‘Struisvogelpolitiek en koehandel’

5 min

 

‘Struisvogelpolitiek en koehandel’

Maak kwaliteit het speerpunt van je markt- en personeelsplannen in plaats van je te laten leiden door CAO's en regelgeving. Deze oproep doet Michel Pan van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group in zijn blog.

De Nederlandse taal kent prachtige uitdrukkingen die ook in het vakgebied Facility Management toepasbaar zijn. Bijvoorbeeld op het beladen CAO-onderwerp ‘contractwissel’. Tijdens een tender waaraan ik meewerkte, dook deze term weer eens op. Via een korte zoektocht op het web was ik snel op de hoogte. In Nederland leggen wij namelijk onze compromissen transparant vast. Zowel de overheid, vakbonden als brancheverenigingen blinken hierin uit. Controleerbare, eensluidende en op het eerste oog goed doordachte regelgeving werd zichtbaar.

Met iedere muisklik walmde de polderlucht mijn kantoor binnen.

Contractwissel is de term voor het overnemen van operationele medewerkers. Deze overnames worden geregeld in de grotere service-CAO’S, zoals de schoonmaak-, de beveiliging- en de catering-. Die CAO’s zijn bindend. Hierin wordt o.a. bepaald dat een medewerker die actief is op een locatie, een arbeidsovereenkomst krijgt aangeboden bij contractwissel. Als een aanbieder de dienstverlening kwijtraakt en een nieuwe partij het werk overneemt, dan moet de winnaar van het aanbestedingsspel de medewerker op de locatie in dienst nemen.

Dat klinkt allemaal fair en logisch, toch?

Maar dat is het helaas niet. Die regel moet eruit. En wel zo snel mogelijk. Zodat werknemers en werkgevers zich aan elkaar verbinden op basis van een arbeidscontract zoals de rest van Nederland die ook gebruikt. In essentie is een normale overeenkomst gebaseerd op het leveren van een arbeidsinspanning waar een vergoeding tegenover staat. Die inspanning wordt jaarlijks vastgesteld, bijvoorbeeld in functioneringsgesprekken of via targets. En is daarmee gebaseerd op het leveren van kwaliteit of resultaat. In de FM-branche is dat voor een groot deel van de medewerkers op de werkvloer niet het geval. Niet wat – of hoe je iets doet is maatgevend, maar wáár je het doet.

Met alle ellende van dien.

Het is een regel die symbool staat voor struisvogelpolitiek, omdat de branche de kop in het zand steekt voor het echte vraagstuk. En dat is flexibilisering en modernisering van de facilitaire markt. Nieuwe aanbieders en modellen staan ongeduldig op de deur te kloppen. Disruptieve spelers verstoren succesvol met de inzet van ZZP’ers. En de steeds goedkoper wordende sensoren, IOT-toepassingen en robots, worden een serieus alternatief voor arbeid.

Het is een regel die ook voor koehandel zorgt. Het effect is namelijk dat de werknemers als vee worden verhandeld. En die veestapel wordt eindeloos heen en weer geschoven. Het bepaalt, psychologisch gezien, de zienswijze van de top van het FM-bedrijfsleven. De directies kijken door een spreadsheetbril naar een verhandelbare ‘asset’, de medewerker op de werkvloer.

De ontwikkeling van medewerkers én daarmee het leveren van goede serviceconcepten, is gebaat bij aandacht, opleiding en continuïteit. Deze regel blokkeert dat. Medewerkers voelen zich verbonden aan de locatie waarvoor ze actief zijn. Want daar werken ze al tig jaar. De werkgever niet. Die wisselt iedere keer, meestal om de drie jaar. Bekend is de uitspraak dat het enige dat wijzigt bij contractwissel het logo op de salarisstrook is. Werkgevers deinzen terug voor investeringen in medewerkers. Kleding- en trainingskosten zijn bezuinigingsposten geworden op de balans. Het levert ook nog eens abjecte vormen van koehandel op, zoals het dumpen van slecht presterend, duur, vervelend of ouder personeel bij dreigend contractverlies.

Van de partijen die de CAO vastleggen, bestaat de helft uit steeds minder relevante verenigingen, namelijk de vakbonden. Hun importantie neemt in ijltempo af. Het aantal leden is circa 1,5 miljoen. Het laagste getal sinds 1990. Vooral jongeren zijn niet meer geïnteresseerd. De andere helft van de CAO-makers bestaat uit werkgevers die groot zijn, maar daarmee niet maatgevend voor de gehele branche. En zeker niet voor de opkomende merken of uitdagers van de gevestigde orde.

De grote werkgevers zijn gebaat bij het dempen van kostenstijgingen. Nu zou je denken dat hogere prijzen ook hogere marges opleveren. Maar dat is voor de meeste FM-bedrijven een te moeilijke onderhandeltactiek. De klant betaalt namelijk liever niet teveel, zo is de verkeerde aanname, voor een commodity zoals schoonmaken, beveiligen of cateren. In een markt die volledig op prijs is gestoeld, telt iedere cent in het uurtarief.

En daarmee wordt ook die overgangsregel in de CAO’s helder. In de FM-verdringingsmarkt ben je immers niet zeker van een contractverlenging. Dan is het prachtig als je in één klap je grootste kostenpost, je personeel, kwijt bent als je een contract verliest.

Hoe dan deze faalspiraal te doorbreken?

Maak kwaliteit het speerpunt van je markt- en personeelsplannen. Om daarmee niet in de prijsvalkuil te stappen. Daarvoor is wel lef nodig. Want het maakt je markt kleiner en je moet keuzes maken. Ook zul je een paar maatregels moeten treffen die flink geld kosten. Strategisch HR-beleid betekent een forse investering doen in het hart en ziel van je bedrijf: je operationeel medewerkers.

Kies dus vol voor employability, beloon boven de CAO en geef structureel geld uit aan opleidingen. Schrijf HR-investeringen niet af over de contractperiode met een opdrachtgever, maar koppel deze aan je vertrouwen in een meerjarige samenwerking. Train je leiders in het geven van persoonlijke aandacht en ga een duurzame relatie aan met je medewerkers. Als je om een personeelsnummer moet vragen om te weten wie er voor je zit, dan gaat er iets niet goed.

Veranker in het DNA van je bedrijf dat het gaat om het winnen van de gunst van je klant, niet om het downsizen van een risico. Heb het inzicht dat tevreden medewerkers altijd een ambassadeur zijn voor je bedrijf, ook als ze het elders beter krijgen. En neem, mocht het zover komen, bij een contractverlies je medewerker mee naar een nieuwe horizon.

Ten slotte: de arbeidsmarkt is nog nooit zo goed geweest voor werknemers en nog nooit zo spannend voor werkgevers. Een low cost strategy past daar van beide kanten niet bij. Medewerkers zijn zich bewust van hun waarde en kiezen voor bedrijven die serieus in hun ontwikkeling en loopbaan investeren.

En ze willen zich zeker niet laten behandelen als koeien.

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven