Pandemie katalysator in verandering type kantoorgebruikers

 

Pandemie katalysator in verandering type kantoorgebruikers

De pandemie lijkt, meer dan de veroorzaker, een katalysator en versneller in grote structurele veranderingen in het type kantoorgebruikers. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Cushman & Wakefield.

Het aandeel van grote traditionele kantoorgebruikers zoals banken, verzekeraars en zakelijke dienstverleners op de kantorenopname neemt al enkele jaren af, terwijl creatieve dienstverleners zoals de IT-sector vooral een toename in kantoorgebruik laten zien. De IT-sector wordt hiermee steeds belangrijker voor Nederland. In de afgelopen tien jaar nam het aandeel in de opname toe van 13 procent naar 20 procent met een piek in 2020 van 188.000 vierkante meter ten opzichte van het langjarig gemiddelde van 146.000 vierkante meter.   

Ingebruikname totaal kantooroppervlak in 2020 ruim een derde gedaald

Het ruimtegebruik van andere gebruikerscategorieën in 2020 ten opzichte van hun tienjarig gemiddelde is daarentegen gedaald. De kantooropname door zakelijk dienstverleners is in 2020 met 32 procent afgenomen. Waar dit segment de afgelopen tien jaar goed was voor een derde van de totale ingebruikname (gemiddeld 375.000 m² per jaar) is dat in 2020 gedaald naar 26 procent (250.000 m²) van het totaal. Kantoorhoudende organisaties van bedrijven in de industrie, handel en transport laten in 2020 een daling zien van 27 procent ten opzichte van het tienjarig gemiddelde. Overheden en non-profit organisaties deden een stap terug, maar deze was met een daling van 7 procent ten opzichte van het tienjarig gemiddelde beduidend minder groot dan de andere sectoren met een negatieve groei. 

Historisch lage ingebruikname

Het totale kantooroppervlak dat in het coronajaar 2020 in gebruik is genomen is met 34 procent gedaald ten opzichte van 2019. Deze historisch lage ingebruikname heeft echter niet geleid tot een stijging van de kantorenleegstand. Per einde 2020 staat er gemiddeld in Nederland slechts 8,2 procent kantoorruimte leeg, het laagste niveau sinds 2002. De impact van de aanhoudende schaarste aan kwalitatief hoogwaardige en voor verhuur beschikbare kantoren is groter dan de forse daling van de ingebruikname van kantoorruimte.

Voor het eerst sinds de millenniumwisseling bleef de ingebruikname van kantoorruimte onder de één miljoen vierkante meter (952.000 m²). Dat is onder het niveau van dat na de financiële en economische crisis in de jaren 2008-2009. Hoewel de economische recessie destijds minder groot was dan die van dit moment, liep de kantorenleegstand in die tijd in hoog tempo op naar 14 procent. Cushman & Wakefield verklaart deze oplopende leegstand door het verschil in snel veranderend ondernemersperspectief toendertijd, van groei naar krimp. De coronacrisis heeft het huidige perspectief onder kantoorgebruikers op herstel en groei niet weggenomen. 

Daling in vijf grootste steden het hoogst

In de vijf grote steden daalde de ingebruikname van kantoren met 40 procent harder dan het Nederlands gemiddelde (34 procent). Waar de afgelopen tien jaar het aandeel van de G5 in de kantooropname steevast boven de 50 procent lag, komt deze in 2020 uit op 44 procent (2019: 52 procent) van de totale opname in Nederland. Ook dit verklaart Cushman & Wakefield als een gevolg van de aanhoudende schaarste aan kwalitatief hoogwaardig kantorenvastgoed in deze steden.

Delen:

Meer onderzoek

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

dinsdag 19 november

De wensen van opdrachtgevers in de cateringmarkt veranderen snel. Hoe spelen cateraars hierop in en wat zien we terug in ...

Lees meer

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

woensdag 16 oktober

Bestaat de ideale cateringoplossing en hoe pas je die in jouw organisatie toe? The Food Office deed onderzoek naar de Nederlandse ...

Lees meer

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

maandag 11 maart

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek ...

Lees meer

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

donderdag 29 februari

Voor één op de vijf Nederlanders is een ongezond binnenklimaat op de werkvloer een reden om een andere baan ...

Lees meer

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

dinsdag 20 februari

Werkomgevingen hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. In dit trendrapport zet Rever de meest prominente ...

Lees meer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

woensdag 31 januari

De adoptie van hybride werken leidt tot een nieuwe C-level rol: de Chief Hybrid Officer. Zo blijkt uit de whitepaper 'The ...

Lees meer

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige werkomgeving

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige ...

woensdag 31 januari

Medewerkers willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer en hoe ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken ...

Lees meer

Whitepaper: De echte kosten van CO2

Whitepaper: De echte kosten van CO2

donderdag 11 januari

CO2-impact is een veelbesproken onderwerp in de kantooromgeving. In dit Whitepaper legt Solved uit hoe je de 'echte' CO2-uitstoot ...

Lees meer

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

dinsdag 5 december

Ingrepen in huisvesting gaan vaak gepaard met forse investeringen. Een businesscase moet inzicht geven in een gezonde verhouding ...

Lees meer

De intelligente geconnecteerde werkplek

De intelligente geconnecteerde werkplek

woensdag 22 november

Vastgoedteams over de hele wereld hebben te maken met onzekerheden. De meeste medewerkers willen nu deels vanuit huis werken. ...

Lees meer

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

donderdag 16 november

De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft een opmerkelijk advies gegeven aan gemeenten over hun begrotingen vanaf ...

Lees meer

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

woensdag 8 november

Klimaatverandering is hét thema van onze tijd. We weten dat de gebouwde omgeving een van de grootste uitstoters is ...

Lees meer

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

woensdag 1 november

Na de lockdowns werkt een op de drie Nederlanders nog steeds regelmatig vanuit huis. Daarbij gaat het vooral om hybride ...

Lees meer

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

woensdag 25 oktober

Nu de vraag naar meer transparantie en verantwoord ondernemen steeds luider klinkt, heeft de CRE-strategie zich snel moeten ...

Lees meer

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

woensdag 11 oktober

Hoe verhoog je de waarde van je huidige gebouwen? In deze gids zet Spacewell-consultant Erik Ubels de belangrijkste aspecten ...

Lees meer

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

woensdag 4 oktober

Hoe bewandel je met je organisatie het pad naar een succesvol hybride werkmodel? In deze whitepaper, geschreven door Memoori ...

Lees meer

<span class='hero-whale__top__title__text '>Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren</span>

Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren

vrijdag 28 juli

Burn-out klachten zijn prominenter dan ook, hoe kan de werkomgeving hier invloed op uit oefenen? Onderzoekers Liesbet Rabbinge ...

Lees meer

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de herberg'

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de ...

dinsdag 18 juli

Is maatwerk voor hybride werken nodig? Volgens René Keijzer van DCMR Milieudienst Rijnmond wel. Met CfPB bespreekt ...

Lees meer

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

maandag 17 juli

We zitten in de meest ingrijpende bedrijfstransformatie in 50 jaar, zo klinkt het onderzoek van adviesbureau Boston Consulting ...

Lees meer

Behoefte aan echt samenwerken

Behoefte aan echt samenwerken

woensdag 7 juni

Relationeel samenwerken in Facility Management. We willen het wel … Maar hoe dan? Joris van Eijkeren, Commercieel ...

Lees meer

Terug naar boven