Zoeken naar het ideale hybride werkconcept
Tijdens de WorkPlace Xperience werd dinsdagmiddag 29 maart op de mainstage het Facility & Workplace Experience onderzoek 2022 gepresenteerd.
Het onderzoeksrapport bevat een overzicht van de belangrijkste cijfers over de omvang, omzet en personeelsgegevens van de facilitaire en workplace-branche. Het rapport staat verder in het teken van de eindgebruiker en duidt de uitkomsten van het zoeken naar het nieuwe normaal vanuit de vier B’s: bricks, bytes, behaviour en belonging.
De wereld waarin organisaties werken, is in vele opzichten sterk in beweging. Trends en ontwikkelingen zetten zich door naar de werkomgeving. Ook de manier waarop mensen binnen organisaties (samen)werken verandert. Tel daar de impact van de coronapandemie bovenop en het is duidelijk dat deze tijd voor facilitair professionals roerig is. Hoe breng je drijfveren en behoeften van medewerkers boven tafel? Daarvoor is traditioneel marktonderzoek niet voldoende. Het onderzoek heeft de resultaten van kwantitatief onderzoek onder 15.000 medewerkers van tientallen organisaties geanalyseerd in samenwerking met Reworc en daar vervolgens duiding aan gegeven. Onder meer via het organiseren van rondetafelgesprekken met vijftien professionals. Uit die rondetafelgesprekken kwamen zes aandachtspunten naar voren:
- Een vrije keuze is niet altijd vrij
- Houd medewerkers betrokken
- Een nieuwe rol voor leiderschap
- Zoeken naar wat werkt
- Weten waar je over praat
- Duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid
Vervolgens stelden de auteurs zich de vraag: welke conclusies kunnen we eraan verbinden? Wat betekent dit alles voor organisaties en hun huisvesting? Welk nieuwe normaal tekent zich na de coronapandemie af? In het onderzoek zijn de vragen geclusterd in vier thema’s: de bricks (de fysieke werkomgeving), de bytes (de digitale tools), behaviour (hoe werken wij) en belonging (hoe voelen medewerkers zich verbonden).
Over het onderzoek
Het Facility & Workplace Marktonderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door TwynstraGudde en de beroepsvereniging Facility Management Nederland. In de editie van 2022 staat de eindgebruiker van de werkplek centraal.
Voorzitter Michel Tobé van FMN ontvangt op de eerste dag van de WorkPlace Xperience het eerste exemplaar van het Facility & Workplace Marktonderzoek 2022 uit handen van Nanda van Rijn-Koppers van TwynstraGudde.
Ontdek het perspectief van de gast
zondag 26 november
Een succesvolle cateringdienstverlening valt of staat met tevreden gasten. Maar wat wil die gast nu precies? Hun perspectief ...
Koning Willem I College nieuwe partner Smart WorkPlace
zondag 26 november
Het Koning Willem I College is een plek waar talent tot bloei komt. Om bij te dragen aan wederkerig leren sluit het ...