Tweede Kamer wil betere (h)erkenning sociale ondernemingen

Tweede Kamer wil betere (h)erkenning sociale ondernemingen

De Tweede Kamer wil betere (h)erkenning van sociale ondernemingen zoals Smart WorkPlace partner Breedweer. Belangrijk element daarbij is de invoering van de BVm, een modaliteit op de BV.

Een sociale onderneming levert een product of dienst en heeft een verdienmodel, net zoals iedere onderneming. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, maar een middel om de werkelijke missie te bereiken, namelijk het creëren van maatschappelijke impact. De Tweede Kamercommissie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ging onlangs in gesprek over de Initiatiefnota ‘Ondernemen met een maatschappelijke missie’ van Eppo Bruins (ChristenUnie). In deze nota pleit Bruins onder andere voor de introductie van een BVm.

De aanwezige Kamerleden stelden Bruins vooral vragen over wat de introductie van een BVm zou betekenen voor het brede MKB en of andere instrumenten, zoals keurmerken, niet geschikter zijn dan een juridische modaliteit. Bruins gaf aan dat hij geenszins de waarde van het brede MKB wil ontkennen, maar dat deze nota zich richt op de groep koplopers die hun maatschappelijke missie vooropzetten. Een modaliteit op de BV is volgens Bruins de beste oplossing, omdat dit de maatschappelijke missie juridisch borgt, bestuurders hierop aanspreekbaar maakt en een basis biedt om verschillende obstakels, zoals het ontvangen van verschillende financieringsvormen, weg te nemen.

Staatssecretaris van EZK Mona Keijzer gaf aan dat het kabinet momenteel de behoeften van ondernemers onderzoekt. De resultaten hiervan stuurt de staatssecretaris februari 2020 naar de Kamer. De Tweede Kamer zal naar verwachting na de publicatie van het door staatssecretaris Keijzer aangekondigde onderzoek verder in debat gaan over het stimuleren van sociaal ondernemerschap.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven