SWP Talks #48: Smart Soft Services
Een smart building snapt de behoefte van de gebruikers en zorgt dat zij efficiënt samenwerken en zo productief mogelijk zijn. Met deze stelling stappen de gasten bij de nieuwste SWP Talks de wereld van Smart Soft Services in.
Anna Casemier, Managing partner bij CONTRAST Facility + Hospitality vertelt in deze SWP Talks alles over hoe Soft Services impact maken op de werkplek. Dit doet ze met gasten Sebastiaan de Grip, Eigenaar van GRIP op de ZAAK, Lennaert van Gaalen, Branchemanager innovatie bij Gom, Edwin Koose, Directeur Business Development & Innovatie bij Ventus
Menselijk
Lenneart is branchemanager innovatie, maar wat betekent dit eigenlijk? "Als branchemanager innovatie ben ik verantwoordelijk om de trends en ontwikkelingen die er in de markt zijn te volgen. Daarna is het natuurlijk de vraag of die innovaties bij onze strategie passen, of op aangepast kunnen worden." Op de vraag van Anna Casemier of Smart Cleaning daar dan een nieuwe toevoeging is, hoeft Lennaert niet na te denken. "Nee, Smart Cleaning is natuurlijk iets dat al langer op de agenda staat, maar binnen dat thema zijn er natuurlijk wel heel veel mogellijkheden en vernieuwingen die wel extra onderzocht moeten worden."
Data en ontwikkeling
Anna richt dan de aandacht op deze ontwikkelingen, want waar moet je eigenlijk beginnen als dit een belangrijk ondewerp begint te worden. Edwin Koose geeft aan dat een goed begin niet moeilijk hoeft te zijn. "Een Smart Building kan binnen nieuwbouw, maar zeker ook binnen bestaande bouw. Zelfs met kleine aanpassingen kan je al heel veel inzicht verkrijgen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de huidige IT-omgevingen, onderschat niet wat een acces-point al weet, wanneer je dit kopieert met een paar weloverwogen sensoren en voeg die data samen. Dan ben je echt al een heel eind!"
Deze ontwikkeling is goed te zien in het NHL Stenden 'opleidings-hotel' dit hotel wordt volledig gerunt door studenten. Hier worden ook al de eerste stappen gemaakt met steeds 'slimmere' Soft Services geeft Sebastiaan aan. "Voornamelijk in ons hotel hebben we al flink wat stappen gezet. De bediening van je kamer is bijvoorbeeld al geheel te doen vanaf een app of tablet, bijvoorbeeld de tv of de verschillende lichtstanden. Maar we er maken er bij onze front office ook gebruik van. Op deze manier kunnen we gepast serives aanbieden zoals housekeeping op momenten dat gasten niet in hun kamer zijn."
Op de foto van links naar rechts: Lennaert van Gaalen, Anna Casemier, Edwin Koose en Sebastiaan de Grip.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...