Kantoorkosten voor medewerkers daalden ondanks veel thuiswerken amper
In 2020 werkten bijna alle kantoormedewerkers lange periodes thuis. Toch daalden in Nederland en in Europa de kosten om een fulltime medewerker een jaar te laten werken op kantoor slechts met twee procent.
Dit blijkt uit de Occupier Cost Index (OCI) van Colliers die is samengesteld op basis van data uit 29 landen, 3.990 gebouwen, 26,1 miljoen vierkante meter kantoorruimte en 1,96 miljoen fte.
De betekenis van facility management en kantoorhuisvesting werd door de onzekere coronatijd onderwerp van discussie. “De werkomgeving werd met kleine ingrepen aangepast aan de nieuwe situatie, maar de grotere investeringen in het gebouw en de werkomgeving werden op de lange baan geschoven,” zegt Denise Hoogendoorn, hoofd FM Consultancy bij Colliers.
De dienstverlening op kantoor werd aangepast aan de lage bezettingsgraad, maar bestaande contracten zoals voor bedrijfsrestaurants werden volgens Hoogendoorn niet of nauwelijks gecorrigeerd. Hoogendoorn: “Alleen variabele kosten zoals vergaderdiensten vervielen, maar deze werden deels vervangen door hogere kosten voor de thuiswerkplek of extra schoonmaak van kantoor. Daaruit concluderen we dat de huidige contracten voor facility management en huisvesting nog weinig flexibel zijn.”
“De relatief lage gebouwkosten, waaronder de huur, zorgen ervoor dat Nederland in de Europese middenmoot scoort”, legt Hoogendoorn uit. “Voor de categorie ‘gebouw & infrastructuur’ zijn we 17e van de 29. Voor de categorie ‘mens & organisatie’ staat Nederland 7e. Hieronder vallen diensten voor een veilige en aangename werkomgeving zoals catering, receptie en beveiliging. Arbeid is hier duurder dan in de meeste landen.”
In de Occupier Cost Index worden alle kantoorkosten vergeleken op basis van de Europese facilitaire norm EN 15221. Deze norm kent vier categorieën: gebouw & infrastructuur, mens & organisatie, ICT en management.
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...