De FM-koplopersgroep

De FM-koplopersgroep

De FM-koplopersgroep, een samenwerking tussen veel verschillende Facility Management partijen is met succes tot leven geroepen in 2022. Waarom? Dat leggen ze uit in deze blog.

Welke rol speelt Facilitair Management binnen afvalmanagement en het bereiken van een Zero Waste organisatie?

Zero Waste

Vanuit Facilitair Management kun je enorm veel impact maken tijdens de inkoop, het beheer én de uitstroom van grondstoffen. En dit is vaak meer dan je op voorhand verwacht. Precies met dit vraagstuk klopte VANG Buitenhuis aan bij PHI Factory. Een ware FM-Koplopersgroep is tot leven geroepen in 2022. Een selecte groep met zowel single-service als integrated FM partijen; Vermaat, Vitam, CSU, ISS, Facilicom, Vebego en HeyDay. De koplopersgroep is opgezet met als doel om gezamenlijk te experimenteren met afval(preventie), individueel en in georganiseerde bijeenkomsten. De groep richtte zich op afvalpreventie, het voorkomen van afval en toewerken naar Zero Waste. Als groep is er gewerkt aan een gezamenlijke BHAG (Big Hairy Audicous Goal);

‘De FM-koplopersgroep laat binnen 3 jaar zien dat ketensamenwerking leidt tot een optimale dienstverlening met innovatie oplossingen. Hierdoor zijn en blijven zij koploper in het reduceren van restafval tot 0% voor 2025 en voegen vanaf 2026 enkel nog waarde toe aan reststromen.’

Klantcases

Iedere deelnemer bracht een (klant)case mee waarvan de kennis en inspiratie die is opgedaan, direct toegepast kon worden in de praktijk. Er zijn gezamenlijk 4 Macro Changes (thema’s) bedacht: afvalpreventie, gedrag, ketensamenwerking en meetbaarheid. Daaronder zijn Micro Changes (acties) bedacht waarbij een aantal zijn uitgevoerd bij klantcases. Voorbeelden van acties die zijn uitgevoerd:

-          Het inzetten van Orbisk om voedselverspilling te meten in de keuken.

-          Het uitbannen van disposables.

-          Pilot met herbruikbare vuilniszakken.

-          Inkoopanalyse om plastic terug te dringen.

Tijdens de evaluatie van de FM-koplopersgroep werd duidelijk wat de deelnemers uit de sessies hebben gehaald;

‘De focus op de voorkant van de keten is belangrijk. Hoe we via de inkoop al afval kunnen verminderen. Het is mooi om nu ook aan klanten te kunnen laten zien hoe andere organisaties afvalpreventie aanpakken en om dit als inspiratie te gebruiken. Als we bij één van onze grootste klanten op de huidige voet doorgaan, verwachten we dit jaar een afname van 20% van het totale volume restafval (t.o.v. vorig jaar).’ – Facilicom

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven