Blijf je kaart lezen?
De herinnering aan vakanties van vroeger inspireerde Frans Konings van Ysmart tot de vraag: blijven workplace managers ouderwets kaartlezen of schakelen ze toch over op een navigatiesysteem?
Vroeger reed ik iedere zomer samen met mijn ouders en broer naar Lit-et-Mixe. Een klein frans dorpje in de provincie Les Landes voor een heerlijke vakantie. Maar voor we daar waren was mijn vader al weken in voorbereiding met de route. Ook al kwamen we er al jaren, hij wilde altijd “op z’n gemak” die kant op en dat betekende, engelengeduld voor mij en mijn broer in een auto zonder airco, want alles moest via de Route National en mijn moeder moest opletten. Nu zal het geen verrassing zijn dat dit niet altijd goed ging, want wegomleidingen, versperringen of nieuwe wegen die niet op de kaart stonden maakten het altijd weer anders dan vooraf gedacht.
Ik moet zeggen, we zagen vaak 1000 rotondes, de dorpjes interesseerde me toen echt niet, maar we kwamen altijd op onze geplande plaats aan, vaak wel later dan verwacht maar ach het was vakantie en mijn vader had zijn taak weer volbracht.
De afgelopen jaren is zelfs mijn vader afgestapt van het kaartlezen en gevallen voor het gemak van een navigatiesysteem. Al houdt dat systeem geen rekening met een caravan achter je auto, waardoor ik na terugkomst smakelijke verhalen te horen kreeg over de hachelijke momenten die ze hebben beleefd. Maar toch, het gaf mijn vader rust in zijn voorbereiding op de vakantie en op de route er naartoe (en mijn moeder ook).
Mensen zijn geen robots
Als ik nu denk hoe we omgaan met de (her)inrichting van kantoren dan doen we maar wat. Natuurlijk zijn er vele adviseurs die op basis van hun ervaring de beste adviezen maken, maar er is altijd een grote variabele. Wij, de mensen, wij zijn geen robots, wij zijn ongeleide projectielen die volgens die plannen op een werkplek moeten zitten.
Blijf je nu echt ouderwets kaartlezen of stap je over op een navigatiesysteem voor je werkomgeving zodat je precies weet hoe alle robots ;-), uhh medewerkers het liefste werken.
Het navigatiesysteem voor jouw kantooromgeving
Bouw data op, geef ze een app waarmee ze zelf een passende werkplek kunnen boeken (zoals de landkaarten van mijn vader), stuur bij, optimaliseer, innoveer.
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...