrijf je op 20 jaar af dus 2030 is het laatste jaar dat je een gebouw in gebruik kunt nemen dat niet klimaatneutraal is.
  • 2025: De ontwikkeltijd voor een nieuw pand van ontwikkeling tot realisatie is ongeveer vijf jaar dus het laatste pand dat niet klimaatneutraal ontwikkeld wordt is in 2025.
  • 2020: Niemand wil die ontwikkelaar of bouwer zijn die het laatste niet-klimaatneutrale gebouw van Nederland ontwikkelt dus de omslag gaat nu plaatsvinden. Wat in de pijplijn zit wordt nog gebouwd maar ergens vanaf 2020-2023 is het gedaan met niet-klimaatneutraal.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor nieuwe panden, maar voor beleidsvisies. Veel organisaties en dus ook FM-afdelingen gaan nog uit van het volgen van de maatschappelijke norm en hebben daarom beleidsvisies uitgaande van een ‘beetje groen’. Maar ondertussen versnelt de overheid en de kapitaalwereld versnelt nog sneller.

ABN AMRO bijvoorbeeld financiert alleen nog duurzaam vastgoed. Mogelijk uit idealisme maar vooral ook omdat het het enige vastgoed is dat op lange termijn rendement oplevert. De overheidsmaatregel dat alle kantoorpanden label C moeten hebben wordt daarom door ABN AMRO een stuk scherper gesteld. De eerste stap van ABN AMRO is dat de complete vastgoedportefeuille in 2030 label A moet hebben. En dat is een forse stap, want momenteel zit deze portefeuille gemiddeld op een label D.

De verhalen over Mercedes, het Klimaatakkoord en ABN AMRO laten zien dat er sprake is van een disruptieve duurzaamheid. Een nieuwe werkelijkheid waarop de wereld van FM en vastgoed zal moeten inspelen. Het vakgebied FM moet zich daarom enerzijds afvragen welke expertises de verbrandingsmotor van FM vormen en waarvan dus afscheid moet worden genomen. En anderzijds welke expertises er nodig zijn om de uitdaging die er echt toe doet – het creëren van en duurzame FM bedrijfsvoering – aan te gaan. Om het belang te onderstrepen nog een laatste voorbeeld: hoeveel FM-ers hebben er nu verstand van een circulaire bedrijfsvoering? Terwijl de overheid in 2023 alles circulair wil aanbesteden tenzij. Dat is over drie jaar…

Daarom een welgemeend advies aan alle FM-afdelingen: kies als thema voor uw jaarplan 2020 ‘disruptieve duurzaamheid’!

Delen: Twitter LinkedIn Facebook
Harold  Coenders

Harold Coenders

Partner / Director, Colliers International Occupier Services

»

permalink

Meer artikelen van Harold Coenders

Naar het overzicht

Terug naar boven