Alles over 'Employee Experience'
Het hebben van een employee experience strategie is steeds belangrijker. NTT publiceert hier jaarlijks een uitgebreid rapport over, dit jaar opgevolgd met een Round Table.
De Round Table trapt af met een levendige discussie over de voor- en nadelen van Copilot, de AI-assistent van Microsoft. Daarna is er een presentatie door Arne van Delft van het jaarlijkse rapport dat NTT publiceert over trends op de werkplek. Van Delft, die zich bij NTT bezighoudt met employee experience, smart building en data-analyse bij de klant, sluit zijn presentatie af met de opmerking dat de eindgebruiker centraal hoort te staan en dat de technologie daarbij faciliteert. “De technologie en de werkplek moeten de gebruiker faciliteren. Daarbij hebben zowel de business als HR, facility, vastgoed, IT en workspace een stukje van de puzzel in handen om dat in orde te maken.” Daarmee ben je echter nog niet, aldus Van Delft: “Uiteindelijk is voor de employee experience de identiteit van je bedrijf namelijk net zo belangrijk.”
Rapport
In het jaarlijkse rapport van NTT zijn antwoorden verwerkt van 1500 respondenten uit 25 landen. De respondenten komen vooral vanuit directieniveau en IT. Van de CEO’s geeft circa 90 procent aan dat ze employee experience belangrijk vinden, omdat er operationele efficiëntie mee te behalen valt. De CEO’s zien ook dat een betere employee experience leidt tot een betere customer experience, dat het innovatie aanjaagt en dat het duurzaamheid stimuleert. De IT-respondenten zijn bezig met het transformeren van de technologie. Daarbij houden ze zich bezig met cybersecurity, met de digitale transformatie, met het kosten optimaliseren binnen IT en met AI.
Uit het rapport blijkt dat 81 procent van de bedrijven een goede employee experience strategie heeft. Wel blijkt dat veel bedrijven nog bezig zijn om de employee experience strategie te implementeren in de business en de IT. Want slechts bij 44 procent van de bedrijven wordt de employee experience strategie ook ondersteund door de bedrijfsdoelstellingen en bij maar 42 procent is ook de bijbehorende technologie aanwezig. Het rapport geeft ook aan dat 92 procent van de bedrijven van plan is te investeren in fysieke werkruimtes in de komende 2 jaar en dat 97 procent netwerken essentieel vindt voor het realiseren van bedrijfsgroei. Daarnaast verwacht 87 procent van de CEO’s dat hun investeringen in duurzaamheid de komende 2 jaar zullen toenemen.
Bij het ondersteunen van hybride werken is de voornaamste conclusie dat er na de coronapandemie minder mensen naar kantoor zijn teruggekomen dan werd verwacht. In 2021 werd 47 procent thuis en 53 procent op kantoor verwacht, in 2023 blijkt het 57 procent thuis en 43 procent op kantoor te zijn.
Download het rapport op de website van NTT.
Lees het hele Round Table verslag hier.
Foto boven, van links naar rechts: Allard Sombroek, Alfo Mulder, Arne van Delft, Annemarie Melissen, Marcel Boltjes, Laurent van der Raad, Wim Kooyman en Paul van Rijn.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...