'Van werkplekken naar plekken die werken'
Huisvesting heeft een grote invloed op de mensen die haar gebruiken. En daarmee ook op de resultaten van het proces waaraan diezelfde mensen werken.
door René Stevens (*)
Menig managementteam onderkent dat tegenwoordig en handelt daar naar. Dat doen ze door Real Estate en Facility Management organisatorisch onder de afdeling Human Resource Management te plaatsen. Een goede zaak, want naast de aandacht voor hoe mensen functioneren en presteren geeft dat ook focus op de omgeving waarin ze dat moeten doen. De eenzijdige aandacht op ‘werkplekken’ verschuift daarmee naar ‘plekken die werken’. De cruciale vraag daarbij is dan wel wat maakt dat de plekken werken voor de organisatie en haar mensen? Als je maatwerk wilt leveren moet je namelijk eerst de maat nemen.
Droom
Om de maat te kunnen nemen moet er wel een norm zijn. Pas dan is er transparantie en duidelijkheid. Hiervoor bestaat de Real Estate Norm. Zo kan vanuit het perspectief van de feitelijke gebruikers, objectief en transparant over huisvestingskwaliteit worden gecommuniceerd. De initiatiefnemers DTZ Zadelhoff, Ingenieursbureau Starke Diekstra en JonesLang LaSalle hebben daarvoor in 1992 de stichting REN Nederland opgericht. Daarbij mocht ik aan de wieg staan.
Nu, ruim een kwart eeuw later, heb ik de stichting REN overgenomen. Mijn droom was en is een meetmethode te ontwikkelen om in lekentaal de ‘fit-for-purpose’ van werk-/leer-en zorgomgeving te kunnen benoemen. Zo heb ik dan regelmatig een ‘functioneringsgesprek’ met de huisvesting.
REN-norm
Meetmethoden zoals de WELL-standard en BREAAM meten alleen vanuit een bepaald facet, respectievelijk gezondheid/welzijn en duurzaamheid. De nadruk ligt op het behalen van een (betaald) certificaat, beoordeeld door externen. De REN-norm daarentegen is een meetmethodiek waarmee eigen lenzen worden gemaakt om huisvesting mee te beheren.
De mens centraal
Samen met het internationale Real Estate en Facility Management-team van Zurich Insurance Company is de REN geheel gereviseerd tot een REN 3.0. Een meetmethodiek voor de huisvesting en facility manager 3.0, die de mens als gebruiker van de huisvesting centraal stelt. REN 3.0 helpt om de kwaliteit van huisvesting (vastgoed, FM en ICT) SMART te maken zodat erop gestuurd kan worden om naast effectiviteit en efficiency ook de gewenste gebruikers ervaring te realiseren, te monitoren en te borgen met de PDCA-cyclus.
REN 3.0 maakt een geïntegreerd onderdeel uit van de Real Estate GPS, een navigator om de huidige positie en de bestemming op de Strategic Housing Roadmap te bepalen.
Functioneringsgesprek
De ultieme toets voor de effectiviteit van huisvesting is de ervaring van degenen die het gebruiken. Behalve de (subjectieve) mening van de gebruikers blijft er ook behoefte aan een objectieve toets van de feitelijke prestaties van huisvesting. Zo kan worden beoordeeld of de beoogde effectiviteit (doeltreffendheid) van de huisvesting op een efficiënte (doelmatige) wijze op tijd, binnen aanvaardbare risico’s en budget wordt gerealiseerd.
Meten met REN 3.0 helpt voorkomen dat heel efficiënt de ‘verkeerde’ dingen worden gedaan die niet of nauwelijks bijdragen aan de effectiviteit (doeltreffendheid) voor de eigen organisatie en de beleving van de gebruikers van de huisvesting.
(*) Ir. René Stevens MBA, ATELIER V real estate B.V. ,www.atelier-v.nl
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...