Hoe creëer je een behoeftegedreven werkomgeving?
Kijken naar behoeften van medewerkers. Tijdens de Round Table 'Health & Happiness' sprak Jaytee van Veen over het creëren van een behoeftegedreven werkomgeving. Jaytee is innovatiemanager en senior interieur architect bij Rever Interieurprojecten.
De Round Table vormt een pleidooi om te kijken naar behoeftes van medewerkers. Jaytee van Veen vertelt over zijn ervaring met dit onderwerp.
Wij adviseren altijd om een behoeftegedreven werkomgeving te creëren. Die primaire behoeften van mens, team en organisatie zijn ontstaan na miljoenen jaren evolutie. Je bent minder afhankelijk van veranderende middelen en activiteiten als je zones met vergelijkbare behoeften clustert. Een eenvoudig voorbeeld is dat als je een belangrijk stuk moet lezen het niet uitmaakt of je dat op papier, je laptop of telefoon leest. Dat kun je bijvoorbeeld aan een tafel met stoel doen of terwijl je in een fauteuil zit. Maar de behoefte blijft om dit geconcentreerd te kunnen doen. Zo zijn er een veelvoud aan behoeften voor mens, team en organisatie. Als je hier rekening mee houdt in je ontwerp creëer je inhoudelijk (qua gebruik) een tijdloze werkomgeving.
Bij veel huidige werkomgevingen draait het echter om activiteiten in plaats van om mensen. De cyclus van (nieuwe) banen en bedrijven is echter veel hoger als laten we zeggen 100 jaar geleden. Huidige startups maken het volgens mij binnen vijf jaar, worden opgekocht, en mensen gaan verder. Huidige studenten volgen dus een opleiding om ergens te gaan werken/bepaald werk op te pakken dat misschien dan al niet meer in de huidige vorm bestaat als ze afgestudeerd zijn. Daarom is het creëren van een werkomgeving gebaseerd op activiteiten of banen al achterhaald voordat je het gerealiseerd hebt.
Het Rever Interieur Clubhuis
Bij Rever werken we in een belevingscentrum, wij noemen het ons Clubhuis, en dat laten we graag aan klanten zien. We werken als organisatie ook al heel lang hybride en nemen onze klanten hier graag in mee. Ons Clubhuis is voor ons de basis waar we met veel plezier in samenwerken. Maar we hebben ook veel projecten waarvoor we vaak bij de klant zijn of strakke deadlines hebben. Daardoor kan het voorgekomen dat collega's bij klanten zijn, en andere collega's thuiswerken om een deadline te halen en we ook een rondleiding geven aan geïnteresseerden. Daarin zie je dus een verschil van behoeften en belangen. Het unieke voor onze organisatie is dat hierin een verschil kan zijn tussen een individuele behoefte, team, of die van de organisatie/klant.
Wij hebben hierin met elkaar afgestemd welke waarden we daarin belangrijk vinden en hoe we daarmee om kunnen gaan. Hierin hebben wij de keuze gemaakt dat het organisatiebelang in dit geval belangrijker is. Ik ben het met Van de Sande eens dat het niet de wet zou moeten zijn die voor schrijft hoe/wanneer je thuis mag werken. We hechten er bij ons veel waarde aan om niet een of-of oplossing te bedenken met elkaar, maar een en-en oplossing. Om dat te bereiken moet je geregeld met elkaar een nieuwe oplossing bedenken die de wensen van iedereen verenigd. Dus om weer terug te grijpen op mijn vorige voorbeeld. Hoe kunnen mijn collega's gewoon naar de klant gaan, andere collega's goed en geconcentreerd hun deadlines halen, terwijl er ook rondleidingen gegeven worden. Die uitdaging lossen we gezamenlijk op, waarbij wij de verschillende belangen met elkaar afstemmen.
Lees het volledige Round Table verslag hier.
"Als je rekening houdt in je ontwerp met behoeften van mens, team en organisatie creëer je inhoudelijk (qua gebruik) een tijdloze werkomgeving" - Jaytee van Veen
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...