Wat maakt een coherent kantoor?
Behalve voor flexibele, activiteit-gerelateerde werkomgevingen, hybride werken en slimme, gezonde en duurzame kantoren tekent zich ook een toenemende belangstelling af voor coherente kantoren.
Melina Forooraghi (foto) promoveerde aan de Chalmers University in Gothenburg op het onderwerp Healthy Offices, met als subtitel Conceptualizing Healthy Activity-based Offices. Lees het proefschrift van Melina Forooraghi hier. Voor Smart WorkPlace schreef Theo van der Voordt een artikel over het proefshrift van Melina en over de waardering voor coherente kantoren.
Gezonde kantoren
Forooraghi pleit er voor om niet alleen aandacht te besteden aan het voorkomen van pathgogene invloedsfactoren, die mensen ziek maken, maar ook en vooral aan een salutogene benadering, gericht op het ondersteunen en bevorderen van fysiek, mentaal, psychologisch en spiritueel welbevinden. De pathogene benadering is kenmerkend voor studies naar het Sick Building Syndrome, waaruit blijkt dat een slecht binnenklimaat, slecht afgestelde air conditioning en slecht onderhouden installaties er toe kunnen leiden dat mensen die lang en veel in een kantoor verblijven ziek worden.
Tegenwoordig hoor je hier minder over. De meer proactieve, op health promotion gerichte benadering sluit goed aan bij de al ruim 70 jaar oude definitie van gezondheid van de World Health Organisation: “Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van ziekte of gebrek."
Coherente kantoren
In twee elkaar aanvullende studies zijn de ervaringen van universiteitsmedewerkers onderzocht na verhuizing van een cellenkantoor naar een combikantoor, drie maanden en twee jaar na de inhuizing. Dit bood de mogelijkheid om ook meer longitudinale effecten te onderzoeken, op het moment dat de gebruiker gewend is geraakt aan de nieuwe omgeving en het nieuwtje er af is. Centraal hierin staat het begrip sense of coherence, het gevoel c.q. de ervaring dat interne en externe prikkels gestructureerd, voorspelbaar en begrijpelijk zijn, er voldoende middelen beschikbaar zijn om uitdagingen het hoofd te bieden, en het de moeite waard is om er tijd en energie in te investeren en zich er aan te committeren.
Het volledige artikel is een echte 'deep-dive' in de werkomgeving, omgevingskenmerken, medewerkerstevredenheid en psychologische aspecten van de werkplek. Dit artikel is onderdeel van het 11e SWP Magazine, deze is in volledigheid hier te lezen. Het losse artikel is hier te lezen.
Basiscursus WorkPlace Management: “Naar een ecosysteem ...
zaterdag 25 november
Eindelijk was het zo ver: de eerste dag van de basiscursus WorkPlace Management. Op een treffende locatie: het Koning Willem ...
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...