Radboud integreert duurzaamheid in curriculum
Radboud Universiteit gaat duurzaamheid integreren in het curriculum en maakt zo een grote stap in de missie om als universiteit een significante impact te maken op de toekomst. Ook lanceert het de campagne ‘Je bent nodig’.
Radboud Universiteit startte in het najaar 2019 de koers om als universiteit een significante impact te maken op de toekomst met de lancering van de strategie ‘A Significant Impact’ bij de opening van het academisch jaar 2019-2020. In die strategie was de kernboodschap dat de Radboud Universiteit wil bijdragen aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen en zowel regionaal als internationaal van betekenis wil zijn. Belangrijke thema’s in de strategie waren duurzaam, interdisciplinair, leven lang ontwikkelen, taalvaardig, open science, innoveren en leren, diversiteit en European alliances.
Collegevoorzitter Daniël Wigboldus van de Radboud Universiteit licht de beslissing toe: “De klimaatcrisis is een complex, wereldwijd probleem. Daarom hebben we de keuze gemaakt om alle studenten vanuit hun eigen discipline na te laten denken over dit probleem. Alle kennis en onderzoek draagt bij aan de oplossing en beter zicht op problemen. We hopen dat veel andere universiteiten en hogescholen wereldwijd dit ook gaan doen om zo echt verschil te maken. De Radboud Universiteit wil van betekenis zijn voor de maatschappij. Bijna 25.000 studenten volgen er een opleiding en velen zullen straks verantwoordelijke posities bekleden in de maatschappij.”
De Radboud Universiteit is al langere tijd actief bezig met duurzaamheid en biedt studenten meerdere opties in hun curriculum. Met de aankondiging van het verweven van duurzaamheid in alle opleidingen, vraagt de Radboud Universiteit landelijk aandacht voor de rol van onderwijs in de klimaatcrisis.
De Radboud Universiteit lanceerde op 18 november ook de landelijke campagne ‘Je bent nodig’ om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst. Omdat we samen meer impact kunnen maken roept de Radboud Universiteit in een indringende film van 1 minuut op de website www.jebentnodig.nl iedereen op om influencer te worden.
FMXXL Facilitair Management maakt voor het tweede jaar op rij ...
maandag 27 november
FMXXL is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot een van de 927 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...