Geen woorden maar daden als het over duurzaamheid gaat

Geen woorden maar daden als het over duurzaamheid gaat

Ellis ten Dam, Commercieel Directeur Gebouwen van Royal HaskoningDHV, was aanwezig op het executive breakfast. Hier sprak ze over de belangrijkste pijlers voor een duurzame toekomst.

Ellis vertelt wat ze ziet als belangrijk onderdeel van duurzaamheid: “Aan de voorkant goed doordenken of en waar je kunt verduurzamen. Bij elke opgave van onze klanten is dit een startpunt. Dit vraagt niet alleen kennis over inhoudelijke zaken, maar ook ander gedrag en ruimte om dit bespreekbaar te maken.”

Inkoop

De discussie gaat naar inkoop. Want hoe zorg je er voor dat er niet alleen vraag naar duurzame oplossingen is, maar ook aanbod? Andere aanwezigen geven aan dat dit vooral gaat om hoge doelen te stellen, en dit te vertalen naar een ambitieuze inkoopvraag. Ellis is het eens met deze aanpak: “We moeten inderdaad het lef hebben om de vraag anders te stellen. Dan kunnen aanbiedende partijen in de keten tot verbeteringen komen. Wat doelen stellen betreft, is dit bij Royal HaskoningDHV zo’n tien jaar geleden bewuster en nadrukkelijker op de agenda gekomen. Daarbij zien we dat onze medewerkers de Raad van Bestuur steeds meer uitdagen; ze willen duidelijk zien waar we het beter doen. Ze willen geen woorden maar daden, practice what you preach en leadership by example. We maken duidelijke stappen op onze CO2-footprint, met onder andere duurzame kantoren (Paris Proof in 2035) en 100 procent elektrisch rijden.”

Ook beaamt ze dat organisaties op dat gebied van zowel klanten als van medewerkers de hete adem in hun nek voelen. “De volgende versnelling zit in de keten, met diverse leveranciers werken aan verduurzamen. Om dit te bereiken zou de keten meer moeten werken vanuit een gezamenlijk doel: CO2-footprint verminderen.”

De kaarten op tafel

Ellis geeft aan: we zouden ons moeten afvragen wat ‘ons’ tegenhoudt om in de keten meer de kaarten op tafel te leggen. “Die dialoog moeten we aangaan om verder stappen te kunnen zetten.” Daarbij is voor Remmelt nog een ander aspect belangrijk: “Duurzaamheid heeft voor verschillende mensen vaak verschillende ladingen. Maak daarom duidelijk waarover je het hebt en leg daarbij de juiste focus.” Het delen van inzichten is dus van hoog belang, daarop kun je als leider sturen en voorbeeld geven. “Als mensen namelijk de informatie niet hebben, bijvoorbeeld over de CO2-impact, weten ze ook niet waar ze het verschil kunnen maken. Als ze die informatie wel hebben maken ze andere keuzes.”

Lees het volledige verslag hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven