‘Mijn huis als werkplek’

 

‘Mijn huis als werkplek’

Hoe optimaliseer je thuiswerken? Finn Vossen, consultant bij Smart WorkPlace partner Brink Management / Advies, laat in onderstaande blog haar expertise als huisvestingsadviseur los op haar eigen woning.

In 5 stappen van activity based living naar activity based working

In tijden van Corona is mijn woonomgeving óók opeens mijn werkomgeving geworden. Waar ik normaal ontbijt en mijn krantje lees, voer ik nu conference-calls, houd ik telefonisch (in)formele overleggen en schrijf ik rapporten. De scheidingslijn tussen werk en privé lijkt daardoor nog vager. Wat na de eerste thuiswerkweek opviel, is dat mijn energie binnen no-time is verdampt. Niet gek als je bedenkt dat ik de hele dag, op dezelfde plek achter hetzelfde scherm zit. Als ik dit de komende tijd moet volhouden, moet er iets veranderen. Het moet anders en beter kunnen.

Mijn werk als huisvestingsadviseur binnen Brink Management en Advies biedt kansen! Wat als ik mijn expertise nou eens loslaat op mijn eigen woning? Mijzelf en mijn vriend van ongevraagd advies voorzie? Want hoe richt ik mijn huis zo dat het mij optimaal ondersteunt in ons werk? Zie hier, de start van mijn traject ‘in 5 stappen van activity based living, naar activity based working’. Laat je inspireren door mijn persoonlijke situatie en neem contact op als je benieuwd bent hoe de balans tussen mens, organisatie en vastgoed voor jouw (werk)omgeving ook waarde toevoegt!

Activity based...what?

Activity Based Working (hierna: ABW) is een veelgebruikt werkconcept dat in de kantoorwereld werd geïntroduceerd om vierkante meters te besparen en om medewerkers actief te houden. Hierbij heeft niemand een eigen werkplek, maar kies je een type werkplek die past bij wat je wil gaan doen. Een rapport afmaken? Kies dan een concentratieplek. Kom je als consultant alleen op kantoor om je collega’s even te zien? Kies dan een aanlandplek bij de koffiebar. Werk je aan een reguliere, open bureauwerkplek maar moet je een belletje doen? Loop dan naar een belcel. Door ABW ben je dus lekker mobiel en door variatie aan ruimten en (zit-/sta)houdingen blijft je energieniveau beter op peil. Een goed basisconcept dus. Om tot dé perfecte werkomgeving in mijn eigen huis te komen, doorloop ik 5 stappen. Het zijn dezelfde stappen die ik normaal zet in een adviestraject. Het verschil is dat ik ze samen met mijn vriend maak, in plaats van samen met mijn opdrachtgever. 

Stap 1 - De ambitie

Als eerste wil ik weten wat de ambitie van de organisatie is en aan welke doelstellingen de nieuwe werkomgeving moet bijdragen. In dit geval is onze ambitie om ervoor te zorgen dat wij ons gezond en fit voelen. Happy and healthy users, die elkaar ook nog na deze corona-crisis aardig vinden. En dat onze productiviteit weer omhooggaat. Want die energie dip had hier nogal een effect op. 

Stap 2 - Ken je gebruiker 

De volgende stap is inzicht in de gebruiker. Welke activiteiten vinden er plaats, welke werkprocessen zijn er, hoe zijn de relaties tussen teams/afdelingen/personen en welke andere eisen en wensen hebben de gebruikers? In dit huisvestingstraject zijn de gebruikers mijn vriend en ik. Ikzelf ben consultant en ben vaak bij de klant te vinden. Ik overleg veel, maar werk ook vaak geconcentreerd aan rapporten en presentaties. Mijn vriend is projectmanager en druk met het aansturen van zijn team. Veel vergaderen, bellen en administratief werk. Ook hij heeft periodes waarin hij gefocust moet werken. Onze organisatie bestaat dus uit twee gebruikers die alleen werkrelaties buiten de deur hebben en geen werkrelatie met elkaar. Bovendien werk ik het liefst op een plek met veel daglicht en vind het fijn om af en toe te staan. Mijn vriend is snel afgeleid, en vindt het erg belangrijk dat er goede koffie is.

Stap 3 - De juiste bouwstenen

Nu de organisatie in beeld is, start de zoektocht naar bouwstenen die passen bij de genoemde activiteiten en die bijdragen aan een gezonde en productieve werkomgeving. Aangezien er geen onderlinge werkrelatie is en we allebei veel overleggen (telefonisch en met beeldbellen), is het niet storen van elkaar en geconcentreerd kunnen werken een aandachtspunt. Afwisseling tussen open en gesloten ruimtes, formele en informele plekken is dus van belang!

Stap 4 - Ontwerpen

Nu komt de grootste uitdaging. Hoe ga ik de bouwstenen toepassen binnen de ruimte die ik heb in mijn eigen woning? Ik focus me nu alleen op het inrichten van de ruimten, omdat de facilitaire zaken, als het hebben van goed internet, arbo-conforme stoelen en tafels en goede koffie, bij ons thuis al goed geregeld zijn (let wel, dit zijn cruciale elementen, waar het juist bij veel thuiswerkplekken aan ontbreekt!)

Stap 2, 3, en 4 leiden tot onderstaand schema met activiteiten, bouwstenen en een vertaling in ruimtes.

‘Mijn huis als werkplek’

‘Mijn huis als werkplek’

Het vraagt soms wat inventiviteit, maar onze woonkamer, werkkamer, keuken, gang en tuin, zijn binnen no-time omgebouwd tot volwaardige werkplekken, waarbij elke ruimte zijn eigen sfeer, uitstraling en special features heeft (de belcel in de gang, bestaat uit een sta-plek!!) 

Stap 5 - Golden rules, monitoren en evalueren

Een werkplekconcept waar gebruikers de werkomgeving met elkaar delen, valt of staat met gedrag. Wij mensen vinden verandering over het algemeen vaak spannend. Ook het overstappen naar een nieuwe werkplekconcept in onze woning is even wennen en vraagt om afspraken. Daarom hebben wij onze ‘golden rules’ opgesteld. Zo hebben we afgesproken om ’s-ochtends geconcentreerd te werken. De woonkamer met eettafel vormt dan een stiltezone. Worden we gebeld dan gebruiken we de gang. In de middag plannen we onze overleggen, waarbij een rumoerige omgeving minder storend is.

En dan nu de hamvraag: draagt onze nieuwe werkomgeving bij aan onze ambitie? Een eerste evaluatie met de gebruikers laat een positief resultaat zien. Door de afwisseling van ruimtes, passend bij hun activiteiten, kunnen zij zich beter concentreren en ervaren minder last van ‘vierkante ogen’ en ‘stijve ruggen’. De mogelijkheid om te kunnen wisselen van werkplek draagt hier aantoonbaar aan bij. So far, so good dus. Een werkplek is echter een dynamische plek. We blijven ons concept tot 6 april monitoren en evalueren. Waar nodig passen we ons concept aan.

En wat nou als we weer naar kantoor moeten?

Met zo’n geoptimaliseerde woon-werkomgeving, is het bijna jammer om straks weer terug naar kantoor te gaan. Gelukkig is ons Brink kantoor ook echt een fijne plek. Geheel ingericht volgens onze visie dat mens, organisatie en vastgoed in balans moeten zijn. Wil je weten of dit ook voor jouw werkomgeving waarde toevoegt? En hoe je een huisvestingsconcept aan laat sluiten bij de organisatiedoelstellingen? Vooral nu de corona-crises er wellicht toe heeft geleid dat de organisatie er niet meer uit ziet als voorheen? Neem vooral contact op! Een kop koffie op ons kantoor kan waarschijnlijk pas over een paar weken. Tot die tijd zie ik je graag via Skype!

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven