'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

 

'Het is tijd om je klant eens echt in de spotlights te zetten!'

Bij deze de derde blog van Smart WorkPlace-partner Twynstra Gudde naar aanleiding van het onderzoek ‘Facility & Workplace management in 2019’. Ditmaal over klantgerichtheid.

Klantgerichtheid is dit jaar de nummer twee trend in het Facility & Workplace management marktonderzoek. Facility professionals vinden dat de klant echt centraal moet worden gesteld. Maar wat betekent de klant ‘echt’ centraal stellen? Wordt een klant, al dan niet onbewust, vaak ‘nep’ centraal gesteld? We zien drie valkuilen voor de facilitair professional waarmee hij gevoelsmatig klantgericht is, maar het tegenovergestelde bereikt.

Valkuil 1: rennen voor de vraag van vandaag

Managers geven structureel aan hetzelfde tekort te komen: tijd. We zijn druk en het lijkt alleen maar erger te worden. De wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en we voelen de druk om dit bij te benen. En dat is precies wat we elke dag doen: de vragen van onze gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden zodat ze tevreden blijven.

Het paradoxale is juist dat door hard te blijven rennen, je geen extra tijd wint. Een vraag beantwoorden levert weer nieuwe vragen op en zo beland je in een vicieuze cirkel. Door de focus te leggen op de vraag van vandaag, kan er onmogelijk nagedacht worden over de vraag van morgen. Terwijl de klant van morgen vaak meer tevreden is als je zijn vraag hebt zien aankomen.

Ad-hoc vragen stellen verhoogt de klanttevredenheid enkel op korte termijn. Het onderzoeken van de vraag van morgen vraagt echter tijd en aandacht. Je wilt tijd vrij maken om onderzoek te doen en na te denken over de lange termijn. Hiervoor moet je kiezen: een aantal dingen gericht wel doen, en een aantal dingen dus ook niet. Snoeien doet bloeien.

Valkuil 2: de focus leggen op de randvoorwaarden

Uiteindelijk zijn facilitair professionals verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de dagelijkse operatie. Hierbij hoort dat randvoorwaardelijke zaken als BHV en brandveiligheid moeten worden nageleefd; als we dit niet doen komen we in serieuze problemen. Als we enkel hier de nadruk op leggen, belemmeren we de vooruitgang.

Door het goed organiseren van randvoorwaarden, wordt er geen verschil gemaakt in klanttevredenheid. Klanten verwachten dat randvoorwaarden gewoon goed geregeld zijn. Het is als water uit de kraan: iedereen vertrouwt erop dat het werkt en dat je de kwaliteit niet hoeft te controleren. Maar het kraantje waaruit het water stroomt kan wél het verschil maken. Je kiest voor Grohe omdat die een goede mengkraan heeft, of voor Quooker omdat je daarmee ook je kopje thee kunt zetten.

De vraag is dus niet of je aan de randvoorwaarden voldoet, maar wat er naast de randvoorwaarden georganiseerd wordt om je klant tevreden te houden. Wat zijn de diepere wensen, behoeften en drijfveren van klanten, hoe kan ik die segmenteren en welke producten en diensten kan ik die klantgroepen het beste aanbieden? Door over deze zaken na te denken wordt de klant echt centraal gesteld.

Valkuil 3: aandacht voor wie het hardst roept

We zijn continu bezig met het optimaliseren en vernieuwen van onze dienstverlening, met als doel om te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Nieuwe initiatieven roepen echter vaak negatieve reacties op, die in deze tijd via intranet vaak voor iedereen zichtbaar zijn. Door negatieve reacties kan de facilitair manager terughoudend worden, en dat is killing voor vernieuwing en innovatie. Terwijl juist die vernieuwing zo hard nodig is om onze klanten blijvend tevreden te stellen!

Je wilt ideeënvorming stimuleren en mensen laten experimenteren. Door fouten te maken, leer je wat er niet goed ging, zodat je kunt verbeteren. Als facilitaire dienst wil je daarom een veilige omgeving creëren waarin mensen worden aangemoedigd om nieuwe initiatieven te starten. Nieuwe initiatieven die de klant echt centraal stellen.

Dus, voorkom de drie valkuilen en stel de klant echt centraal. Dit vraagt verwachtingsmanagement met je klant: neem hem mee in jouw reis naar de facilitaire dienstverlening van de toekomst, omarm zijn feedback en durf je kwetsbaarheid te laten zien.

Lees hier het eerste blog uit deze serie en hier het tweede blog.

Wil je onderzoeken hoe je de trends en ontwikkelingen concreet kunt vertalen naar je bedrijfsvoering? Kom dan op 9 mei naar onze inspiratiebijeenkomst. Of neem voor meer informatie contact op met Froukje Terpstra ([email protected]) of Wouter Dreimüller ([email protected]).

Delen:

Meer smart buildings

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

Slimme gebouwen: werkcomfort en energiebesparing in een stroomversnelling

maandag 29 april

Een slim gebouw laat werkcomfort hand in hand gaan met energiebesparing. In dit artikel vertelt SWP-expert Sander ten Hoedt, ...

Lees meer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

dinsdag 23 april

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van ...

Lees meer

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

Niet genoeg koppeling van data bij Smart Buildings

vrijdag 20 oktober

Tijdens de Round Table bij CSU in Utrecht spraken diverse experts over Smart Buildings. Diane van Dijk, commercieel directeur ...

Lees meer

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

De mogelijkheden van AI benutten in je werkomgeving

woensdag 26 juli

De mogelijkheden van AI zijn eindeloos, ook in de kantooromgeving. Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AI en hoe ...

Lees meer

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van werk

Webinar: Slimme gebouwtechnologie beïnvloedt toekomst van ...

donderdag 1 september

Planon organiseert op donderdag 15 september een webinar over de inrichting van een mensgericht kantoor met slimme werkplektools. ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

Cisco nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 25 augustus

Cisco, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, ziet enorme kansen om gebouwen duurzamer te maken door slimme technologie, ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 8

Van sensor tot inzicht – deel 8

donderdag 18 augustus

In het achtste deel van deze blogserie bespreekt Carlo Van Der Steen van Spacewell hoe sensorgegevens de ...

Lees meer

Drie reputatieprijzen voor Signify

Drie reputatieprijzen voor Signify

woensdag 27 juli

Het online platform MT/Sprout onderzoekt jaarlijks de reputatie van Nederlandse bedrijven. Signify scoorde daarbij dit jaar ...

Lees meer

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

PHYSEE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 juni

Met data en de natuur kan worden voldaan aan de behoefte aan een slimme en gezonde werkplek en de noodzaak om te verduurzamen. ...

Lees meer

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

Planon nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 9 juni

Business resilience, employee engagement en duurzaamheid. Dat zijn de drie onderwerpen waarmee Planon, de nieuwe partner ...

Lees meer

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke en gezonde werkplek?

Hoe maak je met smart technologie van kantoorgebouwen een aantrekkelijke ...

maandag 30 mei

Hoe kun je met smart technologie het binnenklimaat van een kantoor optimaliseren? Dat is te lezen in een Engelstalige whitepaper ...

Lees meer

User first, technology second

User first, technology second

dinsdag 24 mei

De gebruiker voorop en de technologie op de tweede plaats. Dat was de centrale boodschap van Aakash Ravi tijdens een SWP ...

Lees meer

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

Dynamisch lichtsysteem voor basisschool in Venlo

donderdag 21 april

Smart WorkPlace partner Ysmart realiseerde op basisschool Sint Martinus in Venlo een dynamisch lichtsysteem. In ‘Henk ...

Lees meer

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

DWA nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 11 april

Gebouwen moeten presteren zoals verwacht. Duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt. Dat zegt Wilfred van der Plas van ...

Lees meer

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

Axxerion en Cobundu samen in Spacewell Workplace

vrijdag 1 april

Spacewells op workflow gebaseerde software Axxerion en haar Cobundu IoT-platform voor slimme gebouwen worden één ...

Lees meer

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart workplace

Ysmart en Deblick tonen op WorkPlace Xperience ultieme smart ...

vrijdag 25 maart

WPX-partner Ysmart presenteert tijdens de WorkPlace Xperience de ultieme smart workplace. Dat gebeurt door de Cubes van ...

Lees meer

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

Spacewell erkend als leider in de FMIS-markt

woensdag 23 maart

Onderzoeksbureau Verdantix erkent in de derde uitgave van het FMIS-benchmarkrapport ‘Green Quadrant’ Smart WorkPlace ...

Lees meer

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

ABB nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 15 maart

ABB, de nieuwe partner van Smart WorkPlace, biedt een breed scala aan mogelijkheden om de volledige controle te hebben over ...

Lees meer

Terug naar boven